[ Pobierz całość w formacie PDF ]
.Wtedy  bogactwo (bycie bogatym) wchodzi w skład69 struktury  ja , lokując się pośród autotelicznych, nieprzynoszących oso-bistych korzyści standardów wartości.Ponieważ mamy tutaj do czynieniaz przydaniem godnościowego znaczenia wzorcom zachowania przyno-szącego korzyści, nazwijmy je  wartościami instrumentalnymi.Powstająna skutek działania dwóch współzależnych czynników:1.Psychologicznego, gdy przez otoczenie społeczne człowiek jest oce-niany godnościowo za zachowanie przynoszące mu korzyści lub polegającena gromadzeniu dóbr materialnych (w rodzaju: jesteś dobrym dzieckiem,jesteś wiele wart jako człowiek).Im więcej ma dóbr i korzyści, tym  więcejjest wart , tym jest godniejszy.2.Społecznego, gdy zinstytucjonalizują się w kulturze (podkultu-rze) wzorce zachowania i kryteria jego oceny pozwalające godnościowooceniać człowieka wedle sprawności w osiąganiu korzyści i materialnejzasobności.Przypomina się rada starego człowieka dana młodemu archi-tektowi, który zza  żelaznej kurtyny przyjechał kiedyś do Austrii robićtam karierę:  Pamiętaj chłopcze, że tutaj, jeśli ty masz w kieszeni 10 000szylingów, a ktoś drugi ma puste kieszenie, to ty jesteś od niego mądrzej-szy o 10 000 szylingów.Zdawałoby się, że człowiek gromadzący wymyślnymi sposobamipieniądze niewiele różni się od małpy gromadzącej żetony do automatuwydającego banany.Dzięki sprawniejszemu od zwierzęcia operowaniupojęciami może on robić to lepiej i z większą perspektywą czasową.%7ładnamałpa nie wymyśli jednak samej siebie jako  małpy-posiadającej-dużo--żetonów , co generuje nową, samoistną motywację do ich gromadzenia.Gromadzenie pieniędzy przez człowieka, u którego w strukturze  ja ulo-kowało się  bogactwo jako przymiot własny, jego aktywność skierowanana bogacenie się nie wygaśnie nawet wówczas, gdy człowiek ten zgro-madzi tak dużo pieniędzy, że ma zabezpieczony dostatek do końca życia.Powstawanie i internalizacja instrumentalnych wartości godnościowychjest zjawiskiem często spotykanym.Nie zaburza to wpływu autotelicz-nych wartości moralnych na zachowanie tylko wtedy, jeśli instrumentalnewartości godnościowe spełniają następujące warunki:" nie zajmują najważniejszych miejsc w hierarchii wartości, wypierającz nich wartości moralne,70 " nie wchodzą w konflikt z powszechnie przyjętymi wartościami moral-nymi i przypisanymi im normami.Nietrudno zgadnąć, że warunki te często nie są spełnione.Wartościinstrumentalne prawie automatycznie zamieniają sytuacje pokusy na dyle-maty godnościowe i zaburzają moralną regulację zachowania nieumiejęt-nością odróżniania sytuacji pokusy od dylematu godnościowego.Wezmyprosty przykład.Biznesmen o liberalnych, demokratycznych poglądachbez odrazy handluje bronią z jakimś okrutnym afrykańskim dyktatorem,mającym na sumieniu tysiące ludzi.Sytuacja nie jest dla niego pokusą, leczdylematem godnościowym, wyborem pomiędzy dwiema godnościowymidefinicjami siebie:  Jestem demokratą i porządnym człowiekiem oraz Jestem tyle wart, ile mam sukcesów i pieniędzy na koncie.Odrzuceniekorzystnej transakcji, by móc zachować wierność osobiście cenionym war-tościom, wywołuje dysonans godnościowy, jest  okazaniem słabości i na-raża go w oczach własnych i otoczenia na miano  mięczaka niezdolnegodo prowadzenia poważnych interesów.W kręgu jego znajomych, kolegówi przyjaciół łatwo pozyskać społeczną aprobatę dla zawarcia wyjątkowokorzystnej transakcji kosztem wierności wartościom  interes to interes,mawiają znajomi, trzeba odłożyć na bok osobiste sentymenty.2.4.Hierarchia wartościSystem zinternalizowanych wartości godnościowych to kilkanaścieprzymiotów własnych uporządkowanych na skali od najbardziej do naj-mniej znaczących.Przymioty te rodzą się głównie z wartości moralnychw trakcie ich internalizacji [ Pobierz całość w formacie PDF ]

  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • blondiii.htw.pl
  •