[ Pobierz całość w formacie PDF ]
.Ten symboliczny opis wskazuje, że w życie ludzkie wpisane jest przemijanie (glina symbolizuje kruchość kondycji człowieka) i cierpienie (łzy).Heraklit z EfezuUznał, że obraz świata jest dynamiczny.Prezasadą świata jest ogień, który ustawicznie przemienia się w inne pierwiastki.Śmierć jednych oznacza narodziny drugich.W ten sposób panta rhei (wszystko płynie), w przyrodzie trwa bezustanny ruch i stawanie się rzeczy.Jednocześnie podkreśla to przemijalność i śmierć rzeczy innych.Horacy "Exegi monumentum."Zgodnie ze starożytną maksymą ars langa, vita brevis (sztuka trwa długo, życie krótko), Horacy twierdzi, że jego poezja zapewni mu nieśmiertelność i sławę u potomnych.Według niego to właśnie twórczość ocala człowieka przed całkowitym zapomnieniem i przemijaniem (Nie wszystek umrę).Podobną myśl podejmie Jan Kochanowski w Pieśni XXIV.Horacy "Oda XI"Podejmując temat przemijania, zmienności życia, jak i jego tajemnicy, poeta nawiązuje do filozofii stoickiej i epikurejskiej.Nakazuje, by nie troszczyć się zbytnio o czas przyszły, a ponieważ mknie rok za rokiem jak jedna rodzina, mówi, iż należy korzystać z czasu (Carpe diem - Chwytaj dzień).J.Kochanowski "O żywocie ludzkim"(Fraszki to wszystko.) Życie człowieka opisuje poeta zgodnie z filozofią stoicką, nawiązując także do motywów vanitas.Cokolwiek posiadamy (np.pieniądze, sława) na tym świecie, nie ma to większego znaczenia, ponieważ wszystko to minie jako polna trawa.W życiu nie ma nic pewnego, a z człowieka, który zabiega o dobra doczesne, śmieje się Fortuna.a może Bóg.J.Kochanowski "Pieśń XIX"Głównym celem w życiu rozumnego człowieka jest, według poety, dobra sława, którą zapewni on sobie dzięki własnym talentom i umiejętnościom.Dobra sława jest także sposobem na zapewnienie sobie pamięci u potomnych (.A starać się, ponieważ musi zniszczeć ciało, Aby imię przynajmniej po nas tu zostało), czyli wieczność.M.Sęp-Szarzyński "O krótkości i niepewności na świecie żywota człowieczego"Spoglądając na ulotność i krótkość życia, poeta gani sam siebie za pogoń za doczesnymi rozkoszami, która odwróciła jego uwagę od spraw wiary.Człowiek powinien zrozumieć, iż te niestałe dobra nie przynoszą szczęścia i prowadzą do grzechu.Jedynym zaś prawdziwym dobrem jest Bóg.M.Sęp-Szarzyński "O nietrwałej miłości rzeczy świata tego"Miłość życia doczesnego, zaszczytów, sławy, rozkoszy i złota, uważa Szarzyński za niepełną.Człowiek kocha bowiem to, co skazane jest na przemijanie, podczas gdy jedyną prawdziwą miłością powinna być miłość do Boga (wiecznej i prawej piękności).W.Szekspir "Hamlet"Kiedy Hamlet ogląda na cmentarzu czaszkę Jorika, błazna królewskiego, snuje refleksję na temat przemijania i śmierci.Niewiarygodne jest dla niego, iż nawet po wielkich bohaterach (np.Aleksandrze Macedońskim) pozostają tylko szczątki kości i garstka popiołu.Scena ta jest potwierdzeniem i dopełnieniem wcześniej wypowiedzianych przez bohatera słów: Wszyscy tuczymy się na pokarm dla robactwa.Tłusty król i chudy żebrak to tylko odmiana tej samej potrawy.D.Nabrowski "Do Anny"Jedyną nieprzemijającą wartością dla Naborowskiego jest miłość.Podczas gdy z czasem wszytko przemija, z czasem bieżą lata, uczucie do jego Anny nie zmieni się.D.Nabrowski "Cnota grunt wszytkiemu"Dobra ziemskie, godności, powodzenie w życiu, a nawet rodzina nie zapewniają człowiekowi szczęścia, bo iż to wszystko mija, za nic wszystko stanie.Nawiązując do filozofii starożytnej poeta poucza, iż jedynie cnota i płynąca z niej sława są wieczne i zapewniają człowiekowi pełne, prawdziwe życie.A.Mickiewicz "Sonety krymskie" ("Bakczysaraj")Widok ruin pałacu ogrodów - Bakczysaraju - które porasta bujna roślinność, rodzi refleksję o przemijaniu i nietrwałości dzieł człowieka, a jednocześnie niezmiennej potędze natury.A.Mickiewicz "Pan Tadeusz"Poemat jest powrotem do przeszłości, do dawnej kultury szlacheckiej, która przemija i odchodzi w niepamięć.Tylko starsze pokolenie pamięta dawne obyczaje, dlatego też tak często pojawia się w tekście słowo: ostatni.Ostatni jest więc zajazd, ostatnie są obyczaje czy przedmioty domowe, a Podkomorzy to ostatni, co tak poloneza wodzi.B.Prus "Lalka"Powieść ukazuje społeczeństwo polskie w momencie przemian kulturowych, obyczajowych, historycznych i gospodarczych.Śmierć Rzeckiego symbolizuje przemijanie świata romantyków, wyjazd Ochockiego - dezaktualizację i utopijność idei pozytywistycznych.Przeminęła także świetność arystokracji, która stała się skostniałą, konserwatywną i zamkniętą grupą społeczną.W miejsce starego świata nastaje nowy: oparty na potędze pieniądza i bezwzględny.Jego przedstawicielami są Henryk Szlangbaum i Maruszewicz.H.Sienkiewicz "Quo vadis"Świat kultury antycznej ukazany został w momencie jej rozkładu.Przeminęła dawna świetność Rzymu, a jej miejsce zajęła amoralność i dekadencja
[ Pobierz całość w formacie PDF ]
Tematy
Indexpraca+dyplomowa.ewa+wydruk+%282%29
motywy+literackie
Dos Passos John 42 równoleznik
techniki negocjacji (21 stron)
§ Rey Pierre Blask fortuny
Ellora's Cave Wyndham Werewol Love's Prisoner Davidson, Mary
Arturo PÄ‚Å rez Reverte Ostatnia bitwa Templariusza
Chwala na wysokosci Bogu Modlitewnik z 1899 r
Deveraux Jude Taggert 02 BliÂźniaczki
Kamila Twardowska Kobiety a władza, Cesarzowe Bizantyńskie II poł. V w. po Chr. (2009)