[ Pobierz całość w formacie PDF ]
.[Jogabhaszja]IV.29.Kiedy ów bramin (brahmana) jest obojętny (akusida) wobec '"wielkiej kontemplacji"(prasamkhyana), to wtedy zarazem nie pragnie (prarthayate) niczego.Gdy nie lubuje się (jest wolnyod pragnienia, virakta) nawet w tej ["wielkiej kontemplacji"], to występuje u niego tylko rozpoznanierozróżniające (rozpoznanie oddzielające, vivekakhyati) [i to] w najwyższym stopniu (sarvatha), azatem dzięki zanikowi zalążka (bija) sanskar nie pojawiają się u niego inne pratjaje.Wtedy ma onskupienie (samadhi) zwane "spłukiwaczem cech" ("chmurą cech", dharmamegha).[Jogasutra]tatah kleśakarmanivrttihIV.30.OD NIEGO ZANIK UCI%7łLIWOZCI I KARMANA[F.r.:] Od tego (przez to) [skupienia] osiąga się zanik (nivrtti) uciążliwości (klesa) i karmana.[Jogabhaszja]17IV.30.Od osiągnięcia tego [skupienia] uciążliwości (klesa), jak niewiedza (avidya) itd., zostaływyrwane z korzeniami (całkowicie wykorzenione, samulakasam kasita).Złoże karmiczne (karmaśaya)pomyślne (kuśala) i niepomyślne (akuśala) zostały ostatecznie (z korzeniami) zniszczone.Po zaniku uciążliwości (klesa) i karmana mędrzec (vidvams) jeszcze żyjąc (jivant) jest 'zupełniewyzwolony (vimukta).Dlaczego? Ponieważ 'błąd poznawczy (viparyaya) jest przyczyną (karana)stawania się (woli życia, wcielenia, bhava).Nikt bowiem nie widział, żeby ktoś z zanikłym (ksina)błędem poznawczym (viparyaya) się gdzieś [ponownie] narodził (jata).[Jogasutra]tada sarvavaranamalapetasya jnanasyanantyaj jneyam alpamIV.31.WTEDY, OD WIECZNOZCI POZNANIA POZBAWIONEGO WSZELKIEJ PRZYSAONY IZAMCENIA, MA PRZEDMIOT POZNANIA NIKAY[F.r.:] Wtedy [gdy zanikną uciążliwości (klesa) i karman], dzięki wieczności (nieskończoności,anantya) poznania (jnana) wolnego (pozbawionego, apeta) od wszelkiej przysłony (avarana) i skazy(zamącenia, mala), 'przedmiot poznania (jneya) staje się nikły (znikomy, alpa).[Jogabhaszja]IV.31.Nastaje (jest, bhavati) wieczność (anantya) poznania (jnana) zupełnie wyzwolonego(całkowicie wolnego, vimukta) z wszelkich przysłon (avarana) uciążliwości (klesa) i karmana.Wieczna(ananta) sattwa poznania (jnana), która była przysłonięta (avrta), czyli obłożona (pokryta, przykryta,abhibhuta) przez przysłaniający (avaraka) tamas, została rozwarta (udghatika), poruszona (pravartita)tylko gdzieniegdzie przez radżas, [i] jest zdolna do ujmowania (grahana) [rzeczywistości].W wypadkugdy znikną wszelkie przysłony i zamącenia (mala), wtedy wystąpi wieczność tego [poznania].Dziękiwieczności poznania 'przedmiot poznania (jneya) staje się (sampadyate) nikły (alpa). Jak robaczekświętojański w przestworzu.Co do czego powiedziano następująco:"Zlepy przedziurawił klejnot[Kaleka] bez palców go nanizałBezszyjny go nałożyłNiemy go wychwalał.18"[Jogasutra]tatah krtarthanam parinamakramaparisamaptir19 gunanamIV.32.POTEM ZAKOCCZENIE NASTPSTWA PRZEMIAN GUN, MAJCYCH SAU%7łENIEZAKOCCZONE[F.r.:] Potem nastaje kres (zakończenie, parisamapti) następstwa (krama) przemian (parinama)gun (guna), które 'wypełniły [swój] cel (zakończyły służenie, krtartha).[Jogabhaszja]IV.32.Od zjawienia się (powstania, udaya) owego "spłukiwacza cech" (dharmamegha) 'dobiegakresu (parisamapti) następstwo (krama) przemian (parinama) gun (guna), mających służeniezakończone (mających cel zakończony, krtartha).Albowiem guny mając służenie (cel, ariha) w postacidoznania (bhoga) i uwalniania (apavarga) zakończone (krta) oraz zakończone (parisamapta)'następstwo [czasowe] (krama), nie mogą się utrzymać (avasthatum) ani (nawet) przez moment(ksana).IV.33.A teraz: co to jest tak zwane następstwo (krama)?[Jogasutra]ksanapratiyogi parinamaparantanirgrahyah kramahIV.33.NASTPSTWO, ZASADZAJCE SI NA MOMENTACH, JEST UJMOWALNE(POWZCIGALNE?) 'A%7ł DO (U) KRESU PRZEMIAN[F.r.:] 'Następstwo czasowe (krama), które zasadza się na (zależy od.,pratiyogin) momentach(ksana), jest ujmowalne (postrzegalne, powściągalne?, nirgrahya) 'aż do kresu (u kresu, aparanta)przemian (parinama).[Jogabhaszja]1819Następstwo [czasowe] (krama), 'mające naturę (którego istotą jest, -atman) bezpośredniegonastępstwa (nieprzerwalności, anantarya) momentów (ksana), jest ujęte (powściągnięte?, nirgrhyate)przez ostateczny kres (aparanta), ustanie (avasana) przemiany (parinama).Gdy szata uległazniszczeniu, nie może pojawić się jej starość bez zachodzenia (doświadczonego, anubhuta)'następstwa czasowego (krama).Również w trwałych (nitya, wiecznych) [rzeczach] widoczne jest(drsta) następstwo czasowe.A ta trwałość (wieczność, nityata) jest dwojaka: [1] 'niezmienna trwałość (wieczność,kutasthanityata) i [2] 'trwałość (wieczność) w przemianach (parinamanityata).Spośród tych dwuwieczność niezmienna (kutasthanityata) przynależy puruszy (purusa), wieczność z przemianami(parinamanityata) gunom (guna).To jest wieczne (trwałe, nitya), w czym ulegającym przemianieistota ("towość", tattva) nie jest (z)niszczona (vihanyate).A w obydwu wypadkach [puruszy i gun] jestwieczność (trwałość, stan trwały, nityatva) z powodu niezniszczenia (avighata) istoty (pierwiastkarzeczywistego, "towości", tattva)
[ Pobierz całość w formacie PDF ]
Tematy
IndexLeon XIII 1891.05.15 encyklika Rerum novarum hiszp
Leon Donna Komisarz Brunetti 09 Znajomi na stanowiskach
Leon Donna Komisarz Brunetti 06 Cicho we snie
Leon Lederman, Dick Teresi Boska Czastka
Leon Donna Komisarz Brunetti Zgubne środki
Mleczin Leon
Leon
017. Matthew Stover Wojny Klonów Punkt Przełomu
Stover Matthew Gwiezdne wojny Punkt Przełomu
Bunsch Karol PP 15 Przelom