[ Pobierz całość w formacie PDF ]
.Metoda ta pozwala ustalić normy indywidualne dla pojedynczych asortymentów i normy grupowe.W metodzie statystyczno -analitycznej obliczenia opierają się na analizie cykliczności dostaw - chodzi tu o odstęp między kolejnymi dostawami.Na podstawie analizy wyznacza się normę zapasu zmiennego, zapasu minimalnego.W tych metodach uwzględnia się zmienne warunki dyktowane przez dostawców, jednocześnie przyjmuje się stały poziom zużycia.II Metody optymalizacyjneTu wielkości sterujące ustala się na podstawie kryterium funkcji kosztów całkowitych.Koszty całkowite to koszty:ltworzenia zapasu obejmujące:llkoszty bezpośrednie związane ze sprowadzaniem dostawy (np.koszty transportu i ubezpieczenia),llkoszty pośrednie, np.koszty związane z utrzymaniem służb zaopatrzenia i zbytu,llkoszty utrzymania zapasu:llkoszty magazynowania,llkoszty finansowe,llkoszty starzenia się zapasów,llkoszty wyczerpywania się zapasów - są to koszty wynikające z niewywiązywania się z kontaktów, z przerw w produkcji itd.lIII grupa metod dynamicznych ( klasyczne metody), należą tu dwa modele:lmodel poziomu zapasu wyznaczającego moment zamawiania,llmodel stałego cyklu zamawiania.lModel poziomu zapasu wyznaczającego moment zamawiania opiera się na dwóch parametrach sterujących:lstała partia dostawy ustalona metodami optymalizacyjnymi (z grupą metod sterowania),llpoziom zapasów decydujący o momencie zamawiania.lPrzebieg sterowania obejmuje obniżenie faktycznego zapasu poniżej poziomu zapasu sterującego, co jest sygnałem do uruchomienia dostaw o stałej wielkości, przy czym zapas sterujący określa się na podstawie okresu realizacji zamówienia i wielkości zużycia w jednostce czasu.W obliczeniach przyjmuje się wariantowo zarówno stałość czasu realizacji zamówień i zużycia jak i stochastyczny, stacjonarny charakter tych dostaw.Od lat 70 - tych stosuje się bezzapasową strategię zarządzania przedsiębiorstwem ( metoda Toyoty, Kanban), które zakładają:lmax zmniejszenie partii produkcyjnych,lllikwidację wąskich przekrojów ,llskracanie czasu przezbrajania maszyn,llwysoką jakość produkcji i niezawodność technologii,llzespołowy charakter kierownictwa i pracowników,llutożsamianie się celów pracowników z celami firmy,llróżne inicjatywy pracownicze: pobudzanie i motywowanie przez systemy motywowania pracowników.lZmierza się generalnie do redukcji zapasów materiałowych.Redukcja zapasów materiałowych, odpowiednia ekonomika zaopatrzenia pozwalają w rzeczywistości na obniżenie cen nabycia materiałów i kosztów zakupu, pełne i rytmiczne zaopatrzenie, obniżenie zapasów (w tym zapasów nieprawidłowych).W tym zakresie ważną rolę odgrywają działania menedżerów, zmierzające do:lustalenie właściwej struktury i poziomu zakupów,llwyszukanie optymalnych i tanich źródeł dostaw,llprzeprowadzenie w odpowiednim czasie pertraktacji handlowych w związku z wcześniej złożonymi ofertami,llwybór optymalnego rodzaju transportu,llopracowanie harmonogramu dostaw,llewidencja i kontrola realizacji dostaw i zamówień oraz ich aktualizacja,llprzyjmowanie i rozliczanie dostaw zgodnie z systemem finansowym danego przedsiębiorstwa.lDo działań, które wpływają na doskonalenie sfery zaopatrzenia możemy zaliczyć:lmarketing zaopatrzenia ( zakupu ),llpolitykę zaopatrzenia,llwykorzystanie koncepcji cyklu życia produktu w zaopatrzeniu.lMarketing zakupu jako forma aktywności skierowana na dostawców pozwala rozpoznać strukturę rynku zaopatrzenia, zapewnia jego przejrzystość, orientację w potencjalnych kierunkach substytucji obiektów zakupu i dostarcza instrumentów do aktywnego oddziaływania na rynek zaopatrzenia.Możliwości wpływu na rynek zaopatrzenia są określone za pomocą czterech zmiennych, zwanych mix -marketingiem zakupu:lprzedmiot zakupu,llcena,llźródło zaopatrzenia,llkomunikacja z otoczeniem zaopatrzeniowym.lAd.1 [ Pobierz całość w formacie PDF ]

  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • blondiii.htw.pl
  •