[ Pobierz całość w formacie PDF ]
.Udostępnianie informacjiUdostępnianie informacji polega na przekazywaniu ich osobie, na podsta-wie jej tożsamości i uprawnień.2.1.Procedura weryfikacji pracownikówInstrukcja.Firma powinna stworzyć dokładne procedury postępowania,przeznaczone dla pracowników, do celów weryfikacji tożsamości, statusuzatrudnienia i upoważnienia osoby przed udostępnieniem jej poufnej infor-macji lub wykonaniem zadania za pomocą komputera.296297Uwagi.Tam gdzie jest to usprawiedliwione rozmiarami firmy i jej potrzebami w zakresie bezpieczeństwa, powinno się stosować zaawansowane techno-logie uwierzytelniające.Najlepszym rozwiązaniem jest zastosowanie osobi-stych urządzeń uwierzytelniających w połączeniu ze wspólną tajemnicą fir-my do weryfikacji osób.Rozwiązanie to na pewno pozwoli zmniejszyć ryzy-ko, ale może okazać się dla niektórych firm zbyt kosztowne.W takim przy-padku firma powinna korzystać ze wspólnej tajemnicy, takiej jak codzienniezmieniane hasło lub kod.2.2.Ujawnianie informacji osobom trzecimInstrukcja.Należy stworzyć zbiór procedur udostępniania informacji i prze-szkolić personel w zakresie ich stosowania.Uwagi.Odrębne procedury dystrybucji informacji muszą być stworzonedla:• Udostępniania informacji w obrębie firmy.• Udostępniania informacji osobom i pracownikom pozostają-cym w jakimś związku z firmą, takim jak konsultanci, pracowni-cy tymczasowi, pracownicy dostawców, firm obsługujących na-sze przedsiębiorstwo lub firm będących strategicznymi partneramiitp.• Udostępniania informacji na zewnątrz.• Udostępniania informacji z każdego poziomu klasyfikacji w przy-padkach: udzielania jej osobiście, telefonicznie, poprzez e-mail, fak-sem, pocztą zwykłą, przesyłką kurierską lub za pomocą transferuelektronicznego.2.3.Dystrybucja informacji tajnychInstrukcja.Informacje tajne, które w przypadku dostania się w ręce osóbniepowołanych mogą wyrządzić poważną szkodę firmie, mogą być przeka-zywane tylko osobom zaufanym, które są uprawnione do ich otrzymania.Uwagi.Informacja tajna w formie materialnej (tzn.wydruk lub przenośnemedium komputerowe) może być przekazana:• osobiście;• pocztą wewnętrzną, po zapieczętowaniu i oznaczeniu jako „taj-ne”;296297• na zewnątrz za pomocą godnej zaufania firmy kurierskiej z wy-maganiem podpisu odbierającego lub za pomocą usługi pocztowejumożliwiającej oznaczenie przesyłki jako „poufna”.Tajne informacje w formie elektronicznej (pliki, bazy danych, e-maile)mogą być przekazywane:• w treści zaszyfrowanej wiadomości e-mail;• w załączniku do poczty jako plik zaszyfrowany;• poprzez transfer elektroniczny w obrębie sieci wewnętrznej firmy;• za pośrednictwem programu wysyłającego faksy z komputera,o ile osoba odbierająca jako jedyna korzysta z aparatu faksowego,pod który informacja jest wysyłana.Alternatywnie faksy możnawysyłać bez obecności odbiorcy informacji po drugiej stronie, przyzastosowaniu szyfrowanego łącza telefonicznego i przesłaniu in-formacji na serwer faksowy zabezpieczony hasłem.Poufne informacje mogą być przekazywane osobiście, przez telefon we-wnątrz firmy, przez telefon zewnętrzny (o ile rozmowa jest szyfrowana), po-przez szyfrowane łącze satelitarne, szyfrowaną wideokonferencję oraz szy-frowany protokół transferu głosu poprzez Internet (VoIP).Przy transmisjach za pomocą faksu zalecana metoda wymaga wysła-nia w pierwszej kolejności strony tytułowej.Odbiorca po otrzymaniu stro-ny faksuje odpowiedź potwierdzającą jego obecność przy aparacie.Dopierowówczas nadawca przesyła resztę faksu.Następujące środki komunikacji nie są do zaakceptowania do dystrybu-cji tajnych danych: nieszyfrowany e-mail, wiadomość zostawiona w poczciegłosowej, poczta zwykła i jakakolwiek forma komunikacji bezprzewodowej(telefony komórkowe, SMS-y itp.).2.4.Dystrybucja informacji prywatnychInstrukcja.Informacje prywatne, czyli osobiste dane dotyczące zatrudnio-nego lub zatrudnionych, w przypadku ujawnienia mogłyby zostać użyte dowyrządzenia szkody firmie lub pracownikom.Można ich udzielać jedynieosobie zaufanej, która jest uprawniona do ich otrzymania.Uwagi.Informacje prywatne w formie materialnej (tzn.wydruk lub prze-nośne medium komputerowe) mogą być przekazywane:298299• osobiście;• pocztą wewnętrzną, po zapieczętowaniu i oznaczeniu jako „taj-ne”;• pocztą zwykłą.• Prywatne informacje w formie elektronicznej (pliki, bazy danych,e-maile) mogą być przekazywane:• wewnętrzną pocztą elektroniczną;• transferem elektronicznym do serwera w obrębie wewnętrznej sie-ci firmy;• faksem, o ile adresat informacji jako jedyny korzysta z danego apa-ratu faksowego lub oczekuje przy danym aparacie na przesłaniefaksu.Faksy można też wysyłać na zabezpieczone hasłem serwe-ry faksowe.Alternatywnie faksy można wysyłać bez obecności od-biorcy informacji po drugiej stronie, przy zastosowaniu szyfrowa-nego łącza telefonicznego i przesłaniu informacji na serwer fakso-wy zabezpieczony hasłem.Informacja prywatna może być przekazywana osobiście, telefonicznie,przy wykorzystaniu transmisji satelitarnej, łącza wideokonferencyjnego lubzaszyfrowanego protokołu VoIP.Następujące środki komunikacji nie są do zaakceptowania w przypadkudystrybucji prywatnych danych: nieszyfrowana poczta elektroniczna, wia-domości poczty głosowej, poczta zwykła i jakakolwiek forma komunikacjibezprzewodowej (telefony komórkowe, SMS-y itp.).2.5.Dystrybucja informacji wewnętrznejInstrukcja.Wewnętrzna informacja to informacja udostępniana tylko w ob-rębie firmy lub tym zaufanym osobom spoza firmy, które podpisały odpo-wiedni dokument o poufności danych.Należy ustanowić odpowiednie dyrek-tywy opisujące dystrybucję informacji wewnętrznych.Uwagi.Informacja wewnętrzna może być przekazywana w każdej formie,łącznie z wewnętrzną pocztą elektroniczną, nie może jednak wyjść poza fir-mę jako niezaszyfrowana wiadomość e-mail.2.6.Omamianie poufnych spraw przez telefonInstrukcja.Przed podaniem przez telefon informacji, która nie jest oznaczo-na jako publiczna, osoba ją podająca musi rozpoznawać głos pytającego lubsystem telefoniczny firmy musi zidentyfikować numer telefonu pytającegojako wewnętrzny i skojarzony z jego nazwiskiem.298299Uwagi.Jeżeli głos pytającego nie jest znajomy, należy zadzwonić pod jego numer wewnętrzny, aby zweryfikować jego głos na podstawie nagranej wiadomości powitalnej, lub poprosić zwierzchnika osoby, z którą rozmawiamy,o potwierdzenie, że jest ona upoważniona do uzyskania danej informacji.2.7 [ Pobierz całość w formacie PDF ]

  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • blondiii.htw.pl