[ Pobierz całość w formacie PDF ]
.Początkowe eksperymenty obejmowały sesjezbierania pomysłów, w których uczestniczyło nawet 400 osób, jednakszybko zorientowano się, że tak duża liczba uczestników nie pozwalana efektywne prowadzenie spotkań.Po wielu próbach opracowanozasady organizacji burzy mózgów, które obowiązują do dziś.W burzy mózgów uczestniczą dwa zespoły:" Zespół pomysłowości, którego zadaniem jest zgłoszenie jaknajwiększej liczby pomysłów." Zespół oceniający, który analizuje i ocenia pomysły, a następniewybiera spośród nich te rokujące największe nadzieje na sukces.Zespół pomysłowości składa się z ok.12 osób.Powinien być to ze-spół heterogeniczny, tj.taki, w którym występować będą osoby obupłci, w różnym wieku, o różnym wykształceniu i doświadczeniu, a takżeosoby niezajmujące się na co dzień analizowaną problematyką.Po-zwala to na uzyskanie pomysłów bardzo zróżnicowanych, dotykają-cych wielu różnych dziedzin, a przez to nowatorskich.Dużo lepiejfunkcjonuje zespół złożony z osób chętnych do współpracy niż złożo-ny z ekspertów, z których każdy jest przekonany o dużym zakresiewłasnej wiedzy.Należy także unikać włączania do zespołów osób po-zostających w zależnościach służbowych.Członkowie zespołu biorąudział w sesji pomysłowości, w ramach której zbierane są propozycjerozwiązań postawionego problemu.Zespół oceniający składa się z ok.3 ekspertów, którzy po zakoń-czeniu sesji pomysłowości analizują zgłoszone pomysły i oceniają jeNarzędzia i metody identyfikacji i analizy problemów 177pod kątem przydatności.Osoby uczestniczące w tym zespole musząposiadać szeroki zakres wiedzy, dobrze znać możliwości firmy, a przytym być otwarte na nowe pomysły.Podstawowe zasady prowadzenia sesji pomysłowości to:" określony czas trwania ok.60 minut," całkowity zakaz krytykowania lub podawania w wątpliwośćzgłaszanych pomysłów," luzna atmosfera, zachęcająca do otwarcia się i zgłaszania po-mysłów," zgłaszanie dużej liczby pomysłów," zapisywanie pomysłów przez prowadzącego na tablicy wi-docznej dla wszystkich.Dobra praktyka prowadzenia burzy mózgów przewiduje przeka-zanie tematu spotkania na kilka dni wcześniej, a także przesłanie listypomysłów do uczestników następnego dnia po zakończeniu, aby do-pisali dodatkowe pomysły.W ten sposób wykorzystuje się przerwęsynektyczną zjawisko polegające na tym, że podświadomość czło-wieka pracuje nad raz zadanym problemem nawet wtedy, gdy zakoń-czone zostanie świadome jego rozwiązywanie.Bardzo często najlepszepomysły są zgłaszane właśnie następnego dnia po sesji pomysłowości.Osoby pierwszy raz uczestniczące w sesji pomysłowości częstoobawiają się zgłaszania pomysłów i dlatego używają zwrotów autode-strukcyjnych, np. to może zabrać dużo czasu, ale. , to być możenie nadaje się do wdrożenia, ale..Użycie takich zwrotów jest zaka-zane, ponieważ programuje podświadomość innych uczestników doodrzucenia zgłaszanych pomysłów.Zakazane są również zwroty tor-pedujące, np. nigdy tak nie postępowaliśmy , to tylko teoria , pre-zes tego nie zaakceptuje.Zwroty te oceniają pomysły, czego w cza-sie sesji pomysłowości należy unikać.Rolą prowadzącego sesję jestzwracanie uwagi na takie sytuacje.178 Zarządzanie jakością.Podstawy, systemy i narzędziaProwadzenie burzy mózgów w komórce organizacyjnej może byćutrudnione ze względu na małą liczbę pracowników, a także wystę-powanie zależności służbowych.Aby te problemy przezwyciężyć,można zastosować odmianę burzy mózgów metodę 635 brain wri-ting.Metoda ta jest pisemnym odpowiednikiem burzy mózgów.Cy-fry w jej nazwie oznaczają: sześciu uczestników, którzy zgłaszają potrzy pomysły przez pięć minut (rysunek 5.11).Rysunek 5.11.Schemat komunikacji w burzy mózgów (a) i metodzie 635 (b)yródło: opracowanie własneUczestnicy metody 635 powinni siedzieć w jednym pomieszcze-niu.Pomysły są zapisywane na kartkach, a następnie kartki te sąprzekazywane kolejnym osobom.W tej metodzie stosuje się sześć5-minutowych sesji, w czasie których każdy powinien zgłosić po trzypomysły.W czasie każdej kolejnej sesji uczestnik dopisuje swoje pomy-sły na innej kartce, uprzednio czytając pomysły zapisane przez innych.W efekcie po 30 minutach otrzymuje się 108 pomysłów, które mogąnastępnie zostać przeanalizowane przez zespół oceniający.Ta odmia-na burzy mózgów znajduje współcześnie jeszcze szersze zastosowa-nie, gdyż dzięki komunikacji przez internet możliwe jest przeprowa-dzenie jej również zdalnie.
[ Pobierz całość w formacie PDF ]
Tematy
IndexKimie Hara Cold War Frontiers in the Asia Pacific, Divided Territories in the San Francisco System (2006)
McDowell Bennett A. A Trader's Money Management System. How To Ensure Profit And Avo
Wspóczesny system polityczny Księstwa Andory Przemysław Osóbka Opole Toruń 2006
Patricia Allen Together At The Table, Sustainability And Sustenance In The American Agrifood System (2004)
system planowania potrzeb materiaĹowych ĹciÄ ga (6 str)
Luft Monika System argentyński
Praca Magisterska Pedagogika WPĹYW REKLAMY TELEWIZYJNEJ NA KSZTAĹTOWANIE OSOBOWOĹCI UCZNIĂW SZKOĹY PODSTAWOWEJ
Zarzšdzanie eksploatacjš obiektów technicznych Żółtowski Niziński
przydatno%9c%e6+analizy+swot+w+zarz%b9dzaniu
06 07. Bronte Charlotte Villette