[ Pobierz całość w formacie PDF ]
.OkazaÅ‚o siÄ™, że doÅ›wiadczonypraktyk efektywniej informuje o swoim doÅ›wiadczeniu w trakcie pracy, niż gdybyto czyniÅ‚ poza dziejÄ…cym siÄ™ zdarzeniem.Wiedza przekazywana na żywo, podczaszdarzenia, jest niedostÄ™pna w inny sposób.Nawet gdyby wnikliwie analizowaćtreść komentarza nauczyciela poza dziaÅ‚aniem, poza zdarzeniem, jego sens byÅ‚bywówczas niewspółmiernie mniejszy niż sens ujawniony w toku zdarzenia.To, czegodostarcza udziaÅ‚ w zdarzeniu i w jego atmosferze, nie jest w peÅ‚ni komunikowalne,jest trudne do przekazania.Schöna interesowaÅ‚o także pytanie, w jakim stopniu wiedza tworzona w trakciepraktyki jest podobna do wiedzy zawartej w podrÄ™cznikach akademickich.Z do-Å›wiadczeÅ„ wynika, że praktyk w pierwszej kolejnoÅ›ci zwraca uwagÄ™ na wiedzÄ™,która odwoÅ‚uje siÄ™ do indywidualnego systemu znaczeÅ„, a wiÄ™c umożliwi muzrozumienie tego, co robi, i nadaje sens dziaÅ‚aniu.Jest to na ogół wiedza, którajakoÅ› koresponduje z wiedzÄ… osobistÄ…, potwierdza jej sÅ‚uszność lub jej zaprzecza.Tworzenie wiedzy w dziaÅ‚aniu jest możliwe wtedy, gdy odpowiedni poziom kom-petencji zawodowych umożliwi nauczycielowi myÅ›lenie o tym, co robi, pozwalamu na branie pod osÄ…d wÅ‚asnych zachowaÅ„ i reakcji, jakie im towarzyszÄ….Istotnym rysem koncepcji Schöna jest wiÄ™c dążenie do zrozumienia relacjimiÄ™dzy wiedzÄ… akademickÄ… a wiedzÄ… praktycznÄ….Wiedza akademicka jest wie-dzÄ… uogólnionÄ…, a wiedza praktyczna jest raczej wiedzÄ… konkretnego przypadku.Akademicka edukacja nauczycieli czyniÅ‚a i czyni nadal przedmiotem troski wiedzÄ™uogólnionÄ…, a na ogół oczekuje siÄ™, by nauczyciel umiaÅ‚ dziaÅ‚ać w sytuacji konkret-nej.CzÄ™sto dany przypadek nie mieÅ›ci siÄ™ w obrÄ™bie praw wiedzy akademickiej,a nawet tym prawom zaprzecza.Relacja miÄ™dzy wiedzÄ… ogólnÄ… a wiedzÄ… kon-kretnego przypadku nie byÅ‚a przedmiotem uwagi ani teoretyków, ani praktykówksztaÅ‚cenia nauczycieli.RodziÅ‚o to i czÄ™sto rodzi przeÅ›wiadczenie o nieprzydatnoÅ›ciwiedzy akademickiej w dziaÅ‚aniu praktycznym nauczyciela.H.Kwiatkowska, Pedeutologia, Warszawa 2008ISBN 978-83-60501-27-6, © by WAiP 2008RozdziaÅ‚ 4.Koncepcje ksztaÅ‚cenia nauczycieli72KolejnÄ… wÅ‚aÅ›ciwoÅ›ciÄ… koncepcji Schöna jest akcentowanie roli praktyki w ksztaÅ‚-ceniu i w procesie profesjonalnego rozwoju nauczyciela.Schön dowodzi, że jedynÄ…okolicznoÅ›ciÄ…, w której nauczyciel rzeczywiÅ›cie może powiedzieć: wiem, jak, jestsytuacja realnej praktyki.Sytuacja symulowana nie stwarza takiej możliwoÅ›ci, bonigdy nie jesteÅ›my w stanie oddać klimatu, nastroju, nigdy też nie uda siÄ™ namodtworzyć uwarunkowaÅ„ konkretnego zdarzenia pedagogicznego.Wiedza peda-gogiczna przydatna w dziaÅ‚aniu powstaje w zasadzie w miejscu dziaÅ‚ania, a w auliakademickiej może powstać jedynie wiedza o pedagogice.Dla Schöna każda praktyka ma wartość edukacyjnÄ…, każda bowiem, odpowiedniospożytkowana, przyczynia siÄ™ do zmiany struktur poznawczych i sprawnoÅ›ciowychstudenta.Warunkiem skutecznoÅ›ci praktyki jest jednak zdobycie wiedzy procedu-ralnej oraz wzbogacenie wiedzy osobistej.PodstawÄ… ksztaÅ‚cenia mogÄ… być nawetnieudane wersje praktyki, pod warunkiem, że student bÄ™dzie umiaÅ‚ dostrzec bÅ‚Ä…di odkryć jego logikÄ™.Dla osób, które nie czytajÄ… bÅ‚Ä™du, nieudana wersja praktyki maograniczonÄ… wartość ksztaÅ‚cÄ…cÄ…, bo mogÄ… one uznać dziaÅ‚anie bÅ‚Ä™dne za normÄ™.W koncepcji Schöna proces ksztaÅ‚cenia inicjuje praktyka w formie obserwo-wanej bÄ…dz w formie wykonywania samodzielnego.Te poczÄ…tkowe doÅ›wiadczeniastudenta majÄ… doprowadzić do zrozumienia charakteru dziaÅ‚ania pedagogicznego,jego niepowtarzalnoÅ›ci i, co istotne, niepeÅ‚nej przewidywalnoÅ›ci.Ponadto ważnejest uÅ›wiadomienie sobie znaczenia teorii.Celem bezpiecznego praktykowaniajest także rozpoznanie tego, z czym wchodzi siÄ™ w proces ksztaÅ‚cenia.Chodzio skierowanie uwagi na posiadane zasoby wiedzy i sprawnoÅ›ci oraz ustawiczneich konfrontowanie z tym, co mówiÄ… inni, a także z tym, co wynika z dziaÅ‚ania.DziÄ™ki temu dochodzi siÄ™ do odkrycia i okreÅ›lenia osobistej teorii, nastÄ™pnie braniajej pod wÅ‚asny osÄ…d.Po takim doÅ›wiadczeniu otwieramy sobie drogÄ™ do zdobyciateorii formalnej.Droga odwrotna jest nieskuteczna, gdyż wiedza formalna nie-jednokrotnie pozostaje w sprzecznoÅ›ci z teoriÄ… osobistÄ….Powoduje to negatywnÄ…weryfikacjÄ™ wiedzy naukowej i niejednokrotnie jej odrzucenie.Na zakoÅ„czenie prezentacji koncepcji Schöna zastanówmy siÄ™, co stanowi o jejrzeczywistej wartoÅ›ci, a co można uznać za jej ograniczenie, co budzi kontrowersje,a co jest uznawane za mankament.4.1.2.Walory1.ZaÅ‚ożenia refleksyjnej praktyki odniesione do ksztaÅ‚cenia nauczycielizwracajÄ… uwagÄ™ na potrzebÄ™ zwiÄ…zku miÄ™dzy charakterem dziaÅ‚ania pedagogicz-nego a koncepcjÄ… ksztaÅ‚cenia nauczycieli.Gdy wymagania, jakie stawia SchönksztaÅ‚ceniu profesjonalnemu, odniesiemy do naszej praktyki ksztaÅ‚cenia nauczy-cieli, to bez trudu stwierdzimy niezgodność miÄ™dzy sposobem przygotowanianauczycieli a wymaganÄ… strukturÄ… czynnoÅ›ci zawodowych nauczyciela.Wynika toH
[ Pobierz całość w formacie PDF ]
Tematy
IndexSienkiewicz Henryk Trylogia 01 Ogniem i Mieczem t.2
Antonia Fraser Szeœć żon Henryka VIII
Pajak Henryk Konspiracje czas zaczynac
Markowski Henryk Tak Blisko (Rozwój Duchowy)
Trzecia Wojna Œwiatowa Henryk Pajšk
bestie konca czasow henryk pajak cz.ii
Pajšk Henryk, Lichwa rak ludzkoœci(1)
7 Wewnetrzny ogień Carlos Castaneda
Christina Lauren Piekny dran
Prodigal Genius Biography of Nikola Tesla