[ Pobierz całość w formacie PDF ]
.1978, s.17.H.Kwiatkowska, Pedeutologia, Warszawa 2008ISBN 978-83-60501-27-6, © by WAiP 2008Humanistyczna koncepcja ksztaÅ‚cenia nauczycieli87Dobry nauczyciel to osoba dobrze znajÄ…ca treÅ›ci przedmiotu, którego naucza,a przede wszystkim sposoby nauczania tych treÅ›ci.Zdaniem Combsa do rzadkoÅ›cinależą porażki nauczyciela spowodowane brakami w wiadomoÅ›ciach nauczanegoprzedmiotu, natomiast bardzo czÄ™sto sÄ… one wynikiem nieumiejÄ™tnoÅ›ci organizo-wania procesu nauczania i uczenia siÄ™ uczniów27.Dobry nauczyciel nie jest matrycÄ…, odbitkÄ… zaÅ‚ożonej koncepcji ksztaÅ‚cenia.Przeciwnie jest indywidualnoÅ›ciÄ…, której rozwój jest nadrzÄ™dnÄ… troskÄ… twórcówkoncepcji.Stawanie siÄ™ nauczycielem jest procesem gÅ‚Ä™boko indywidualnym, którypolega w zasadzie na poznaniu i odkryciu siebie i sposobów osiÄ…gania indywi-dualnej satysfakcji. Możemy formalnie zdefiniować efektywnego nauczycielajako unikatowÄ… istotÄ™ ludzkÄ…, która nauczyÅ‚a siÄ™ używać siebie jako efektywnegoi skutecznego narzÄ™dzia w celu osiÄ…gniÄ™cia wÅ‚asnych i spoÅ‚ecznych zamierzeÅ„w procesie nauczania innych 28.Dobry nauczyciel jest twórcÄ… rozwojowego dla dziecka skutku wÅ‚asnego dzia-Å‚ania.Nawet najlepsze pod wzglÄ™dem metodycznym dziaÅ‚ania, które do takiegorezultatu nie prowadzÄ…, nie zasÅ‚ugujÄ… na miano dziaÅ‚aÅ„ dobrych.Wynika z tego, żenie ma dobrych w sensie uniwersalnym instrumentów nauczycielskiego dziaÅ‚ania;sÄ… natomiast dziaÅ‚ania efektywne, powodujÄ…ce pozytywne skutki.Dobry nauczyciel powinien rozumieć psychologiczne mechanizmy zachowaniaczÅ‚owieka i na tej podstawie wÅ‚aÅ›ciwie odbierać siebie.Przede wszystkim ważnejest, jak odbiera zachowania uczniów.To, jak je odbiera i czy jest tego Å›wiadom,ma zasadniczy wpÅ‚yw na jego zachowanie wobec uczniów.Można wiÄ™c powie-dzieć, że to, co dzieje siÄ™ w klasie szkolnej, zależy nie tyle od tego, jak zachowujÄ…siÄ™ uczniowie i nauczyciele, ale od tego, jakie znaczenia przypisze nauczyciel za-chowaniom uczniów i jakie znaczenia przypiszÄ… uczniowie zachowaniom nauczy-ciela.WÅ‚aÅ›ciwoÅ›ci nauczycieli i uczniów wyznaczajÄ… treść zdarzeÅ„ poznawczychi uczuciowych podczas każdej lekcji szkolnej.WynikajÄ… z tego konkretne wnioskidla praktyki ksztaÅ‚cenia nauczycieli: Å›wiat percepcji nauczyciela i Å›wiat percepcjiucznia powinny być przedmiotem poważnego zainteresowania programów ksztaÅ‚-cenia nauczycieli29.Dobry nauczyciel musi posiadać satysfakcjonujÄ…ce poczucie wÅ‚asnej wartoÅ›ci.Jest to zdaniem Combsa podstawowy warunek odwagi bycia sobÄ… i byciaautentycznym.27Tamże, s.22.28Tamże, s.8.29Tamże, s.21.H.Kwiatkowska, Pedeutologia, Warszawa 2008ISBN 978-83-60501-27-6, © by WAiP 2008RozdziaÅ‚ 4.Koncepcje ksztaÅ‚cenia nauczycieli884.3.3.Dobór kandydatów na studia i do zawodu nauczycielskiegoUważna obserwacja osób zgÅ‚aszajÄ…cych siÄ™ na studia nauczycielskie w Uniwer-sytecie Florydzkim gdzie pracowaÅ‚ Combs daÅ‚a twórcom koncepcji podstawÄ™do wyróżnienia trzech grup kandydatów:n Ci, którzy już wyksztaÅ‚cili w sobie znacznÄ… cześć istotnych cech niezbÄ™dnych dladobrego nauczyciela.n Ci, którzy posiadajÄ… taki zespół predyspozycji, że można przypuszczać, iż w znacz-nym stopniu skorzystajÄ… z zawodowej edukacji.n Ci, którzy posiadajÄ… znikomÄ… cześć wymaganych wÅ‚aÅ›ciwoÅ›ci i nie sÄ… skÅ‚onni doszybkich ich zmian i modyfikacji.Istotnym problemem studiów nauczycielskich jest wiÄ™c kwestia selekcji dozawodu.Kandydaci z grupy trzeciej nie powinni siÄ™ znalezć w zbiorowoÅ›ci stu-dentów sposobiÄ…cych siÄ™ do zawodu nauczycielskiego.Combs podważa procedurÄ™obiektywnych wskazników pomiaru, gdyż nie zapewniajÄ… one rozpoznania tychwÅ‚aÅ›ciwoÅ›ci osobowych, które w zawodzie nauczycielskim sÄ… kluczowe.OkazujesiÄ™, że żadna ze znanych i stosowanych technik badania przydatnoÅ›ci kandydatówdo zawodu nie dostarcza informacji o ludzkiej percepcji, która w procesie stawaniasiÄ™ nauczycielem odgrywa wedÅ‚ug Combsa zasadniczÄ… rolÄ™.W koncepcji Combsa przyjmuje siÄ™, że nauczanie zależy od wartoÅ›ci, a te niepoddajÄ… siÄ™ zasadom precyzji pomiaru.Combs poczytuje za wÅ‚asny sukces to, żeoparÅ‚ siÄ™ pokusie uznania statystyki za jedynie sÅ‚uszny sposób pomiaru.Wyrazniebroni ocen subiektywnych.W kwalifikowaniu kandydatów na studia uznaje zwÅ‚asz-cza metody jakoÅ›ciowe, badajÄ…ce takie cechy, jak: orientacja percepcyjna, uznawanewartoÅ›ci, umiejÄ™tność komunikowania siÄ™, otwartość na drugiego czÅ‚owieka.4.3.4.Cele ksztaÅ‚cenia nauczycieliStanowisko Combsa w sprawie celów ksztaÅ‚cenia nauczycieli jest wyrazne.Każde zachowanie czÅ‚owieka jest jakoÅ› ukierunkowane
[ Pobierz całość w formacie PDF ]
Tematy
IndexSienkiewicz Henryk Trylogia 01 Ogniem i Mieczem t.2
Antonia Fraser Szeœć żon Henryka VIII
Pajak Henryk Konspiracje czas zaczynac
Markowski Henryk Tak Blisko (Rozwój Duchowy)
Trzecia Wojna Œwiatowa Henryk Pajšk
bestie konca czasow henryk pajak cz.ii
Pajšk Henryk, Lichwa rak ludzkoœci(1)
Luigi Settembrini Ricordanze della mia vita
Strugaccy A. i B. Bajka o trojce
Gallo Max Cezar