[ Pobierz całość w formacie PDF ]
.Póki jednak ta nazwa powodować może nadalbÅ‚Ä™dne rozumienie, wolÄ™ jÄ… raczej wycofać i nazwÄ™ swój idealizmkrytycznym.Jeżeli jednak istotnie godny jest odrzucenia idealizm,który rzeczywiste rzeczy (nie zjawiska) zamienia w sameprzedstawienia, to jakże nazwać taki idealizm, który odwrotnie, sametylko przedstawienia czyni rzeczami? MyÅ›lÄ™, że można go nazwaćidealizmem marzÄ…cym (träumend) w odróżnieniu od poprzedniego,który niechaj nosi nazwÄ™ marzycielskiego (schwärmend); obydwamiaÅ‚ pohamować mój idealizm, zwany gdzie indziejtranscendentalnym, a lepiej: krytycznym.[294]GAÓWNEGO PYTANIATRANSCENDENTALNEGO CZZ DRUGAW JAKI SPOSÓB JEST MO%7Å‚LIWE CZYSTEPRZYRODOZNAWSTWO?§ 14Przyroda jest to istnienie (Dasein) rzeczy, o ile ono jestokreÅ›lone wedÅ‚ug praw ogólnych.Jeżeliby przyroda miaÅ‚a oznaczaćistnienie rzeczy samych w sobie, to nigdy nie moglibyÅ›my jej poznać,ani a priori, ani a posteriori.A priori nie, w jakiż bowiem sposóbmielibyÅ›my wiedzieć, co przysÅ‚uguje rzeczom samym w sobie, skoronie można tego nigdy osiÄ…gnąć przez rozbiór naszych pojęć (przezsÄ…dy analityczne); chcÄ™ bowiem wiedzieć nie o tym, co jest zawarte wmoim pojÄ™ciu pewnej rzeczy (to bowiem należy do logicznej istoty46 pojÄ™cia), lecz o tym, co siÄ™ w rzeczywistoÅ›ci rzeczy doÅ‚Ä…cza dotego pojÄ™cia i przez co rzecz sama w swym istnieniu jest okreÅ›lonapoza moim pojÄ™ciem.Intelekt mój tudzież warunki, przy którychjedynie może on powiÄ…zać okreÅ›lenia rzeczy w ich istnieniu, nie prze-pisuje rzeczom samym żadnych prawideÅ‚; rzeczy te nie stosujÄ… siÄ™ domego intelektu, lecz intelekt mój musiaÅ‚by siÄ™ do nich stosować;musiaÅ‚yby wiÄ™c one być mi dane uprzednio, ażeby można byÅ‚o z nichwydobyć te okreÅ›lenia, lecz wtedy nie poznawalibyÅ›my tych rzeczy apriori.Również i a posteriori poznanie natury rzeczy samych w sobiebyÅ‚oby niemożliwe.Bo jeżeli doÅ›wiadczenie ma mnie pouczyć oprawach, którym podlega istnienie rzeczy, to prawa te, o ile dotyczÄ…rzeczy samych w sobie, musiaÅ‚yby przysÅ‚ugiwać im z koniecznoÅ›ciÄ…także poza moim doÅ›wiadczeniem.Otóż doÅ›wiadczenie pouczamnie wprawdzie o tym, co istnieje i jak istnieje, nigdy jednak, że coÅ›musi istnieć koniecznie tak, a nie inaczej.A wiÄ™c nigdy nie może ono[nas] pouczyć o naturze rzeczy samych w sobie.§ 15JesteÅ›my jednak rzeczywiÅ›cie w posiadaniu czystegoprzyrodoznawstwa, które a priori i z wszelkÄ… koniecznoÅ›ciÄ…,wymaganÄ… dla zdaÅ„ apodyktycznych, gÅ‚osi prawa, którym podlegaprzyroda.Trzeba mi tu tylko [295] powoÅ‚ać na Å›wiadka tÄ™propedeutykÄ™ nauki o przyrodzie, która pod nazwÄ… przyrodoznawstwaogólnego poprzedza wszelkÄ… fizykÄ™ (opartÄ… na zasadach empirycz-nych).Znajdziemy tam matematykÄ™ zastosowanÄ… do zjawisk orazczysto dyskursywne zasady ([wyprowadzone] z pojęć), które stanowiÄ…część filozoficznÄ… czystego poznania przyrody.Jest jednak w niejrównież niejedno, co nie jest zupeÅ‚nie czyste i niezależne od zródeÅ‚doÅ›wiadczalnych: jak np.pojÄ™cie ruchu, nieprzenikliwoÅ›ci (na czymopiera siÄ™ empiryczne pojÄ™cie materii), bezwÅ‚adnoÅ›ci, i inne pojÄ™cia,które nie pozwalajÄ… uważać jej za przyrodoznawstwo zupeÅ‚nie czyste.Przy tym dotyczy ona tylko przedmiotów zmysłów zewnÄ™trznych, awiÄ™c nie przedstawia przykÅ‚adu przyrodoznawstwa ogólnego wÅ›cisÅ‚ym tego sÅ‚owa znaczeniu; to bowiem musi podciÄ…gnąć przyrodÄ™w ogóle pod prawa ogólne, niezależnie od tego, czy dotyczy onoprzedmiotu zmysłów zewnÄ™trznych czy zmysÅ‚u wewnÄ™trznego(zarówno przedmiotu fizyki, jak i psychologii).MiÄ™dzy zasadami47 owej fizyki ogólnej znajdujÄ… siÄ™ jednak pewne zasady, którerzeczywiÅ›cie posiadajÄ… żądanÄ… przez nas ogólność: jak np.twierdzenie, że substancja pozostaje i trwa, że wszystko, co siÄ™ dzieje,zawsze bywa z góry okreÅ›lone przez pewnÄ… przyczynÄ™ wedÅ‚ug prawstaÅ‚ych itd.SÄ… to rzeczywiÅ›cie ogólne prawa przyrody, które istniejÄ…caÅ‚kowicie a priori.Istnieje wiÄ™c faktycznie czysteprzyrodoznawstwo, i zachodzi oto pytanie: w jaki sposób jest onomożliwe?§ 16SÅ‚owo «przyroda» przybiera jeszcze inne znaczenie,okreÅ›lajÄ…ce mianowicie przedmiot, podczas gdy w wyżej podanymznaczeniu oznaczaÅ‚o tylko prawidÅ‚owość (Gesetzmäßigkeit) okreÅ›leÅ„istnienia rzeczy w ogóle.A wiÄ™c przyroda rozpatrywana materialiterjest to ogól wszystkich przedmiotów doÅ›wiadczenia.Z niÄ… tylko mamytu do czynienia, bo inaczej, gdyby rzeczy, które nigdy nie mogÄ… staćsiÄ™ przedmiotami doÅ›wiadczenia, miaÅ‚y być poznane co do swejnatury, doszlibyÅ›my z koniecznoÅ›ci do pojęć, których znaczenie nigdynie mogÅ‚oby być dane in concreto (na jakimÅ› przykÅ‚adzie w możli-wym doÅ›wiadczeniu), i o naturze tych rzeczy musielibyÅ›my tworzyćsobie same takie pojÄ™cia, co do których wcale nie można by byÅ‚orozstrzygnąć, czy sÄ… one realne, tj.czy rzeczywiÅ›cie odnoszÄ… siÄ™ doprzedmiotów, czy [296] też sÄ… samymi tylko tworami myÅ›li.Poznanie tego, co nie może być przedmiotem doÅ›wiadczenia, byÅ‚obyhiperfizyczne, a z takim poznaniem nie mamy tu wcale do czynienia, atylko z poznawaniem przyrody, którego realność może byćpotwierdzona przez doÅ›wiadczenie, aczkolwiek jest ono możliwe apriori i wyprzedza wszelkie doÅ›wiadczenie.§ 17Tym, co formalne w przyrodzie w tym znaczeniu ciaÅ›niejszym,jest zatem prawidÅ‚owość wszystkich przedmiotów doÅ›wiadczenia i, oile poznajemy jÄ… a priori, ich prawidÅ‚owość konieczna.LeczwykazaliÅ›my wÅ‚aÅ›nie, że praw przyrody nie można nigdy poznać a48 priori w odniesieniu do przedmiotów rozpatrywanych nie w zwiÄ…zku zmożliwym doÅ›wiadczeniem, lecz jako rzeczy same w sobie [ Pobierz caÅ‚ość w formacie PDF ]

  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • blondiii.htw.pl
  •