[ Pobierz całość w formacie PDF ]
.OkazaÅ‚o siÄ™, że doÅ›wiadczonypraktyk efektywniej informuje o swoim doÅ›wiadczeniu w trakcie pracy, niż gdybyto czyniÅ‚ poza dziejÄ…cym siÄ™ zdarzeniem.Wiedza przekazywana na żywo, podczaszdarzenia, jest niedostÄ™pna w inny sposób.Nawet gdyby wnikliwie analizowaćtreść komentarza nauczyciela poza dziaÅ‚aniem, poza zdarzeniem, jego sens byÅ‚bywówczas niewspółmiernie mniejszy niż sens ujawniony w toku zdarzenia.To, czegodostarcza udziaÅ‚ w zdarzeniu i w jego atmosferze, nie jest w peÅ‚ni komunikowalne,jest trudne do przekazania.Schöna interesowaÅ‚o także pytanie, w jakim stopniu wiedza tworzona w trakciepraktyki jest podobna do wiedzy zawartej w podrÄ™cznikach akademickich.Z do-Å›wiadczeÅ„ wynika, że praktyk w pierwszej kolejnoÅ›ci zwraca uwagÄ™ na wiedzÄ™,która odwoÅ‚uje siÄ™ do indywidualnego systemu znaczeÅ„, a wiÄ™c umożliwi muzrozumienie tego, co robi, i nadaje sens dziaÅ‚aniu.Jest to na ogół wiedza, którajakoÅ› koresponduje z wiedzÄ… osobistÄ…, potwierdza jej sÅ‚uszność lub jej zaprzecza.Tworzenie wiedzy w dziaÅ‚aniu jest możliwe wtedy, gdy odpowiedni poziom kom-petencji zawodowych umożliwi nauczycielowi myÅ›lenie o tym, co robi, pozwalamu na branie pod osÄ…d wÅ‚asnych zachowaÅ„ i reakcji, jakie im towarzyszÄ….Istotnym rysem koncepcji Schöna jest wiÄ™c dążenie do zrozumienia relacjimiÄ™dzy wiedzÄ… akademickÄ… a wiedzÄ… praktycznÄ….Wiedza akademicka jest wie-dzÄ… uogólnionÄ…, a wiedza praktyczna jest raczej wiedzÄ… konkretnego przypadku.Akademicka edukacja nauczycieli czyniÅ‚a i czyni nadal przedmiotem troski wiedzÄ™uogólnionÄ…, a na ogół oczekuje siÄ™, by nauczyciel umiaÅ‚ dziaÅ‚ać w sytuacji konkret-nej.CzÄ™sto dany przypadek nie mieÅ›ci siÄ™ w obrÄ™bie praw wiedzy akademickiej,a nawet tym prawom zaprzecza.Relacja miÄ™dzy wiedzÄ… ogólnÄ… a wiedzÄ… kon-kretnego przypadku nie byÅ‚a przedmiotem uwagi ani teoretyków, ani praktykówksztaÅ‚cenia nauczycieli.RodziÅ‚o to i czÄ™sto rodzi przeÅ›wiadczenie o nieprzydatnoÅ›ciwiedzy akademickiej w dziaÅ‚aniu praktycznym nauczyciela. H.Kwiatkowska, Pedeutologia, Warszawa 2008ISBN 978-83-60501-27-6, © by WAiP 2008RozdziaÅ‚ 4.Koncepcje ksztaÅ‚cenia nauczycieli72KolejnÄ… wÅ‚aÅ›ciwoÅ›ciÄ… koncepcji Schöna jest akcentowanie roli praktyki w ksztaÅ‚-ceniu i w procesie profesjonalnego rozwoju nauczyciela.Schön dowodzi, że jedynÄ…okolicznoÅ›ciÄ…, w której nauczyciel rzeczywiÅ›cie może powiedzieć: wiem, jak, jestsytuacja realnej praktyki.Sytuacja symulowana nie stwarza takiej możliwoÅ›ci, bonigdy nie jesteÅ›my w stanie oddać klimatu, nastroju, nigdy też nie uda siÄ™ namodtworzyć uwarunkowaÅ„ konkretnego zdarzenia pedagogicznego.Wiedza peda-gogiczna przydatna w dziaÅ‚aniu powstaje w zasadzie w miejscu dziaÅ‚ania, a w auliakademickiej może powstać jedynie wiedza  o pedagogice.Dla Schöna każda praktyka ma wartość edukacyjnÄ…, każda bowiem, odpowiedniospożytkowana, przyczynia siÄ™ do zmiany struktur poznawczych i sprawnoÅ›ciowychstudenta.Warunkiem skutecznoÅ›ci praktyki jest jednak zdobycie wiedzy procedu-ralnej oraz wzbogacenie wiedzy osobistej.PodstawÄ… ksztaÅ‚cenia mogÄ… być nawetnieudane wersje praktyki, pod warunkiem, że student bÄ™dzie umiaÅ‚ dostrzec bÅ‚Ä…di odkryć jego logikÄ™.Dla osób, które nie  czytajÄ… bÅ‚Ä™du, nieudana wersja praktyki maograniczonÄ… wartość ksztaÅ‚cÄ…cÄ…, bo mogÄ… one uznać dziaÅ‚anie bÅ‚Ä™dne za normÄ™.W koncepcji Schöna proces ksztaÅ‚cenia inicjuje praktyka w formie obserwo-wanej bÄ…dz w formie wykonywania samodzielnego.Te poczÄ…tkowe doÅ›wiadczeniastudenta majÄ… doprowadzić do zrozumienia charakteru dziaÅ‚ania pedagogicznego,jego niepowtarzalnoÅ›ci i, co istotne, niepeÅ‚nej przewidywalnoÅ›ci.Ponadto ważnejest uÅ›wiadomienie sobie znaczenia teorii.Celem  bezpiecznego praktykowaniajest także rozpoznanie tego, z czym  wchodzi siÄ™ w proces ksztaÅ‚cenia.Chodzio skierowanie uwagi na posiadane zasoby wiedzy i sprawnoÅ›ci oraz ustawiczneich konfrontowanie z tym, co mówiÄ… inni, a także z tym, co wynika z dziaÅ‚ania.DziÄ™ki temu dochodzi siÄ™ do odkrycia i okreÅ›lenia osobistej teorii, nastÄ™pnie braniajej pod wÅ‚asny osÄ…d.Po takim doÅ›wiadczeniu otwieramy sobie drogÄ™ do zdobyciateorii formalnej.Droga odwrotna jest nieskuteczna, gdyż wiedza formalna nie-jednokrotnie pozostaje w sprzecznoÅ›ci z teoriÄ… osobistÄ….Powoduje to negatywnÄ…weryfikacjÄ™ wiedzy naukowej i niejednokrotnie jej odrzucenie.Na zakoÅ„czenie prezentacji koncepcji Schöna zastanówmy siÄ™, co stanowi o jejrzeczywistej wartoÅ›ci, a co można uznać za jej ograniczenie, co budzi kontrowersje,a co jest uznawane za mankament.4.1.2.Walory1.ZaÅ‚ożenia  refleksyjnej praktyki odniesione do ksztaÅ‚cenia nauczycielizwracajÄ… uwagÄ™ na potrzebÄ™ zwiÄ…zku miÄ™dzy charakterem dziaÅ‚ania pedagogicz-nego a koncepcjÄ… ksztaÅ‚cenia nauczycieli.Gdy wymagania, jakie stawia SchönksztaÅ‚ceniu profesjonalnemu, odniesiemy do naszej praktyki ksztaÅ‚cenia nauczy-cieli, to bez trudu stwierdzimy niezgodność miÄ™dzy sposobem przygotowanianauczycieli a wymaganÄ… strukturÄ… czynnoÅ›ci zawodowych nauczyciela.Wynika to H [ Pobierz caÅ‚ość w formacie PDF ]

  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • blondiii.htw.pl
  •