[ Pobierz całość w formacie PDF ]
.[Jogabhaszja]IV.29.Kiedy ów bramin (brahmana) jest obojętny (akusida) wobec '"wielkiej kontemplacji"(prasamkhyana), to wtedy zarazem nie pragnie (prarthayate) niczego.Gdy nie lubuje się (jest wolnyod pragnienia, virakta) nawet w tej ["wielkiej kontemplacji"], to występuje u niego tylko rozpoznanierozróżniające (rozpoznanie oddzielające, vivekakhyati) [i to] w najwyższym stopniu (sarvatha), azatem dzięki zanikowi zalążka (bija) sanskar nie pojawiają się u niego inne pratjaje.Wtedy ma onskupienie (samadhi) zwane "spłukiwaczem cech" ("chmurą cech", dharmamegha).[Jogasutra]tatah kleśakarmanivrttihIV.30.OD NIEGO  ZANIK UCI%7łLIWOZCI I KARMANA[F.r.:] Od tego (przez to) [skupienia] osiąga się zanik (nivrtti) uciążliwości (klesa) i karmana.[Jogabhaszja]17 IV.30.Od osiągnięcia tego [skupienia] uciążliwości (klesa), jak niewiedza (avidya) itd., zostaływyrwane z korzeniami (całkowicie wykorzenione, samulakasam kasita).Złoże karmiczne (karmaśaya)pomyślne (kuśala) i niepomyślne (akuśala) zostały ostatecznie (z korzeniami) zniszczone.Po zaniku uciążliwości (klesa) i karmana mędrzec (vidvams) jeszcze żyjąc (jivant) jest 'zupełniewyzwolony (vimukta).Dlaczego?  Ponieważ 'błąd poznawczy (viparyaya) jest przyczyną (karana)stawania się (woli życia, wcielenia, bhava).Nikt bowiem nie widział, żeby ktoś z zanikłym (ksina)błędem poznawczym (viparyaya) się gdzieś [ponownie] narodził (jata).[Jogasutra]tada sarvavaranamalapetasya jnanasyanantyaj jneyam alpamIV.31.WTEDY, OD WIECZNOZCI POZNANIA POZBAWIONEGO WSZELKIEJ PRZYSAONY IZAMCENIA, MA PRZEDMIOT POZNANIA NIKAY[F.r.:] Wtedy [gdy zanikną uciążliwości (klesa) i karman], dzięki wieczności (nieskończoności,anantya) poznania (jnana) wolnego (pozbawionego, apeta) od wszelkiej przysłony (avarana) i skazy(zamącenia, mala), 'przedmiot poznania (jneya) staje się nikły (znikomy, alpa).[Jogabhaszja]IV.31.Nastaje (jest, bhavati) wieczność (anantya) poznania (jnana) zupełnie wyzwolonego(całkowicie wolnego, vimukta) z wszelkich przysłon (avarana) uciążliwości (klesa) i karmana.Wieczna(ananta) sattwa poznania (jnana), która była przysłonięta (avrta), czyli obłożona (pokryta, przykryta,abhibhuta) przez przysłaniający (avaraka) tamas, została rozwarta (udghatika), poruszona (pravartita)tylko gdzieniegdzie przez radżas, [i] jest zdolna do ujmowania (grahana) [rzeczywistości].W wypadkugdy znikną wszelkie przysłony i zamącenia (mala), wtedy wystąpi wieczność tego [poznania].Dziękiwieczności poznania 'przedmiot poznania (jneya) staje się (sampadyate) nikły (alpa). Jak robaczekświętojański w przestworzu.Co do czego powiedziano następująco:"Zlepy przedziurawił klejnot[Kaleka] bez palców go nanizałBezszyjny go nałożyłNiemy go wychwalał.18"[Jogasutra]tatah krtarthanam parinamakramaparisamaptir19 gunanamIV.32.POTEM  ZAKOCCZENIE NASTPSTWA PRZEMIAN GUN, MAJCYCH SAU%7łENIEZAKOCCZONE[F.r.:] Potem nastaje kres (zakończenie, parisamapti) następstwa (krama) przemian (parinama)gun (guna), które 'wypełniły [swój] cel (zakończyły służenie, krtartha).[Jogabhaszja]IV.32.Od zjawienia się (powstania, udaya) owego "spłukiwacza cech" (dharmamegha) 'dobiegakresu (parisamapti) następstwo (krama) przemian (parinama) gun (guna), mających służeniezakończone (mających cel zakończony, krtartha).Albowiem guny mając służenie (cel, ariha) w postacidoznania (bhoga) i uwalniania (apavarga) zakończone (krta) oraz zakończone (parisamapta)'następstwo [czasowe] (krama), nie mogą się utrzymać (avasthatum) ani (nawet) przez moment(ksana).IV.33.A teraz: co to jest tak zwane następstwo (krama)?[Jogasutra]ksanapratiyogi parinamaparantanirgrahyah kramahIV.33.NASTPSTWO, ZASADZAJCE SI NA MOMENTACH, JEST UJMOWALNE(POWZCIGALNE?) 'A%7ł DO (U) KRESU PRZEMIAN[F.r.:] 'Następstwo czasowe (krama), które zasadza się na (zależy od.,pratiyogin) momentach(ksana), jest ujmowalne (postrzegalne, powściągalne?, nirgrahya) 'aż do kresu (u kresu, aparanta)przemian (parinama).[Jogabhaszja]1819 Następstwo [czasowe] (krama), 'mające naturę (którego istotą jest, -atman) bezpośredniegonastępstwa (nieprzerwalności, anantarya) momentów (ksana), jest ujęte (powściągnięte?, nirgrhyate)przez ostateczny kres (aparanta), ustanie (avasana) przemiany (parinama).Gdy szata uległazniszczeniu, nie może pojawić się jej starość bez zachodzenia (doświadczonego, anubhuta)'następstwa czasowego (krama).Również w trwałych (nitya, wiecznych) [rzeczach] widoczne jest(drsta) następstwo czasowe.A ta trwałość (wieczność, nityata) jest dwojaka: [1] 'niezmienna trwałość (wieczność,kutasthanityata) i [2] 'trwałość (wieczność) w przemianach (parinamanityata).Spośród tych dwuwieczność niezmienna (kutasthanityata) przynależy puruszy (purusa), wieczność z przemianami(parinamanityata)  gunom (guna).To jest wieczne (trwałe, nitya), w czym ulegającym przemianieistota ("towość", tattva) nie jest (z)niszczona (vihanyate).A w obydwu wypadkach [puruszy i gun] jestwieczność (trwałość, stan trwały, nityatva) z powodu niezniszczenia (avighata) istoty (pierwiastkarzeczywistego, "towości", tattva) [ Pobierz całość w formacie PDF ]

  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • blondiii.htw.pl
  •