[ Pobierz całość w formacie PDF ]
.Rozmówca zadaje mu pytania, które zostaÅ‚y zawczasuprzygotowane i przećwiczone, dziÄ™ki czemu odpowiedzi sÄ… rozsÄ…dne, zwiÄ™zÅ‚e i wyrazne.JeÅ›li jednak kandydatowi temu zdarzy siÄ™ zajÄ…knąć w jakimÅ› momencie lub popeÅ‚nić bÅ‚Ä…d,zatrzymuje siÄ™ kamery i nakrÄ™ca tÄ™ scenÄ™ tyle razy, aż wreszcie zostanie odegranaw sposób idealny.Powyższy opis nie jest koszmarnÄ… wizjÄ… przyszÅ‚oÅ›ci, lecz przedstawiaw przybliżeniu to, co rzeczywiÅ›cie miaÅ‚o miejsce w wyborach prezydenckich w 1968 r.W swej szokujÄ…cej książce, odsÅ‚aniajÄ…cej kulisy kampanii wyborczej Richarda Nixona,dziennikarz Joe McGinness opisuje, jak zrÄ™cznie doradcy Nixona ksztaÅ‚towali jego obraz,ukazywany na ekranach narodowi amerykaÅ„skiemu.PrzedstawiajÄ…c te wydarzenia,McGinness wskazuje, że telewizja może być potężnym Å›rodkiem zwodzenia wyborców,tak by gÅ‚osowali na obraz kandydata, nie zaÅ› na samego kandydata.Jeden z czÅ‚onkówsztabu Nixona ujÄ…Å‚ to w nastÄ™pujÄ…cy sposób: To jest poczÄ…tek caÅ‚ej nowej koncepcji (.)68OdtÄ…d już zawsze bÄ™dÄ… oni wybierani w ten sposób.NastÄ™pni bÄ™dÄ… musieli byćartystami.Ów doradca, wypowiadajÄ…c te sÅ‚owa, miaÅ‚ na myÅ›li zwÅ‚aszcza pewien programtelewizyjny, w którym sytuacjÄ™ zaaranżowano w taki sposób, że wydawaÅ‚o siÄ™, jak gdybykandydujÄ…cy na stanowisko prezydenta Nixon odpowiadaÅ‚ spontanicznie na pytaniazadawane mu telefonicznie przez wyborców, podczas gdy w rzeczywistoÅ›ci odpowiadaÅ‚na pytania przygotowane przez jego sztab i starannie przećwiczone.Mianowicie, gdywyborca zadawaÅ‚ jakieÅ› pytanie przez telefon, sztab Nixona po prostu formuÅ‚owaÅ‚ tow postaci pytania przygotowanego zawczasu, przypisujÄ…c je wyborcy i umożliwiajÄ…ckandydatowi na prezydenta wyrecytowanie gotowej odpowiedzi.Wielu czytelników książki McGinnessa wyraziÅ‚o przekonanie, że takie praktyki sÄ…nieuczciwe i nieetyczne.Inni utrzymywali, że byÅ‚a to po prostu wÅ‚aÅ›ciwa polityka.Nasjednak interesuje tutaj nie kwestia uczciwoÅ›ci takiego postÄ™powania, lecz pytanie, czybyÅ‚o ono skuteczne.MiaÅ‚oby siÄ™ ochotÄ™ przyjąć, że takie sztuczki mogÅ‚y odegraćdecydujÄ…cÄ… rolÄ™, zwÅ‚aszcza w przypadku równych szans kandydatów.Z drugiej strony, przynajmniej jeden bystry obserwator, John Kenneth Galbraith,wyraziÅ‚ poglÄ…d, że być może Nixon zwyciężyÅ‚ pomimo stosowania tych Å›rodków.Niestety, nie ma sposobu, który by pozwoliÅ‚ ocenić, jaka byÅ‚a rzeczywista skuteczność tejstrategii w owej konkretnej kampanii wyborczej.Nikt nie badaÅ‚ jej we wÅ‚aÅ›ciwym czasie.Możemy natomiast rozpatrzyć tÄ™ kwestiÄ™ i inne zagadnienia na poziomie bardziejogólnym.Najpierw zajmiemy siÄ™ obszernym zagadnieniem przekonywania zapoÅ›rednictwem Å›rodków masowego przekazu.NastÄ™pnie zapoznamy siÄ™z poszczególnymi technikami perswazji.69Skuteczność oddziaÅ‚ywaniaÅ›rodków masowego przekazuRozważane przed chwilÄ… obszerne zagadnienie można sformuÅ‚ować nastÄ™pujÄ…co:W jakim stopniu oczywiste próby reklamowania i zachwalania różnych produktów (pastydo zÄ™bów, aspiryny, kandydatów na stanowisko prezydenta) przy użyciu Å›rodkówmasowego przekazu wzbudzajÄ… zaufanie i sÄ… skuteczne? Powierzchowne danezdawaÅ‚yby siÄ™ wskazywać, że skuteczność ta jest bardzo duża: z jakich innych powodówspółki i towarzystwa wydawaÅ‚yby setki milionów dolarów rocznie na wychwalanieswych produktów? Wszyscy widzieliÅ›my reklamy telewizyjne, w których najbardziejtandetne zabawki prezentuje siÄ™ tak zrÄ™cznie, że dzieci nie mogÄ… oprzeć siÄ™ pokusie.Chodzi o to, żeby dzieci domagaÅ‚y siÄ™ od rodziców, aby ci kupowali im efektowniewyglÄ…dajÄ…ce zabawki, widziane w telewizji; wydaje siÄ™, że reklamy te na razie speÅ‚niajÄ…swoje zadanie.Jednakże po pewnym czasie dzieci zaczynajÄ… siÄ™ orientować, w czym rzecz;stwierdziÅ‚em na przykÅ‚ad, że u moich wÅ‚asnych dzieci po kilku rozczarowaniach rozwinÄ…Å‚siÄ™ zdrowy sceptycyzm (niestety, nawet nieco cynizmu) co do prawdziwoÅ›ci programówreklamowych.Sceptycyzm tego rodzaju jest powszechny u dorosÅ‚ych.W przeprowa-dzonych niedawno badaniach opinii publicznej 35 % respondentów wyraziÅ‚oprzekonanie, że w telewizyjnych programach reklamowych przytacza siÄ™ argumentyniezgodne z prawdÄ….Wyniki wspomnianych badaÅ„ Å›wiadczÄ… również o tym; że imbardziej wyksztaÅ‚cona jest dana osoba, tym bardziej jest ona sceptyczna; ponadto, ludzienastawieni sceptycznie sÄ…dzÄ…, że ich sceptycyzm czyni ich odpornymi na przekonywanie.MogÅ‚oby to nas skÅ‚onić do wyciÄ…gniÄ™cia wniosku, że wystarczy wiedzieć, iż nadawca jeststronniczy, aby uchroniÅ‚o to nas od poddania siÄ™ wpÅ‚ywowi komunikatu.Jednakżewniosek taki zapewne nie jest prawdziwy.To, że ktoÅ› uważa siebie za odpornego naperswazjÄ™, nie oznacza, iż jest on rzeczywiÅ›cie na niÄ… odporny.W przypadku wieluartykułów konsumpcyjnych ludzie sÄ… skÅ‚onni kupować produkt okreÅ›lonej marki tylkodlatego, że jest on mocno reklamowany.Wezmy jako przykÅ‚ad Å›rodki przeciw bólowigÅ‚owy.Psycholog spoÅ‚eczny Daryl Bem podaje interesujÄ…cÄ… analizÄ™, która wykazuje, że70ulegamy wpÅ‚ywowi telewizyjnych programów reklamowych, chociaż zdajemy sobiesprawÄ™ z ich tendencyjnoÅ›ci
[ Pobierz całość w formacie PDF ]
Tematy
IndexJane Elliott Popular Feminist Fiction as American Allegory, Representing National Time (2008)
Psychologia Społeczna Serce i Umysł Elliot Aron son
Rose Emilie Dynastia Elliottów 09 Zakochani wrogowie
Elliot J. Gorn Dillinger's Wild Ride, The Year
Richard Elliott Friedman Księga ukryta w Biblii
Marczyński Antoni Aloha
Marcus Sedgwick Księga martwych dni
Rosa Montero Instrukcja, jak ocalić Âświat
Bloom Allan Umysł zamknięty
Imre Kertesz Los utracony