[ Pobierz całość w formacie PDF ]
.Charyzma, intelektualne wydoskonalenie Newmana oraz niebagatelnemiejsce, jakie zajmował najpierw w Kościele anglikańskim, a następnie katolickim, skłania do przypuszczenia, że wygłaszał je w obecności słuchaczy wymagających, uważnych, którzy sprawy wiary i religii traktowali z powagą i zrozumieniem, dla których obecność w kościele nie była sprawą przypadku, konwenansu, lecz - z reguły - kwestią świadomego wyboru.Nie można przy tym zapominać, że w kazaniach Newmana rzeczywistość religijna przenika się z zagadnieniami społecznymi i kulturowymi, a także ekonomicznymi - religijnie niejednorodne społeczeństwo angielskie jako pierwsze w Europie doświadczyło na sobie plag idobrodziejstw nieznanej dotąd w dziejach gospodarczej transformacji, przejścia odfeudalizmu do kapitalizmu, opartego na rozwoju przemysłu.Nie bez powodu w jednym zeswych kazań, którego fragment zawiera ta książka, kard.Newman na pytanie onieśmiertelność duszy odpowiada słowami ubogiej robotnicy, której życie dogasa wprzytłaczającym wnętrzu fabryki-molocha.Nie bez przyczyny kard.Newman przestrzegaludzi przed poddaniem się terrorowi wyzysku i nieprzerwanej, odczłowieczającej pracy, która z błogosławieństwa wyradza się w narzędzie złego.Prawdziwie głęboki myśliciel religijny5nie mógł bowiem lekceważyć otaczającej go rzeczywistości, skoro była ona udziałem jego bliźnich, żyjących w świecie, a często także w dużym stopniu za ten światwspółodpowiedzialnych.Nie jest jednak Newman oskarżycielem świata i bliźnich, malkontentem i człowiekiemzgorzkniałym, choć życie nie szczędziło mu kłopotów.Jako konwertyta włączył się dospołeczności, która traktowała dość nieufnie tzw.„nowych katolików", świeżo nawróconych z anglikanizmu, który jako religia państwowa przez kilka stuleci wiele złego wyrządziłnielicznej diasporze katolików z pokolenia na pokolenie dziedziczącej swą konfesję.Wiele troski w latach późniejszych przysporzyły mu chybione lub zakończone połowicznymsukcesem inicjatywy, m.in.powołania Uniwersytetu Katolickiego w Dublinie, który wzałożeniu skupiać miał zarówno katolicką, jak i protestancką młodzież, tyle że konflikt między Anglikami oraz Irlandczykami skazał ten projekt na niepowodzenie.Niesnaski w śro-dowisku angielskich katolików, kontrowersje i zarzuty, które niejednokrotnie osobiście godziły w osobę Newmana, pragnącego rzucić pomost między „starymi" a „nowymi"katolikami - trudno domyślić się brzemienia, jakie dźwigał niemal do końca życia, bo w jego pismach, kazaniach i traktatach słychać raczej głos afirmacji świata, słowa pocieszenia skierowanego ku drugim, napomnienia o wadze duchowego pokoju.Zarówno głębia ducha,jak i szeroka perspektywa historyczna, tak charakterystyczna dla jego myśli, każe mutraktować powszednie bolączki jako epizody, wyolbrzymiane, wykoślawiane i przeinaczane przez ludzką małość.Nie znaczy to, że nie cenił sobie każdej chwili - uznawał jej wartość jako daru, którego pochodzenie przypisywał Stwórcy.Lecz najlepiej będzie, jeśli pilny czytelnik niniejszej książki dowie się tego wszystkiego z jej kart.Jedyną nadzieją tłumacza jest, że nie przesłonił własną nieporadnością głębi treści i oryginalnego piękna zdań, zapisanych dobrze ponad wiek temu przez kardynała Newmana.Krzysztof WołodźkoPRZEDMOWA DO WYDANIA AMERYKAŃSKIEGOWiele dróg prowadzi do skarbca, w którym ukryta jest głębia myśli kardynała Newmana,mówcy, pisarza, teologa.Wybrałem tę, która ukazuje go jako twórcę ponadzmysłowychobrazów, dających wgląd w świat intelektu i ducha.Niniejsza lektura jest wyborem tekstów, w których Newman ilustruje swe teorie takimi właśnie ponadzmysłowymi obrazami, jednak o nader wyrazistym kształcie.Pomysł na książkę narodził się wcześniej, zanim dokonałemjakiejkolwiek selekcji materiałów.Natomiast sto jeden pytań, składających się na jej treść, uporządkowałem w zgodzie z następującymi po sobie tematami.Publikacja, którą trzymają Państwo w ręku, pokazuje jak umiejętnie i harmonijnie kardynałNewman łączył zagadnienia teoretyczne z faktami, abstrakcję z tym co konkretne.Wskazuje również na sposób, w jaki przekładał świat pojęć na język konkretu zmysłowejrzeczywistości.Mam nadzieję, że czytelnicy usatysfakcjonowani tą lekturą zechcą sięgnąć po pełne wydania książek kardynał Newmana, wśród których należy wymienić następujące: Apologia pro vita sua, Idea uniwersytetu, Logika wiary.Zaproponowany tu wybór znakomitych tekstów kardynała może służyć zarówno jakoinspiracja do medytacji lub jako temat kazań i homilii.Ks.TulesM.Brady SI, profesor filozofii w Rockhurst College, Kansas City6ŻYCIORYS KARDYNAŁA JOHNA HENRY'EGO NEWMANA (1801-1890)John Henry Newman urodził się 21 lutego 1801 w Londynie, studiował na Oxfordzie, gdzie został członkiem elitarnego Oriel College
[ Pobierz całość w formacie PDF ]
Tematy
IndexMarek Grzybowski, Janusz Tomaszewski red.nauk. Logistyka, komunikacja, bezpieczeństwo. Wybrane problemy
02a Tomasz Załuski, Modernizm artystyczny i powtórzenie, fragment rozdziału o Strzemińskim i Kobro
PS 20 Tomasz Olszakowski Pan Samochodzik i Arka Noego
Pilipiuk Andrzej (Olszakowski Tomasz) Pan Samochodzik I Zaginiony Pociag
Tomasz z Akwinu Suma teologiczna t06 Czlowiek
Mann Tomasz mierć w Wenecji. Mario i czarodziej
Tomasz z Akwinu ST27 Chrzest i Bierzmowanie
Robards Karen Dziewczyny z plaży (Plażowicz)
Marshall Paula Rodzina Schuylerów 03 Złoty młodzieniec
9tg5566