[ Pobierz całość w formacie PDF ]
.Formy i treÅ›ci tejwÅ‚aÅ›nie tradycji, którÄ… WojtyÅ‚a wtedy - odciÄ™ty od Å›wiata - sobie przyswoiÅ‚, domagajÄ…siÄ™ bli\szego wyjaÅ›nienia.Co prawda bez odpowiedzi pozostaje (tylko sam WojtyÅ‚a mógÅ‚by na tozadowalajÄ…co odpowiedzieć) pytanie, dlaczego Papie\, bÄ™dÄ…cy pod wpÅ‚ywem mistyki,identyfikuje siÄ™ tak wyÅ‚Ä…cznie z pouczajÄ…cym nurtem tradycji mistycznej.Dlaczego Jan PaweÅ‚ II w sposób tak oczywisty interpretuje mistykÄ™ wyÅ‚Ä…czniejako konserwatywny system wartoÅ›ci, jako wiarÄ™ w okreÅ›lone treÅ›ci, zamiastpodchwycić jej bezspornie "gÅ‚upkowaty" charakter i w rozlegÅ‚ym zakresie gÅ‚osić np.takie jej formy jak fantazja, utopia i ekstaza?Dlaczego Papie\ w ogóle nie mówi o tej grupie religijnych marzycieli,wizjonerów i gÅ‚upków, którzy podtrzymywali - jakkolwiek raz po raz tÅ‚umionÄ… przeztak zwanÄ… ortodoksjÄ™ - nadziei rewolucji? Czy\by dla niego nic nie znaczyÅ‚opojawienie siÄ™ tej mieszanki Å›wiÄ™toÅ›ci z rewolucyjnoÅ›ciÄ…, którÄ… Ignazio Silone uwa\aÅ‚za koniecznÄ…, aby ocalić Å›wiat przed samym sobÄ…? Czy na powa\ne traktowaniezasÅ‚ugujÄ… tylko Å›w.Jan od Krzy\a i Å›w Teresa z Avila (PPN 78 i 115)? Czy\by tylkooni pasowali do koncepcji chrzeÅ›cijaÅ„stwa podÅ‚ug WojtyÅ‚y?I jeszcze przycinek w innym kierunku: "Mistyka karmelitaÅ„ska zaczyna siÄ™ wtym miejscu, w którym koÅ„czÄ… siÄ™ rozwa\ania Buddy i jego wskazówki dla \yciaduchowego" (PPN 78).Tym jednym zdaniem rzymski Papie\ zaÅ‚atwia m.in.strukturÄ™egzystencji milionów na Wschodzie i Zachodzie.Widocznie musi bronić wÅ‚asnej,jako \e dzisiaj "zauwa\amy pewne rozprzestrzenianie siÄ™ buddyzmu na Zachodzie"(PPN 77).WojtyÅ‚a musi przeciwstawić siÄ™ takim postÄ™pom buddyzmu, który "jest wznacznej mierze systemem «ateistycznym»" (PpN 78).Stwierdza: ".wypada chybaprzestrzec tych chrzeÅ›cijan, którzy z entuzjazmem otwierajÄ… siÄ™ na rozmaitepropozycje pochodzÄ…ce z tradycji religijnych Dalekiego Wschodu, a dotyczÄ…ce naprzykÅ‚ad technik i metod medytacji oraz ascezy.W pewnych Å›rodowiskach staÅ‚o siÄ™ towrÄ™cz rodzajem mody, którÄ… przyjmuje siÄ™ dość bezkrytycznie" (PPN 80 i nast.).Bezkrytycznie, modnie? Ostre to sÅ‚owa wobec mnóstwa ludzi.Mogliby oniodpowiedzieć pytaniem: Czy lepiej, \ebyÅ›my bezkrytycznie akceptowali "duchowedziedzictwo" (PPN 80) wÅ‚asne, czytaj: katolicyzm? Trudno w tym kontekÅ›cie niewspomnieć o zwyczajowym chrzcie niemowlÄ…t.A czy tego Papie\ nie uwa\a zarodzaj mody?Czy nie widzi, \e chrzeÅ›cijaÅ„ska kultura Zachodu, choć pod niejednymwzglÄ™dem trzeba uznać jÄ… za wysoko rozwiniÄ™tÄ…, jest pod innym wzglÄ™dem straszliwieniedorozwiniÄ™ta, poniewa\ wydaÅ‚a zbyt wielu nudziarzy, charakteryzujÄ…cych siÄ™\aÅ‚oÅ›nie okaleczonÄ… zdolnoÅ›ciÄ… do wizji i ekstazy?Czy nie wie, co powiedziaÅ‚ Antonin Artaud? "Jedna z przyczyn dÅ‚awiÄ…cejatmosfery, w jakiej \yjemy.kryje siÄ™ w szacunku dla tego, co napisane,sformuÅ‚owane lub namalowane, dla tego, co przybraÅ‚o postać, jak gdyby w koÅ„cuwszelki wyraz nie byÅ‚ u kresu, nie doszedÅ‚ do punktu, w którym coÅ› musi pÄ™knąć,je\eli ma zaistnieć nowy start i nowy poczÄ…tek."I dlaczego Karol WojtyÅ‚a nie otarÅ‚ siÄ™ o to, co powiedziaÅ‚ amerykaÅ„ski teologHarvey Cox? "Ludzie uskar\ajÄ… siÄ™ dzisiaj nie tylko na to, \e nie mogÄ… ju\ wierzyć wBoga z przyczyn rozumowych.Problem polega na tym, \e ludzie nie «doÅ›wiadczajÄ…»Boga, nie «spotykajÄ…» go.JÄ™zyk religijny, nie wyÅ‚Ä…czajÄ…c sÅ‚owa «Bóg», dopiero wtedynabierze sensu, kiedy zaginione doÅ›wiadczenie, do którego takie sÅ‚owa siÄ™ odnoszÄ…,znowu stanie siÄ™ faktem w ludzkiej rzeczywistoÅ›ci.Je\eli Bóg powróci, musimy wmiarÄ™ mo\noÅ›ci po raz pierwszy spotkać siÄ™ z nim w taÅ„cu, zanim potrafimy gozdefiniować w nauce."Czy nie mo\na by na tym oprzeć nadziei, która rzeczywiÅ›cie przekroczy próg?Ale Jan PaweÅ‚ II nigdy nie opieraÅ‚ swej wiary na takich gÅ‚upotach, tylko na tym, copotwierdzone, na tradycji, na przejÄ™tych z dawna naukach, tak jak on je objaÅ›nia.Nie byÅ‚oby to z góry konieczne, bo nowoÅ›ciÄ… staÅ‚ siÄ™ ju\ sam poczÄ…tekpontyfikatu w pazdzierniku 1978
[ Pobierz całość w formacie PDF ]
Tematy
IndexEnglish Polish Phrasal guide, O.E. Swan
Get Started in Polish (J.Michalak Grey)
[Polish] Webster R. Odczytywanie Aury
[Polish] Stichin Z. 12thanet
Steven G. Williams Wake of the Nightshade
Obara Karina Gracze
Skarbimir Socha Czerwona Âśmierć czyli narodziny PRL
Lessons From Jack Welch
Kwiatki Jana Pawla II opracowanie J Poniewierski
Chronicles 5 Dragons of Summe Dragonlance