[ Pobierz całość w formacie PDF ]
.1978, s.17. H.Kwiatkowska, Pedeutologia, Warszawa 2008ISBN 978-83-60501-27-6, © by WAiP 2008Humanistyczna koncepcja ksztaÅ‚cenia nauczycieli87Dobry nauczyciel to osoba dobrze znajÄ…ca treÅ›ci przedmiotu, którego naucza,a przede wszystkim sposoby nauczania tych treÅ›ci.Zdaniem Combsa do rzadkoÅ›cinależą porażki nauczyciela spowodowane brakami w wiadomoÅ›ciach nauczanegoprzedmiotu, natomiast bardzo czÄ™sto sÄ… one wynikiem nieumiejÄ™tnoÅ›ci organizo-wania procesu nauczania i uczenia siÄ™ uczniów27.Dobry nauczyciel nie jest matrycÄ…, odbitkÄ… zaÅ‚ożonej koncepcji ksztaÅ‚cenia.Przeciwnie  jest indywidualnoÅ›ciÄ…, której rozwój jest nadrzÄ™dnÄ… troskÄ… twórcówkoncepcji.Stawanie siÄ™ nauczycielem jest procesem gÅ‚Ä™boko indywidualnym, którypolega w zasadzie na poznaniu i odkryciu siebie i sposobów osiÄ…gania indywi-dualnej satysfakcji. Możemy formalnie zdefiniować efektywnego nauczycielajako unikatowÄ… istotÄ™ ludzkÄ…, która nauczyÅ‚a siÄ™ używać siebie jako efektywnegoi skutecznego narzÄ™dzia w celu osiÄ…gniÄ™cia wÅ‚asnych i spoÅ‚ecznych zamierzeÅ„w procesie nauczania innych 28.Dobry nauczyciel jest twórcÄ… rozwojowego dla dziecka skutku wÅ‚asnego dzia-Å‚ania.Nawet najlepsze pod wzglÄ™dem metodycznym dziaÅ‚ania, które do takiegorezultatu nie prowadzÄ…, nie zasÅ‚ugujÄ… na miano dziaÅ‚aÅ„ dobrych.Wynika z tego, żenie ma dobrych w sensie uniwersalnym  instrumentów nauczycielskiego dziaÅ‚ania;sÄ… natomiast dziaÅ‚ania efektywne, powodujÄ…ce pozytywne skutki.Dobry nauczyciel powinien rozumieć psychologiczne mechanizmy zachowaniaczÅ‚owieka i na tej podstawie wÅ‚aÅ›ciwie odbierać siebie.Przede wszystkim ważnejest, jak odbiera zachowania uczniów.To, jak je odbiera i czy jest tego Å›wiadom,ma zasadniczy wpÅ‚yw na jego zachowanie wobec uczniów.Można wiÄ™c powie-dzieć, że to, co dzieje siÄ™ w klasie szkolnej, zależy nie tyle od tego, jak zachowujÄ…siÄ™ uczniowie i nauczyciele, ale od tego, jakie znaczenia przypisze nauczyciel za-chowaniom uczniów i jakie znaczenia przypiszÄ… uczniowie zachowaniom nauczy-ciela.WÅ‚aÅ›ciwoÅ›ci nauczycieli i uczniów wyznaczajÄ… treść zdarzeÅ„ poznawczychi uczuciowych podczas każdej lekcji szkolnej.WynikajÄ… z tego konkretne wnioskidla praktyki ksztaÅ‚cenia nauczycieli: Å›wiat percepcji nauczyciela i Å›wiat percepcjiucznia powinny być przedmiotem poważnego zainteresowania programów ksztaÅ‚-cenia nauczycieli29.Dobry nauczyciel musi posiadać satysfakcjonujÄ…ce poczucie wÅ‚asnej wartoÅ›ci.Jest to  zdaniem Combsa  podstawowy warunek odwagi bycia sobÄ… i byciaautentycznym.27Tamże, s.22.28Tamże, s.8.29Tamże, s.21. H.Kwiatkowska, Pedeutologia, Warszawa 2008ISBN 978-83-60501-27-6, © by WAiP 2008RozdziaÅ‚ 4.Koncepcje ksztaÅ‚cenia nauczycieli884.3.3.Dobór kandydatów na studia i do zawodu nauczycielskiegoUważna obserwacja osób zgÅ‚aszajÄ…cych siÄ™ na studia nauczycielskie w Uniwer-sytecie Florydzkim  gdzie pracowaÅ‚ Combs  daÅ‚a twórcom koncepcji podstawÄ™do wyróżnienia trzech grup kandydatów:n Ci, którzy już wyksztaÅ‚cili w sobie znacznÄ… cześć istotnych cech niezbÄ™dnych dladobrego nauczyciela.n Ci, którzy posiadajÄ… taki zespół predyspozycji, że można przypuszczać, iż w znacz-nym stopniu skorzystajÄ… z zawodowej edukacji.n Ci, którzy posiadajÄ… znikomÄ… cześć wymaganych wÅ‚aÅ›ciwoÅ›ci i nie sÄ… skÅ‚onni doszybkich ich zmian i modyfikacji.Istotnym problemem studiów nauczycielskich jest wiÄ™c kwestia selekcji dozawodu.Kandydaci z grupy trzeciej nie powinni siÄ™ znalezć w zbiorowoÅ›ci stu-dentów sposobiÄ…cych siÄ™ do zawodu nauczycielskiego.Combs podważa procedurÄ™obiektywnych wskazników pomiaru, gdyż nie zapewniajÄ… one rozpoznania tychwÅ‚aÅ›ciwoÅ›ci osobowych, które w zawodzie nauczycielskim sÄ… kluczowe.OkazujesiÄ™, że żadna ze znanych i stosowanych technik badania przydatnoÅ›ci kandydatówdo zawodu nie dostarcza informacji o ludzkiej percepcji, która w procesie stawaniasiÄ™ nauczycielem odgrywa wedÅ‚ug Combsa zasadniczÄ… rolÄ™.W koncepcji Combsa przyjmuje siÄ™, że nauczanie zależy od wartoÅ›ci, a te niepoddajÄ… siÄ™ zasadom precyzji pomiaru.Combs poczytuje za wÅ‚asny sukces to, żeoparÅ‚ siÄ™ pokusie uznania statystyki za jedynie sÅ‚uszny sposób pomiaru.Wyrazniebroni ocen subiektywnych.W kwalifikowaniu kandydatów na studia uznaje zwÅ‚asz-cza metody jakoÅ›ciowe, badajÄ…ce takie cechy, jak: orientacja percepcyjna, uznawanewartoÅ›ci, umiejÄ™tność komunikowania siÄ™, otwartość na drugiego czÅ‚owieka.4.3.4.Cele ksztaÅ‚cenia nauczycieliStanowisko Combsa w sprawie celów ksztaÅ‚cenia nauczycieli jest wyrazne.Każde zachowanie czÅ‚owieka jest jakoÅ› ukierunkowane [ Pobierz caÅ‚ość w formacie PDF ]

  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • blondiii.htw.pl
  •