[ Pobierz całość w formacie PDF ]
.76)./69/ cz.10 na 4.Nauka KoÅ›cioÅ‚a: Sobór Trydencki, sesja VII (1547):  JeÅ›li ktoÅ›twierdzi, że przyjÄ™te i uznane w KoÅ›ciele obrzÄ™dy, które siÄ™ zazwyczaj stosujeprzy uroczystym udzielaniu sakramentów, można albo mieć w pogardzie, albo bezżadnego grzechu dowolnie pomijać, albo mogÄ… być zmieniane przezjakichkolwiek pasterzy KoÅ›cioÅ‚a na nowe jakieÅ› obrzÄ™dy - niech bÄ™dzie wyklÄ™ty(D.856).Do czuwania nad kultem Bożym, nad obrzÄ™dami sakramentów, zostaÅ‚apowoÅ‚ana przez Sykstusa V (1588 r.) specjalna Kongregacja ObrzÄ™dów przy KuriiRzymskiej.Obecnie nosi nazwÄ™: Zw.Kongregacja Kultu Bożego.Konstytucja o Å›wiÄ™tej Liturgii Soboru Wat.II, sesja III (1963) postanawia: Nikomu innemu, nawet kapÅ‚anowi, nie wolno w zakresie liturgii na wÅ‚asnÄ… rÄ™kÄ™niczego wprowadzać, usuwać lub zmieniać (22 § 3)./70/ a.11.Nauka KoÅ›cioÅ‚a: Sobór Trydencki, sesja VII (1547):  Przeniesienie ztego stanu, w którym cztowiek rodzi siÄ™ synem pierwszego Adama, do stanu Å‚askii przybrania za synów Bożych (Rz 8, 15) za poÅ›rednictwem drugiego Adama -Jezusa Chrystusa.po ogÅ‚oszeniu ewangelii nie może nastÄ…pić bez kÄ…pieliodrodzenia lub bez jej pragnienia (D.796).Patrz także List Innocentago II (III?)z XII wieku do bpa Kremony (D.388); List Innocentego III do bpa Bertolda (1206r., D.413) oraz potÄ™pione zdania Bajusa przez Piusa V (1567 r.D.1031 i 1071).ZAGADNIENIE 67/71/ a.1 i 2.Autor jest wyrazicielem dawnego prawa liturgicznsgo.Po SoborzeWat.II (1963-1965) prawo to jest inne.Dekret Kongregacji Kultu Bożego (1969)postanawia:  Zwyczajnymi szafarzami chrztu sÄ… biskupi, kapÅ‚ani i diakoni.UdzielajÄ…c tego sakramentu niech pamiÄ™tajÄ…, że dzialajÄ… w KoÅ›ciele w imieniuChrystusa i mocÄ… Ducha ZwiÄ™tego (nr 11, ObrzÄ™dy chrztu dzieci, str.14; SobórWat.II, KK 29, KL 68, Pallotinum, PoznaÅ„ 1968, str.135, 57)./72/ a.2 odp.Dekret Kongregacji Kultu Bożego (1969):  Chrzest jestsakramentem, przez który ludzie wchodzÄ… do wspólnoty KoÅ›cioÅ‚a i tworzÄ… razembudowlÄ™ na mieszkanie Boga w Duchu ZwiÄ™tym (Ef 2, 22).Jest takżesakramentalnym wÄ™zÅ‚em jednoÅ›ci, Å‚Ä…czÄ…cym wszystkich, którzy nim sÄ…naznaczeni (nr 4, ObrzÄ™dy chrztu dzieci, str.11)./73/ a.3, 4, S.Nauka KoÅ›cioÅ‚a dotyczÄ…ca tych trzech artykułów siÄ™ga III w.(odStefana I, 254-257) i trwa nieprzerwanie do dnia dzisiejszego.Sobór Florencki, Dekret dla Ormian (1439):  W razie koniecznoÅ›ci nie tylkokapÅ‚an lub diakon, lecz także każdy Å›wiecki chrzeÅ›cijanin albo kobieta, nawet218 poganin i heretyk mogÄ… udzielić chrztu, byleby tylko zachowali formÄ™ KoÅ›cioÅ‚a izamierzai czynić to, co czyni KoÅ›ciół (D.696).Dekret Kongregacji Kultu Bożego (1969):  JeÅ›liby kapÅ‚an lub diakon byÅ‚nieobecny, a życiu nieochrzczonego zagrażaÅ‚o niabezpieczeÅ„stwo, zwÅ‚aszczagdyby byÅ‚ konajÄ…cy, chrztu może udzielić, a niekiedy powinien, każdy wierzÄ…cy, anawet jakikolwiek czÅ‚owiek, kierujÄ…cy siÄ™ wÅ‚aÅ›ciwÄ… intencjÄ….JeżeliniebezpieczeÅ„stwo Å›mierci nie jest bezpoÅ›rednie, to w miarÄ™ możnoÅ›ci powiniensakramentu udzielić Å›wiecki katolik, posÅ‚ugujÄ…c siÄ™ przy tym skróconÄ… formÄ…,podanÄ… niżej (nr 131-137).(Nr 16, ObrzÄ™dy chrztu dzieci, str.15)./74/ a.7.DosÅ‚owny tytuÅ‚: Czy do chrztu potrzebny jest ktoÅ›, kto by ochrzczonegopodjÄ…Å‚ (wyjÄ…Å‚, podniósÅ‚) z Å›wiÄ™tego zródÅ‚a.Jak widać nawiÄ…zuje to do chrztu przezzanurzenie w sadzawce.Obecne przepisy, podane przez KongregacjÄ™ Kultu Bożego (1969) sÄ…nastÄ™pujÄ…ce:  Zgodnie ze starodawnym zwyczajem KoÅ›cioÅ‚a, czÅ‚owiek dorosÅ‚y niemoże być dopuszczony do chrztu bez chrzestnego, wybranego ze wspólnotychrzeÅ›cijaÅ„skiej.Ma on pomagać chrzeÅ›niakowi przynajmniej w ostatnichprzygotowaniach do przyjÄ™cia sakramentu, a po chrzcie dbać o jego wytrwanie wwierze i w chrzeÅ›cijaÅ„skim życiu.Podobnie przy chrzcie dziecka ma być obecnychrzestny, jako przedstawiciel zarówno rodziny ochrzczonego, rozszerzonej wznaczeniu duchowym, jak i KoÅ›cioÅ‚a, naszej Matki, w razie potrzeby ma onwspierać rodziców w staraniu o to, by dziecko doszÅ‚o do wy-znawania wiary iwyrażaÅ‚o jÄ… życiem.9.Chrzestny uczestniczy przynajmniej w koÅ„cowychobrzÄ™dach katechumenatu oraz w samym obrzÄ™dzie chrztu, aby przy chrzciedorosÅ‚ego poÅ›wiadczyć jego wiarÄ™, a przy chrzcie dziecka wyznać razem zrodzicami wiarÄ™ KoÅ›cioÅ‚a, w której to dziecko otrzymuje chrzest 10.Chrzestny,wybrany zgodnie z osÄ…dem duszpasterza, przez katechumena lub przez rodzinÄ™,może wypeÅ‚niać czynnoÅ›ci li-turgiczne wymienione wyżej w nr.9, jeżeli posiadanastÄ™pujÄ…ce przymioty:a) jest wystarczajÄ…co dojrzaÅ‚y do speÅ‚nienia tego zadania;b) sam przystÄ…piÅ‚ już do sakramentu chrztu, bierzmowania i eucharystii;c) należy do KoÅ›cioÅ‚a katolickiego i prawo nie zabrania mu peÅ‚nienia zadaÅ„chrzestnego.Jeżeli rodzice przyjmujÄ…cego chrzest wyrażą takie życzenie, obok ojcachrzestnego katolika (lub matki chrzestnej katoliczki) można dopuÅ›cić jakochrzestnego lub Å›wiadka chrztu, czÅ‚owieka ochrzczonego i wychowanego wwierze chrzeÅ›cijaÅ„skiej w KoÅ›ciele lub spoÅ‚ecznoÅ›ci odÅ‚Ä…czonej.NależyuwzglÄ™dnić normy w zakresie ekumenizmu, zależnie od okoliczvoÅ›ci.(Nr 8-10,ObrzÄ™dy chrztu dzieci, str.13n). Dla każdego dziecka wolno wybrać ojca i matkÄ™chrzestnÄ…; przepisy mówiÄ…ce o  chrzestnych odnoszÄ… siÄ™ do nich obojga (nr 6,ObrzÄ™dy chrztu dzieci, str.22) [ Pobierz caÅ‚ość w formacie PDF ]

  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • blondiii.htw.pl
  •