[ Pobierz całość w formacie PDF ]
.Póki jednak ta nazwa powodować może nadalbÅ‚Ä™dne rozumienie, wolÄ™ jÄ… raczej wycofać i nazwÄ™ swój idealizmkrytycznym.Jeżeli jednak istotnie godny jest odrzucenia idealizm,który rzeczywiste rzeczy (nie zjawiska) zamienia w sameprzedstawienia, to jakże nazwać taki idealizm, który odwrotnie, sametylko przedstawienia czyni rzeczami? MyÅ›lÄ™, że można go nazwaćidealizmem marzÄ…cym (träumend) w odróżnieniu od poprzedniego,który niechaj nosi nazwÄ™ marzycielskiego (schwärmend); obydwamiaÅ‚ pohamować mój idealizm, zwany gdzie indziejtranscendentalnym, a lepiej: krytycznym.[294]GAÓWNEGO PYTANIATRANSCENDENTALNEGO CZZ DRUGAW JAKI SPOSÓB JEST MO%7Å‚LIWE CZYSTEPRZYRODOZNAWSTWO?§ 14Przyroda jest to istnienie (Dasein) rzeczy, o ile ono jestokreÅ›lone wedÅ‚ug praw ogólnych.Jeżeliby przyroda miaÅ‚a oznaczaćistnienie rzeczy samych w sobie, to nigdy nie moglibyÅ›my jej poznać,ani a priori, ani a posteriori.A priori nie, w jakiż bowiem sposóbmielibyÅ›my wiedzieć, co przysÅ‚uguje rzeczom samym w sobie, skoronie można tego nigdy osiÄ…gnąć przez rozbiór naszych pojęć (przezsÄ…dy analityczne); chcÄ™ bowiem wiedzieć nie o tym, co jest zawarte wmoim pojÄ™ciu pewnej rzeczy (to bowiem należy do logicznej istoty46pojÄ™cia), lecz o tym, co siÄ™ w rzeczywistoÅ›ci rzeczy doÅ‚Ä…cza dotego pojÄ™cia i przez co rzecz sama w swym istnieniu jest okreÅ›lonapoza moim pojÄ™ciem.Intelekt mój tudzież warunki, przy którychjedynie może on powiÄ…zać okreÅ›lenia rzeczy w ich istnieniu, nie prze-pisuje rzeczom samym żadnych prawideÅ‚; rzeczy te nie stosujÄ… siÄ™ domego intelektu, lecz intelekt mój musiaÅ‚by siÄ™ do nich stosować;musiaÅ‚yby wiÄ™c one być mi dane uprzednio, ażeby można byÅ‚o z nichwydobyć te okreÅ›lenia, lecz wtedy nie poznawalibyÅ›my tych rzeczy apriori.Również i a posteriori poznanie natury rzeczy samych w sobiebyÅ‚oby niemożliwe.Bo jeżeli doÅ›wiadczenie ma mnie pouczyć oprawach, którym podlega istnienie rzeczy, to prawa te, o ile dotyczÄ…rzeczy samych w sobie, musiaÅ‚yby przysÅ‚ugiwać im z koniecznoÅ›ciÄ…także poza moim doÅ›wiadczeniem.Otóż doÅ›wiadczenie pouczamnie wprawdzie o tym, co istnieje i jak istnieje, nigdy jednak, że coÅ›musi istnieć koniecznie tak, a nie inaczej.A wiÄ™c nigdy nie może ono[nas] pouczyć o naturze rzeczy samych w sobie.§ 15JesteÅ›my jednak rzeczywiÅ›cie w posiadaniu czystegoprzyrodoznawstwa, które a priori i z wszelkÄ… koniecznoÅ›ciÄ…,wymaganÄ… dla zdaÅ„ apodyktycznych, gÅ‚osi prawa, którym podlegaprzyroda.Trzeba mi tu tylko [295] powoÅ‚ać na Å›wiadka tÄ™propedeutykÄ™ nauki o przyrodzie, która pod nazwÄ… przyrodoznawstwaogólnego poprzedza wszelkÄ… fizykÄ™ (opartÄ… na zasadach empirycz-nych).Znajdziemy tam matematykÄ™ zastosowanÄ… do zjawisk orazczysto dyskursywne zasady ([wyprowadzone] z pojęć), które stanowiÄ…część filozoficznÄ… czystego poznania przyrody.Jest jednak w niejrównież niejedno, co nie jest zupeÅ‚nie czyste i niezależne od zródeÅ‚doÅ›wiadczalnych: jak np.pojÄ™cie ruchu, nieprzenikliwoÅ›ci (na czymopiera siÄ™ empiryczne pojÄ™cie materii), bezwÅ‚adnoÅ›ci, i inne pojÄ™cia,które nie pozwalajÄ… uważać jej za przyrodoznawstwo zupeÅ‚nie czyste.Przy tym dotyczy ona tylko przedmiotów zmysłów zewnÄ™trznych, awiÄ™c nie przedstawia przykÅ‚adu przyrodoznawstwa ogólnego wÅ›cisÅ‚ym tego sÅ‚owa znaczeniu; to bowiem musi podciÄ…gnąć przyrodÄ™w ogóle pod prawa ogólne, niezależnie od tego, czy dotyczy onoprzedmiotu zmysłów zewnÄ™trznych czy zmysÅ‚u wewnÄ™trznego(zarówno przedmiotu fizyki, jak i psychologii).MiÄ™dzy zasadami47owej fizyki ogólnej znajdujÄ… siÄ™ jednak pewne zasady, którerzeczywiÅ›cie posiadajÄ… żądanÄ… przez nas ogólność: jak np.twierdzenie, że substancja pozostaje i trwa, że wszystko, co siÄ™ dzieje,zawsze bywa z góry okreÅ›lone przez pewnÄ… przyczynÄ™ wedÅ‚ug prawstaÅ‚ych itd.SÄ… to rzeczywiÅ›cie ogólne prawa przyrody, które istniejÄ…caÅ‚kowicie a priori.Istnieje wiÄ™c faktycznie czysteprzyrodoznawstwo, i zachodzi oto pytanie: w jaki sposób jest onomożliwe?§ 16SÅ‚owo «przyroda» przybiera jeszcze inne znaczenie,okreÅ›lajÄ…ce mianowicie przedmiot, podczas gdy w wyżej podanymznaczeniu oznaczaÅ‚o tylko prawidÅ‚owość (Gesetzmäßigkeit) okreÅ›leÅ„istnienia rzeczy w ogóle.A wiÄ™c przyroda rozpatrywana materialiterjest to ogól wszystkich przedmiotów doÅ›wiadczenia.Z niÄ… tylko mamytu do czynienia, bo inaczej, gdyby rzeczy, które nigdy nie mogÄ… staćsiÄ™ przedmiotami doÅ›wiadczenia, miaÅ‚y być poznane co do swejnatury, doszlibyÅ›my z koniecznoÅ›ci do pojęć, których znaczenie nigdynie mogÅ‚oby być dane in concreto (na jakimÅ› przykÅ‚adzie w możli-wym doÅ›wiadczeniu), i o naturze tych rzeczy musielibyÅ›my tworzyćsobie same takie pojÄ™cia, co do których wcale nie można by byÅ‚orozstrzygnąć, czy sÄ… one realne, tj.czy rzeczywiÅ›cie odnoszÄ… siÄ™ doprzedmiotów, czy [296] też sÄ… samymi tylko tworami myÅ›li.Poznanie tego, co nie może być przedmiotem doÅ›wiadczenia, byÅ‚obyhiperfizyczne, a z takim poznaniem nie mamy tu wcale do czynienia, atylko z poznawaniem przyrody, którego realność może byćpotwierdzona przez doÅ›wiadczenie, aczkolwiek jest ono możliwe apriori i wyprzedza wszelkie doÅ›wiadczenie.§ 17Tym, co formalne w przyrodzie w tym znaczeniu ciaÅ›niejszym,jest zatem prawidÅ‚owość wszystkich przedmiotów doÅ›wiadczenia i, oile poznajemy jÄ… a priori, ich prawidÅ‚owość konieczna.LeczwykazaliÅ›my wÅ‚aÅ›nie, że praw przyrody nie można nigdy poznać a48priori w odniesieniu do przedmiotów rozpatrywanych nie w zwiÄ…zku zmożliwym doÅ›wiadczeniem, lecz jako rzeczy same w sobie
[ Pobierz całość w formacie PDF ]
Tematy
Index80. Duologia Reka Thrawna 2 Timothy Zahn Wizja Przyszlosci upload by herbatniq
Zahn Timothy Gwiezdne wojny Ręka Thrawna 02 Wizja przyszłoœci
081. Timothy Zahn Dylogia Ręka Thrawna II Wizja Przyszłoœci
Roberts Nora Pięciolinia uczuć 02 Echo przyszłoœci (2)
Sam Harris Koniec wiary. Religia, terror i przyszłoœć rozumu
Zahn Timothy Ręka Thrawna II Wizja przyszłosci
Cecelia Ahern Pamiętnik Z Przyszłoœci
Wspomnienia z przyszłoœci E. V. Daniken
Choroba malzenska Ken Kalfus
Ewangelia krwi (2)