[ Pobierz całość w formacie PDF ]
.W 1978 r.uchwalono w Chinach nowÄ… konstytucjÄ™, otwierajÄ…c rozwój prawodawstwa inspirowanego liberalnym duchem pragmatyzmu i wolnoÅ›ci.Jest to prawodawstwo dotyczÄ…ce wyborów i organizacji wymiaru sprawiedliwoÅ›ci, joint yentures i inwestycji zagranicznych, małżeÅ„stwa i samorzÄ…du, ochrony Å›rodowiska i praw obywatelskich, prawa karnego i postÄ™powania karnego.Nowy system prawny zaczÄ…Å‚ kontrolować scentralizowanÄ… wÅ‚adzÄ™ paÅ„stwowÄ…, unifikować procesy modernizacyjne, faworyzować ludzi przedsiÄ™biorczych, pobudzać ducha kapitalizmu.OsÅ‚abiÅ‚ moralizm, ale wzmocniÅ‚ legalizm, gdyż prawo staÅ‚o siÄ™ zarówno mechanizmem kontrolnym, jak i edukacyjnym w procesie przeobrażenia spoÅ‚eczeÅ„stwa chiÅ„skiego na wzór kapitalistyczny.Aż do poczÄ…tków XX wieku — wprowadzenia ustroju burżuazyjno-demokratycznego, chiÅ„ska kultura prawna konfucjanizmu nie doprowadziÅ‚a do powstania szkół prawa i wyodrÄ™bnienia siÄ™ klasycznych zawodów prawniczych — sÄ™dziego, prokuratora, adwokata.Role te speÅ‚niali, jeÅ›li już doszÅ‚o do sÄ…dowego rozstrzygania sporu, ludzie cieszÄ…cy siÄ™ estymÄ… mÄ™drców.WyodrÄ™bniÅ‚y siÄ™ jedynie zawody notariusza i maklera, którzy mogli speÅ‚niać przed sÄ…dem rolÄ™ peÅ‚nomocników stron.W tradycyjnej kulturze prawnej konfucjanizmu istniaÅ‚ system hierarchicznie powiÄ…zanych ze sobÄ… sÄ…dów, Å›ciÅ›le splecionych z hierarchiÄ… wÅ‚adz lokalnych i paÅ„stwowych.DziÄ™ki temu mogÅ‚a funkcjonować apelacja od orzeczeÅ„ sÄ…dowych — od sÄ…dów dystryktowych do sÄ…dów prowincjonalnych, a od tych nastÄ™pnie do SÄ…du Najwyższego w Pekinie, majÄ…cego siedzibÄ™ w paÅ‚acu imperatora tego miasta.Od czasu do czasu, nieregularnie publikowano zbiory wybranych orzeczeÅ„ SÄ…du Najwyższego, zwane Hsing AÅ„ Hui Lau.Każdy ważniejszy urzÄ…d posiadaÅ‚ ich kopie.RolÄ™ praktycznego yademecum dla ludzi uprawiajÄ…cych praktykÄ™ prawniczÄ… speÅ‚niaÅ‚ zbiór Oficjalne praktyki dynastii Ching (Ta Ching Hui Tien Tse Li).Już na przeÅ‚omie XIX i XX wieku bieżące teksty prawne drukowaÅ‚a Gazeta Oficjalna (Ching Pao).Niekiedy teksty o szczególnie dużym znaczeniu ogÅ‚aszano na pÅ‚ytkach kamiennych, ustawionych w miejscach publicznych.KonfucjaÅ„ska kultura prawna polegaÅ‚a jednak na wiÄ™kszym zaufaniu do rozstrzygania sporów prawnych w drodze koncylia-cji, niż rozstrzygnięć sÄ…dowych, co wynika poniekÄ…d z jej sceptycyzmu wobec prawa stanowionego.WedÅ‚ug konfucjanizmu mÄ…dry i cnotliwy czÅ‚owiek zyskuje szacunek/jeÅ›li unika konfliktów, a trudne do unikniÄ™cia konflikty rozwiÄ…zuje samodzielnie, na drodze rozjemczego porozumienia siÄ™, bez udziaÅ‚u sÄ…dów paÅ„stwowych.ChiÅ„czycy, rozstrzygajÄ…cy spory poprzez koncyliacjÄ™, chlubiÄ… siÄ™ swoim pokojowym usposobieniem.Niekiedy przypisujÄ… sobie nawet cnotÄ™ najwiÄ™kszych pacyfistów w Å›wiecie.WskazujÄ…, że unikali prowadzenia wojen agresywnych, walczÄ…c głównie w obronie swojego kraju.Mimowolnie jednak ujawniajÄ… swój nacjonalizm, gdy swój kraj uznajÄ… za centrum kultury Å›wiatowej wszystkiego co najlepsze na ziemi — PaÅ„stwo Åšrodka.4
[ Pobierz całość w formacie PDF ]
Tematy
IndexKwiatki Jana Pawla II opracowanie J Poniewierski
Stomma Ludwik Antropologia Kultury Wsi Polskiej XIXw
Stomma Ludwik Antropologia kultury WSI POLSKI
Inny+%C5%9Bwiat +opracowanie
150 opracowańid 16351
Kossecki Józef Cybernetyka kultury
KÅ‚oskowska Antonina Socjologia kultury
Mary Jo Putney Chińska narzeczona
CICERON MAREK TULLIUSZ LISTY
Chris Bohjalian Before You Know Kindness (2004)