[ Pobierz całość w formacie PDF ]
.WieÅ›, od­izolowana od reszty Å›wiata, jest samowystarczalna.Tworzy idealnÄ… podstawÄ™ szczęśliwego życia w zgodzie z naturÄ… i Å›wiatem.Podobnie do Kochanowskiego ukazuje wieÅ› także MikoÅ‚aj Rej.W "Å»ywocie czÅ‚owieka poczciwego" przedstawia gospodarstwo ziemskie jako źródÅ‚o caÅ‚orocznej satysfakcji i radoÅ›ci z plonów wÅ‚asnej pracy szlachcica.Aby życie czÅ‚owieka byÅ‚o szczęśliwe, nie wystarczy jednak tylko zaspokajanie wÅ‚asnych potrzeb.Jednostki funkcjonujÄ… w spoÅ‚eczeÅ„­stwie i dlatego obciążone sÄ… pewnymi obowiÄ…zkami.WypeÅ‚nianie tych obowiÄ…zków - powinnoÅ›ci wobec narodu i ojczyzny - stanowi, wedÅ‚ug twórców renesansowych, warunek godnego życia.NiezbÄ™d­nymi skÅ‚adnikami cnoty, czyli ziemskiego szczęścia, byÅ‚ dla ludzi renesansu patriotyzm i poczucie obywatelskiego obowiÄ…zku."Pieśń o spustoszeniu Podola" Kochanowskiego zawiera wskazówki dla Pola­ków, jak bronić powinni kraju przed najazdami nieprzyjaciela.Autor pragnie obudzić w czytelniku zapaÅ‚ do czynnej walki przeciwko wro­gom Polski.Troska o dobro ojczyzny stawiana jest ponad osobistym majÄ…tkiem i wygodÄ….W "PieÅ›ni o cnocie" Kochanowski zawarÅ‚ re­fleksjÄ™, że to wÅ‚aÅ›nie oddanie sÅ‚użbie krajowi jest najwyższÄ… warto­Å›ciÄ…, której nie jest w stanie odebrać jej posiadaczowi ani los, ani inny czÅ‚owiek."Pieśń o dobrej sÅ‚awie" zawiera z kolei pouczenie, że w życiu należy kierować siÄ™ darem Boga, jakim jest rozum.Nie należy dążyć do czerpania radoÅ›ci tylko z dóbr materialnych.Ważniejsze od nich jest dobre imiÄ™, które przetrwa wÅ‚aÅ›ciciela po jego godnie prze­bytym życiu.DrogÄ… do cnoty albo tytuÅ‚owej "dobrej sÅ‚awy" jest ko­rzystanie z przyrodzonych talentów ku wsparciu ojczyzny.Współczesny Kochanowskiemu ksiÄ…dz Piotr Skarga w swoich "Kaza­niach sejmowych" także nakreÅ›la podobny wzorzec godnego życia.Przestrzega Polaków przed gÅ‚upotÄ…, niedbaÅ‚oÅ›ciÄ… i zÅ‚oÅ›ciÄ…, przywa­rami szkodzÄ…cymi ojczyźnie.Skarga dobitnie potÄ™pia również pychÄ™ i chciwość szlachty, przedkÅ‚adajÄ…cej swe osobiste interesy ponad dobro caÅ‚ego narodu.OjczyznÄ™ Skarga porównuje do matki troszczÄ…cej siÄ™ o swoje dzieci - obywateli.Taka metafora ma obudzić w sÅ‚uchaczach kazania sumienie, skÅ‚onić ich do refleksji i poprawy.KorzystajÄ…c z charakterystycznego dla kazania moralizatorskiego stylu, ksiÄ…dz Piotr Skarga w gruncie rzeczy przekazuje jego odbiorcom te same wartoÅ›ci, o których pisze Jan Kochanowski.Dowodzi to zmian, jakie zaszÅ‚y pod wpÅ‚ywem odrodzenia w naukach KoÅ›cioÅ‚a - odejÅ›cia od Å›rednio­wiecznej ascezy i teocentryzmu.PodsumowujÄ…c, można z caÅ‚Ä… pewnoÅ›ciÄ… stwierdzić, że renesans przywróciÅ‚ czÅ‚owiekowi wiarÄ™ w możliwość spÄ™dzenia szczęśliwego życia na ziemi.Å»ycie stawaÅ‚o siÄ™ godne dziÄ™ki patriotyzmowi i spo­Å‚ecznej Å›wiadomoÅ›ci - wartoÅ›ciom, które sÄ… w moich oczach daleko potrzebniejsze od surowej wstrzemięźliwoÅ›ci oraz oddania modli­twom, zalecanych przez Å›redniowiecze."Obraz wsi" wg.Kochanowskiego i SzymonowicaSkoro "Nic co ludzkie nie jest mi obce", to nie obca jest także tÄ™sk­nota czÅ‚owieka za życiem szczęśliwym, beztroskim, zÅ‚Ä…czonym z rytmem przyrody.NawiÄ…zuje poeta w ten sposób do mitu arkadyj­skiego - krainy szczęścia, harmonii, radoÅ›ci, bliskoÅ›ci czÅ‚owieka i natury.WieÅ› polska zawsze wystÄ™powaÅ‚a w literaturze polskiej.Zafa­scynowany wsiÄ… Kochanowski napisaÅ‚ cykl dwunastu pieÅ›ni sielan­kowo tanecznych pt."Pieśń Å›wiÄ™tojaÅ„ska o Sobótce", których akcja ogniskuje siÄ™ wokół ludowego obrzÄ™du sobótki Å›wiÄ™tojaÅ„skiej przy­padajÄ…cej na 23 czerwca, czyli w wigiliÄ™ Å›w.Jana.Kochanowski opi­suje tu dawne zwyczaje tj.Rzucanie wianków na wodÄ™, wróżby, Å›piewy, taÅ„ce przy ogniskach.Podczas pisania tych pieÅ›ni Kochanowski mieszkaÅ‚ na wsi, w Czar­nolesie.Obraz ten opisywany przez autora jest zbyt wyidealizowany.WedÅ‚ug niego rolnicy z chÄ™ciÄ… ciężkÄ… pracujÄ… po to tylko by zebrać plony, rzeki obfitujÄ… w ryby, wszÄ™dzie panuje dostatek i dobrobyt.Jednak nie jest to prawdziwy obraz ówczesnego życia, gdyż Kocha­nowski nie opisuje trosk i kÅ‚opotów z którymi ci ludzie spotykali siÄ™ każdego dnia.WieÅ› dla poety to kraina wiecznego szczęścia.W swo­ich pieÅ›niach ukazuje on wzór idealnego ziemianina Podobne poglÄ…dy na temat wsi miaÅ‚ MikoÅ‚aj Rej.W swoim utworze pt."Å»ywot czÅ‚o­wieka poczciwego" roztacza swoje zachwyty nad urokami wsi.BÅ‚ahe sprawy takie jak sadzenie drzewek, zbieranie plonów urastajÄ… do spraw dajÄ…cych najwiÄ™ksze szczęście w życiu.Å»ycie na wsi podobnie jak u Kochanowskiego to to miejsze spokojne, dalekie od niepokojów jakie niesie ze sobÄ… życie w dużym mieÅ›cie.Przyroda i ludzie współ­istniejÄ… ze sobÄ….Każda pora roku i każda pora życia ma swoje prawa i każda przynosi czÅ‚owiekowi wiele radoÅ›ci i pożytków.W utworze tym MikoÅ‚aj rej, przedstawiaÅ‚ nam wzorzec wzorowego ziemianina.Czyli szlachcica, wÅ‚aÅ›ciciela dóbr ziemskich.MÅ‚ody szlachcic powi­nien umieć zabawiać towarzystwo rozmowÄ…, umieć taÅ„czyć, popisy­wać siÄ™ zrÄ™cznoÅ›ciÄ… w jeździe na koniu oraz znać zasady rycerskie.Szlachcic powinien być dobrym gospodarzem, umieć obcować z przyrodÄ…, polować okazywać życzliwość poddanymi w ogóle żyć peÅ‚niÄ… życia oraz powinien cieszyć siÄ™ otaczajÄ…cym Å›wiatem.Natomiast w inny sposób obraz wsi polskiej przedstawiÅ‚ Szymon Szymonowic w utworze pt."Å»eÅ„cy", gdzie przedstawia realistyczny wizerunek życia chÅ‚opów.Pokazuje tutaj ciężkÄ… pracÄ™ na polu, gdzie pracujÄ…cy ludzie sÄ… pilnowani przez starostÄ™, aby nie przerywali pracy.Poeta w rzeczywisty sposób przedstawia sceny katowania dziewczÄ…t i znój pracujÄ…cych bez ustanku od rana do wieczora.Uważa on, ze jedynÄ… nadziejÄ… uciemiężonego chÅ‚opa jest Bóg.MikoÅ‚aj Rej jako czÅ‚owiek swoich czasówM.Rej byÅ‚ pierwszym pisarzem tworzÄ…cym wyÅ‚Ä…cznie po polsku.PisaÅ‚ dzieÅ‚a w peÅ‚ni oryginalne, nie zaÅ› przeróbki obcych tekstów.On pierwszy dowiódÅ‚, że literatura może rozwijać siÄ™ w jÄ™zyku narodo­wym.Motto twórczoÅ›ci: "A niechaj narodowie wżdy postronni znajÄ…,Iż Polacy nie gÄ™si, iż swój jÄ™zyk majÄ…"."Krótka rozprawa miÄ™dzy trzema osobami: Panem, Wójtem, a Plebanem" to satyra na szlachtÄ™ i duchowieÅ„stwo, napisana w formie dialogu (formie czÄ™sto stosowanej w Å›redniowieczu, a potem w rene­sansie).Utwór jest ostrym atakiem na wszystkie przeżytki feudalizmu w polskim życiu zbiorowym.Krytykuje niedowÅ‚ad sÄ…downictwa, przekupstwo panujÄ…ce w sÄ…dach, zÅ‚Ä… organizacjÄ™ wojskowÄ…, prywatÄ™, życie ponad stan.Rej wyraża niepokój o polski sejm, w którym wciąż brak jednomyÅ›lnoÅ›ci.Jako protestant nie oszczÄ™dza także kleru: potÄ™­pia próżniactwo, chciwość, zaniedbywanie obowiÄ…zków.Dostrzega liniÄ™ podziaÅ‚u miÄ™dzy klasÄ… feudałów a ciemiężonym chÅ‚opstwem i - miÄ™dzy wierszami, co prawda - daje wyraz swemu współczuciu dla uciskanego chÅ‚opa.Jest to pierwszy utwór, w którym wprowadzona zostaÅ‚a mowa potoczna - przeÅ‚amanie sztywnego schematyzmu Å›re­dniowiecznego [ Pobierz caÅ‚ość w formacie PDF ]

  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • blondiii.htw.pl
  •