[ Pobierz całość w formacie PDF ]
.Czy więc rzeczywiście łatwiej przychodzi nam uczenie się rzeczy, których ktoś uczył sięprzed nami? Jakkolwiek by było, podobne eksperymenty zmuszały do zastanowienia nawetnajwiększych sceptyków.Wkrótce wyniki eksperymentu przeprowadzonego zgodnie z założe-niami Sheldrake'a opublikował także Zoltan Dienes z uniwersytetu w Oxfordzie.Testowaneprzez Dienesa grupy uczących się coraz szybciej odnajdywały pojawiające się na ekranie błędyw druku.Również zwalczający dotąd Sheldrake'a Stephen Rose z London Open Universityzmuszony był w wyniku własnego eksperymentu przyznać, że znajdujące się w niewielkichgrupach kury uczą się coraz szybciej odróżniać zły pokarm od właściwego.Jakie znaczenie ma dla naszego obrazu świata istnienie  pól morfogenetycznych ? Sheldrakepowiedział mi w jednym z wywiadów, że owe potencjalne wzory organizacji występują w całymwszechświecie, i mogą  bez względu na odległości  komunikować się wzajemnie, to znaczyodbierać, wzmacniać i przekazywać myśli, idee oraz formy.Sheldrake sądzi więc, że wszędzie 29  we wszechświecie powtarzają się te same formy organizacyjne: molekuły, kryształy, gwiazdy,galaktyki i sposoby życia.Jeżeli więc życie istnieje również na innych planetach, należałyprzypuszczać, że w wielu światach o podobnych warunkach podstawowych powtórzy się tensam schemat ewolucyjny.Tym samym we wszechświecie możliwe byłoby istnienie kosmicznego splotu rezonanso-wego.Należałoby go sobie wyobrażać jako wszechogarniający organizm, którego polemorficzne zawiera wszystkie podrzędne pola, oddziałuje na nie i łączy je w całość.Sheldrakejest przekonany, że taki rodzaj morfogenetycznej pamięci świata rozwinął się w procesieewolucji.Z kolei David Bohm czyni jeszcze jeden krok naprzód, twierdząc, że tajemnicze  polamorfogenetyczne dają się wyjaśnić na podstawie teorii  porządku ukrytego. Porządek ukryty wyobrazić sobie można jako fundament po drugiej stronie czasu, jakopewną całość, z której wnętrza odbywa się projekcja każdej chwili do świata jawnego.Naskutek ciągłego powtarzania się tego procesu  z serii tych projekcji rozwija się pewien stałyelement składowy, to znaczy powstaje wyrazny układ.W rezultacie rodzi się tendencja dopowtarzania bądz odtwarzania wcześniejszych form w terazniejszości.Wszystko to razemprzypomina pola morfogenetyczne i rezonans morficzny Sheldrake'a , wyjaśniał Bohm podczasrozmowy z dziennikarką Renee Weber. Proszę zauważyć, że kiedy porządek jawny przekształ-ca się w pozbawiony odrębnego miejsca porządek ukryty, wszystkie miejsca i punkty czasowewiążą się ze sobą.Przekonanie, że  wszystko łączy się ze wszystkim , prowadzi do tego, co Ken Wilber określamianem  holograficznego obrazu świata  inaczej mówiąc, kosmos jest hologramem, któregoposzczególne części odzwierciedlają cały wszechświat; umysł człowieka zaś porównać możnado holograficznego wizerunku świata, który jako mikrokosmos zawiera informację o całymmakrokosmosie. 30  IVMetamyślenie  kolejny stopień ewolucjiCzłowiek jako istota wyposażona w kresomózgowie, zdolny jest do wielu abstrakcyjnychdziałań, nie tylko do myślenia jako takiego, ale i do myślenia abstrakcyjnego, tzn.w kategor-iach niematerialnych.Bezpośrednią tego konsekwencją był rozwój ludzkiej mowy.Wszelako,zróżnicowany i rozwinięty kod językowy potrzebny jest nam do wyrażania naszych myśli tylkowówczas, gdy umiemy myśleć abstrakcyjnie.Pierwszy poziom takiego myślenia należy uznaćza reakcję na uczucia związane przede wszystkim z instynktem samozachowawczym i popę-dem seksualnym człowieka.Drugi poziom procesu myślowego, czyli świadoma obiektywizacjaobserwatora wobec rzeczy obserwowanych, rozwinął się przypuszczalnie stosunkowo pózno.Ten rodzaj wyrachowanego procesu myślowego nazywamy  ratio.Człowiek rezygnuje tu zkażdego bezpośredniego związku z obserwowanym obiektem i stara się ograniczyć wyłączniedo opisu i analizy rzeczywistych zdarzeń [ Pobierz całość w formacie PDF ]

  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • blondiii.htw.pl
  •