[ Pobierz całość w formacie PDF ]
.T.Klappera postawy już istniejące mają tendencje do sarnowzmacniania, stąd skłonność do wybiórczej akceptacji określonych treści propagandowych, zgodnych z już istniejącymi postawami związana jest nie tylko z selektywnością percepcji ale i selektywnością zapamiętywania czy selektywnością ekspozycji - czyli z tendencją do ulegania, wybierania takich treści przekazu propagandowego, który zgodny jest z już istniejącymi postawami.Stąd też niekiedy, jak stwierdza R.Holly, najlepszą propagandą jest jejniepodejmowanie, zwłaszcza wtedy gdy propagandzista nie jest w stanie przewidzieć w jakich warunkach będą się przejawiać ukształtowane przezeń postawy oraz wtedy, gdy "(.) nie dysponuje możliwościami modyfikowania tych warunków110.W przeciwnym razie może pojawić się uzasadniona obawa, iż działanie propagandowe nadawcy przypominać może opisywane przez R.Likerta działanie dyrektora, który dla wykonania okresowego planu rujnuje swoje przedsiębiorstwo.Widzimy więc, iż pojawienie się środków masowego przekazu otworzyło nowe możliwości przekazywania treści kultury, zarówno tych, które mają dostarczyć jednostce rozrywki jak i przekonać ją do manifestowania określonych postaw i zachowań o charakterze politycznym, religijnym czy ekonomicznym.Kultura masowa stanowiąc pewien specyficzny sposób komunikowania społecznego jest jednak nie tylko związana z samym faktem pojawienia się technicznych środków masowego przekazu, ale również a może przede wszystkim -jak na to wskazują analizy dotyczące skutków rozwoju cywilizacji przemysłowej w XIX wieku - z przekształceniami struktury społecznej.Pojawienie się społeczności wielkomiejskich, przemysłowych, zmiana sposobu życia wyraźniej niż w społecznościach lokalnych podzielonego na czas pracy, czas wolny to wszystko czynniki prowadzące do zaniku możliwości podtrzymywania kultury tradycyjnej.Kultura ta, jak wiadomo, opierała się głównie na przekazie ustnym i była ściśle związana z charakterem więzi typowych dla małych społeczności lokalnych.Procesy urbanizacji i industrializacji związane były zarazem z postępującym procesem społecznego podziału pracy i pojawianiem się coraz to nowych ról zawodowych.Zarazem pojawił się zgodnie z zasadą komercjalizacji specyficzny rodzaj towaru: produkowany na sprzedaż przez specjalistów-profesjonalistów przekaz kulturowy.Tym samym to co określamy mianem kultury uległo wyraźnemu zróżnicowaniu.Sama zaś kultura symboliczna procesowi autonomizacji.Symboliczne komunikowanie ulega również procesowi komercjalizacji za pomocą masowych środków.Wielu autorów, m.in.amerykański socjolog R.W.Mills używają na określenie współczesnych społeczeństw pojęcia "masowe społeczeństwo".Wspomniany autor twierdzi np.iż współczesna Ameryka to "społeczeństwo mas", w którym nieliczna elita władzy manipuluje w umiejętny sposób zatomizowanymi i wewnętrznie zdezorganizowanymi masami za pomocą propagandy i reklamy.Wydają się, iż tę konstatację można by rozciągnąć na wiele innych społeczeństw.Rozdział piątyZbiorowości społeczne.Kiedy mówimy o zbiorowościach społecznych mamy przede wszystkim na myśli potoczne rozumienie społeczeństwa, w którym między jego poszczególnymi członami zachodzą różnego rodzaju związki i zależności odpowiednio ustrukturalizowane.Przy całej wieloznaczności pojęcia "społeczeństwo" zazwyczaj pod tym terminem rozumiemy więc ogół ludzi, między którymi, bez względu na wielkość, występują określone więzi i zasady regulujące członkostwo poszczególnych jednostek.Stąd też, bardzo empirycznie podchodząc do różnych propozycji definicyjnych, stwierdzić możemy, iż społeczeństwem nazwać możemy te wszystkie formy życia zbiorowego współwystępujące, krzyżujące i uzupełniające się, które posiadają określoną zasadę odrębności kulturowej i strukturalnej utrzymywaną w dłuższym lub krótszym przedziale czasowym.l.Podstawowe rodzaje zbiorowości społecznych.Posługując się, dla uproszczenia wywodu, pojęciem zbiorowości jako synonimu pojęcia społeczeństwo stwierdzić należy, iż o zbiorowościach społecznych możemy mówić dopiero wtedy, gdy w ramach określonych, dowolnych skupień ludzi, wytworzyła się i występuje (choćby krótkotrwale) więź społeczna.Stąd też wszelkie inne, nawet liczebne "zbiorowości", które nie spełniają tego warunku (między jego członkami nie występują określone formy więzi społecznych), określone są na gruncie socjologii mianem zbiorów społecznych.Zbiór społeczny to zatem ogół ludzi posiadających jakąś cechę wspólną, która może być wyróżniona przez obserwatora zewnętrznego.Zbiory tworzone w sensie statystycznym a mające istotne znaczenie dla przebiegu życia społecznego określone s^mianem kategorii społecznych.Kategoriami społecznymi są więc zbiory wyróżniane ze względu na kryterium wieku, płci, wykształcenia, kwalifikacji, dochodu itp.Oczywiście w obrębie niektórych tych kategorii wytwarzać się mogą związki, zależności, instytucje, które w efekcie prowadzą do przekształcenia określonych kategorii lub ich części w zbiorowość społeczną.Jakie zatem wyróżić możemy rodzaje zbiorowości społecznych? Wykorzystując częściowo znaną typologię J [ Pobierz całość w formacie PDF ]

  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • blondiii.htw.pl