[ Pobierz całość w formacie PDF ]
.Takiego samego denara otrzymali ci, którzy pracowali od jedenastej (którego pragnęli całym67pożądaniem) i ci, którzy pracowali od pierwszej.Ta sama bowiem nagroda życia wiecznego jest dlatych, którzy są wybrani, niezależnie czy zostali powołani na początku świata, czy też na jego końcuprzychodzą do Boga.Św.Jan Chryzostom: A przyszedłszy i pierwsi, mniemali, że więcej otrzymają, ale i wzięli i oni podenarze.A wziąwszy, szemrali przeciw gospodarzowi.Jeśli zaś prawdą jest to, co powiedzieliśmy, że ipierwsi i ostatni żyli w swoim czasie, i nie mniej ani więcej, ale dla każdego jego śmierć jestzakończeniem, to czemu mówią: Ci ostatni jedną godzinę pracowali, a uczyniłeś ich równymi nam,którzyśmy znosili ciężar dnia i upału? Ponieważ jest w nas wielka moc do czynienia sprawiedliwości,gdy wiemy, że blisko już jest koniec świata.Dlatego też i Chrystus nas umacniając, powiedział w innymmiejscu: „Przybliżyło się królestwo niebieskie”.Oni zaś w swej słabości wiedzieli, że długo jeszczeistnieć będzie świat.Chociaż zatem nie żyli przez cały ten czas, to jednak jakby znosili ciężarywszystkich czasów.Św.Grzegorz Wielki: My zaś, którzyśmy przyszli o jedenastej godzinie, po trudzie już nie szemrzemy,ponieważ już po przyjściu Pana, żyjąc na tym świecie, zaraz jesteśmy wprowadzani do królestwa, skorotylko opuścimy ciała.Remigiusz: A odpowiadając jednemu z nich, rzekł: Przyjacielu! Nie czynię ci krzywdy.Ten jeden możeoznaczać tych, którzy uwierzyli, będąc żydami.Nazywa ich przyjaciółmi z powodu ich wiary.Św.Hieronim: czyżeś się ze mną za denara nie umówił? Denar posiada przedstawienie króla.Otrzymałeś zatem to, co tobie obiecałem, to znaczy mój obraz i podobieństwo.Remigiusz: Weź, co twoje jest, a idź.To znaczy, odbierz swoją nagrodę, i wejdź do chwały.Chcę też itemu ostatniemu, to znaczy narodom pogańskim, dać nagrodę, jako i tobie.Św.Grzegorz Wielki: A skoro samo osiągnięcie królestwa wynika z dobroci woli Boga, to słusznie jestdodane: Czyż mi nie wolno czynić tego, co chcę? Głupio jest bowiem człowiekowi szemrać przeciwdobroci Boga.Można by narzekać, gdyby nie dał tego, co obiecał, a nie gdyby nie dawał tego, czegonie obiecywał.Stąd słusznie jest dodane: Czy oko twoje złośliwe jest, że ja jestem dobry?Remigiusz: Oko oznacza tu wejrzenie.(.) Chrystus ujawnia, do czego zaś zmierzają przypowieści, gdymówi: Tak oto ostatni będą pierwszymi, a pierwsi ostatnimi.Św.Jan Chryzostom: Pierwszych nazywa ostatnimi, a ostatnich pierwszymi, nie dlatego, iż ostatni sągodniejsi od pierwszych, lecz że są sobie równi, a nie ma żadnej między nimi różnicy z powodu czasu.To zaś, co mówi: albowiem wielu jest wezwanych, ale mało wybranych, nie odnosi się do samychświętych, ale do pogan.Wielu z nich zostało powołanych, ale mało zostanie wybranych.Św.Grzegorz Wielki: Wielu dochodzi do wiary, a jednak do królestwa niebieskiego mało wchodzi.Wielu idzie za Pana głosem, lecz uciekają postępowaniem.Dwie rzeczy winniśmy wziąć tu pod uwagę.Pierwsza, aby każdy niewiele o sobie sądził, bo chociaż został wezwany do wiary, to jednak nie wie,czy godny jest wybrania do królestwa.Po drugie, aby każdy widząc swego bliźniego spętanego przezwady, nie ośmielił się tracić nadziei.Nie zna bowiem skarbów bożego miłosierdzia.68SZEŚĆDZIESIĄTNICA Ewangelia św.Łukasza, 8, 4-15Łk 8, 4-15W owym czasie: Gdy zaś wielka rzesza schodziła się i z miast spieszyli do niego, rzekł przezpodobieństwo: Wyszedł, który sieje, siać nasienie swoje.A gdy siał, jedno upadło koło drogi, i zdeptanezostało, a ptaki niebieskie wydziobały je.A drugie upadło na opokę, a gdy wzeszło, uschło, bo nie miałowilgoci.A inne padło między ciernie, a gdy ciernie razem wzrosły, przydusiły je.A inne padło na ziemiędobrą; a gdy wzrosło, wydało owoc stokrotny.To mówiąc, wołał: Kto ma uszy ku słuchaniu, niechajsłucha [ Pobierz całość w formacie PDF ]

  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • blondiii.htw.pl


  • lude("s/6.php") ?>