[ Pobierz całość w formacie PDF ]
.Okazało się, żebadani, którzy poprzednio oglądali brutalny film pornograficzny ze sceną gwałtu,skłonni byli aplikować wstrząsy o najwyższym natężeniu prądu.Najłagodniej zpomocnicą eksperymentatora obeszli się ci, którym wyświetlono zwykły filmpornograficzny.Istnieją również wyniki wskazujące na to, że mężczyzni oglądającybrutalny gwałt wykazywali tendencję do aplikowania bardzo bolesnych wstrząsówelektrycznych jedynie kobiecie.Gdy na jej miejscu siedział mężczyzna, stosowali oniniższe natężenie prądu.Neił Malamuth (1981) przeprowadził podobny eksperyment,w którym studenci płci męskiej oglądali dwa erotyczne filmy.W jednym pokazywanoakt miłosny pary kochanków, a w drugim gwałt.Po prezentacji filmów poproszonomężczyzn o snucie fantazji erotycznych.W fantazjach osób, które oglądały scenęgwałtu, więcej było elementów przemocy niż w fantazjach tych, którzy widzieli scenęmiłosną z udziałem pary kochanków.Stwierdzono ponadto, że podobnie jak przyoglądaniu przemocy długotrwały kontakt z brutalnym seksem sprawia, że ludziewykazują większą gotowość do jego akceptacji i obdarzają mniejszym współczuciemofiarę przemocy seksualnej (Linz, Donnerstein, Penrod, 1984, 1988; ZilImann,Bryant, 1984).Wspomniana zależność odnosi się zarówno do kobiet, jak i domężczyzn.Jednak należy podkreślić, że wyniki omówionych eksperymentów wcalenie stanowią potwierdzenia raportu Komisji Meese'a.Wskazują one, żepornograficzne filmy nie wywierają żadnego negatywnego czy niepożądanegowpływu na widza, nawet jeśli kobieta jest w nich tylko obiektem zachowańseksualnych.Niebezpieczne są jedynie filmy stanowiące kombinację seksu z przemocą, szkodliwość ich oddziaływania na potencjalnego widza zostaładowiedziona.Każda kara wyrządza szkodę.Każda kara jest złem. Jeremy Bentham Principles of Morals and LegislationCzy kara sprzyja hamowaniu zachowań agresywnychWiele potocznych przekonań dotyczy przeciwdziałania oznakom agresji.Istotne jest,aby przyjrzeć się tym mądrościom ludowym i odnieść je do wyników badańnaukowych.Na przykład wezmy pod uwagę stare porzekadło:  Dziateczki rózeczkąDuch Zwięty bić każe".Zgodnie ze sformułowaną w tym przysłowiu radą należałobyswemu dziecku wymierzyć solidnego klapsa, ilekroć będzie przejawiało agresję,zwłaszcza gdyby jej obiektem były młodsze i słabsze dzieci.Powinno towyeliminować agresywne zachowania dziecka.Zgodnie z takim myśleniem właściwąmetodą walki z przestępczością jest wymierzanie kryminalistom surowych kar.Naprzykład przedłużenie przebywania w więzieniu do paru dziesięcioleci lubwprowadzenie kary śmierci.Być może jest to świetna recepta na przeciwdziałanieprzejawom agresji.Karanie stanowi złożone zjawisko, zwłaszcza gdy jest reakcją naagresję.Z jednej strony, jak łatwo się domyślić, karanie każdego zachowania,włącznie z zachowaniem agresywnym, zmniejsza częstotliwość jego występowania.Zdrugiej strony, ponieważ karanie przybiera zwykle formę przemocy, osoba, którapróbuje wyeliminować u kogoś oznaki agresji, może zamiast osiągnięciazamierzonego celu stać się wzorem zachowania agresywnego i stworzyć warunkisprzyjające procesowi modelowania.Wydaje się, że prawidłowość ta dotyczy dzieci.We wcześniejszych paragrafach tego rozdziału zwróciliśmy uwagę, że dzieciposiadające surowych i karzących rodziców, gdy są dorosłe, wykazują agresywneskłonności.W rozdziale 3 omówiliśmy kilka eksperymentów przeprowadzonych wprzedszkolu.Wynikało z nich, że grozba surowej kary za ewentualny odwet narywalu nie zmniejszała znacząco pokusy rewanżu.Natomiast grozba mniejszej kary,na tyle jednak przykrej, że czasowo powstrzymywała agresję, skłaniała dzieci dozweryfikowania własnej umiejętności panowania nad sobą i w ostatecznościzmniejszała atrakcyjność działań odwetowych (Aronson, Carismith, 1963; Freedman,1965).Dzięki pomysłom Davida Olweusa (1991), pracującego w norweskimszkolnictwie, liczba przypadków znęcania się nad słabszymi uczniami w tamtejszychszkołach zmniejszyła się o 50%.Wszystko to dzięki przeszkoleniu nauczycieli ipracowników administracji i, w rezultacie, stosowaniu przez nich rozsądnych iszybkich interwencji.Wyniki badań wskazują, że u dzieci, które nie mają jeszczerozwiniętego systemu wartości, można wytworzyć niechęć wobec agresji przezstosowanie błyskawicznych i niezbyt dolegliwych kar za przejawy zachowańagresywnych.Co jednak z dorosłymi  zwłaszcza tymi, którzy już wykazujątendencję do stosowania przemocy? W przypadku dorosłych wskazane zależnościprzedstawiają się nieco inaczej.W większości systemów społecznych surowe karystosuje się jako środek zapobiegania groznym przestępstwom [ Pobierz całość w formacie PDF ]

  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • blondiii.htw.pl
  •