[ Pobierz całość w formacie PDF ]
.W 1978 r.uchwalono w Chinach nowÄ… konstytucjÄ™, otwiera­jÄ…c rozwój prawodawstwa inspirowanego liberalnym duchem prag­matyzmu i wolnoÅ›ci.Jest to prawodawstwo dotyczÄ…ce wyborów i organizacji wymiaru sprawiedliwoÅ›ci, joint yentures i inwestycji zagranicznych, małżeÅ„stwa i samorzÄ…du, ochrony Å›rodowiska i praw obywatelskich, prawa karnego i postÄ™powania karnego.Nowy system prawny zaczÄ…Å‚ kontrolować scentralizowanÄ… wÅ‚adzÄ™ paÅ„stwowÄ…, unifikować procesy modernizacyjne, faworyzować ludzi przedsiÄ™biorczych, pobudzać ducha kapitalizmu.OsÅ‚abiÅ‚ moralizm, ale wzmocniÅ‚ legalizm, gdyż prawo staÅ‚o siÄ™ zarówno me­chanizmem kontrolnym, jak i edukacyjnym w procesie przeobra­Å¼enia spoÅ‚eczeÅ„stwa chiÅ„skiego na wzór kapitalistyczny.Aż do poczÄ…tków XX wieku — wprowadzenia ustroju burżuazyjno-demokratycznego, chiÅ„ska kultura prawna konfucjanizmu nie doprowadziÅ‚a do powstania szkół prawa i wyodrÄ™bnienia siÄ™ klasycznych zawodów prawniczych — sÄ™dziego, prokuratora, adwokata.Role te speÅ‚niali, jeÅ›li już doszÅ‚o do sÄ…dowego rozstrzy­gania sporu, ludzie cieszÄ…cy siÄ™ estymÄ… mÄ™drców.WyodrÄ™bniÅ‚y siÄ™ jedynie zawody notariusza i maklera, którzy mogli speÅ‚niać przed sÄ…dem rolÄ™ peÅ‚nomocników stron.W tradycyjnej kulturze prawnej konfucjanizmu istniaÅ‚ sys­tem hierarchicznie powiÄ…zanych ze sobÄ… sÄ…dów, Å›ciÅ›le splecionych z hierarchiÄ… wÅ‚adz lokalnych i paÅ„stwowych.DziÄ™ki temu mogÅ‚a funkcjonować apelacja od orzeczeÅ„ sÄ…dowych — od sÄ…dów dystryk­towych do sÄ…dów prowincjonalnych, a od tych nastÄ™pnie do SÄ…du Najwyższego w Pekinie, majÄ…cego siedzibÄ™ w paÅ‚acu imperatora tego miasta.Od czasu do czasu, nieregularnie publikowano zbiory wy­branych orzeczeÅ„ SÄ…du Najwyższego, zwane Hsing AÅ„ Hui Lau.Każdy ważniejszy urzÄ…d posiadaÅ‚ ich kopie.RolÄ™ praktycznego yademecum dla ludzi uprawiajÄ…cych praktykÄ™ prawniczÄ… speÅ‚niaÅ‚ zbiór Oficjalne praktyki dynastii Ching (Ta Ching Hui Tien Tse Li).Już na przeÅ‚omie XIX i XX wieku bieżące teksty prawne drukowaÅ‚a Gazeta Oficjalna (Ching Pao).Niekiedy teksty o szczególnie dużym znaczeniu ogÅ‚aszano na pÅ‚ytkach kamiennych, ustawionych w miej­scach publicznych.KonfucjaÅ„ska kultura prawna polegaÅ‚a jednak na wiÄ™kszym zaufaniu do rozstrzygania sporów prawnych w drodze koncylia-cji, niż rozstrzygnięć sÄ…dowych, co wynika poniekÄ…d z jej sceptycy­zmu wobec prawa stanowionego.WedÅ‚ug konfucjanizmu mÄ…dry i cnotliwy czÅ‚owiek zyskuje szacunek/jeÅ›li unika konfliktów, a trud­ne do unikniÄ™cia konflikty rozwiÄ…zuje samodzielnie, na drodze roz­jemczego porozumienia siÄ™, bez udziaÅ‚u sÄ…dów paÅ„stwowych.ChiÅ„czycy, rozstrzygajÄ…cy spory poprzez koncyliacjÄ™, chlubiÄ… siÄ™ swoim pokojowym usposobieniem.Niekiedy przy­pisujÄ… sobie nawet cnotÄ™ najwiÄ™kszych pacyfistów w Å›wiecie.Wska­zujÄ…, że unikali prowadzenia wojen agresywnych, walczÄ…c głów­nie w obronie swojego kraju.Mimowolnie jednak ujawniajÄ… swój nacjonalizm, gdy swój kraj uznajÄ… za centrum kultury Å›wiatowej wszystkiego co najlepsze na ziemi — PaÅ„stwo Åšrodka.4 [ Pobierz caÅ‚ość w formacie PDF ]

  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • blondiii.htw.pl
  •