[ Pobierz całość w formacie PDF ]
.ZdaniemJacques a Herzoga i Pierre a de Merona [10] oraz Welscha: Budynek nie jest solitrem bądz molekułą.Watercube autorstwa PTW Architects (J.Bilmon, Działa lub zawodzi w szerszym kontekście& [12].M.Butler, Ch.Bosse) siedziba telewizji stanowi no- Istotne jest zatem czy dzieło architektoniczne sta-wą wyrazistą ikonę Pekinu.Nowe obiekty zdają się nowi neutralne tło czy też rywalizuje z kontekstem.przekraczać granice wysokości, mają ogromne po- Niektóre znaczące budynki zaspakajają ambicje spo-wierzchnie i często kontrowersyjną formę (Wielki łeczności, stają się atrakcją miast, przyczyniając sięTeatr Narodowy).Nowe dzieła są przykładem zacie- do rozwoju turystyki.Jednak często współcześni ar-rania granic między wnętrzem a zewnętrzem (sta- chitekci gonią za oryginalnością za wszelką cenę,dion olimpijski), tym co realne i wirtualne (Digital chcą aby projektowane przez nich formy były ichBeijing), między tym co jest tworem naturalnym i kul- własnymi wizytówkami.Zdaniem Buchanana: Archi-turowym (Watercube).Budynki same stają się oknem tekt, który nie wie, co stanowi trwałą wartość, niena świat (siedziba telewizji), bramą otwierającą mia- jest w stanie jej stworzyć.Zamiast tego szuka krót-sto ku nowoczesności (Digital Beijing jako symbo- kotrwałej sławy w niepoważnym formalizmie i pogo-liczna karta wstępu), zgodnie z przesłaniem olimpia- ni za modą, tworząc dzieła, które przykuwają uwagędy: jeden świat, jeden sen.na chwilę a nie takie, które nagradzają dłuższą zna-jomością [13].Ważne wydaje się, aby powstającePodsumowanie budynki działały w szerszym kontekście czasowymDzieło architektoniczne powstające w kontekście stając się równocześnie czynnikiem aktywacji ota-współczesnego miasta, obok walorów estetycznych czających je przestrzeni, dostosowując je do zmie-i funkcjonalnych, powinno tworzyć nowe związki niających się potrzeb mieszkańców i turystów, two-z otaczająca go przestrzenią  podobnie jak w od- rząc niepowtarzalne genius loci. 416PRZYPISY [8] N.Ouroussoff, Next to MoMA, a Tower Will Reach for theStars, [za:] www.nytimes.com/2007/11/15/arts/design/[1] W.Welsch, Przestrzenie dla ludzi?, [w:] Co to jest archi- 15arch.html; www.nouvelchelsea.com/about.php.tektura?, red.A.Budak, Kraków, Bunkier Sztuki, 2002.[9] P.Jodidio, Architecture in China, Taschen, 2007, s.128[2] U.Eco, Dzieło otwarte.Forma i nieokreśloność w poety- 133.kach współczesnych, Warszawa 1994, s.153.[10] B.Makowska, A.Kosik, Chinatown 2008  projekt na-[3] E.Rewers, Post-Polis.Wstęp do filozofii ponowoczesne- rodowego stadionu olimpijskiego autorstwa Jacques ago miasta, Universitas, Kraków, 2005, s.73.Hercoga & Pierre a de Merona, Archivolta 2 (34) 2007,[4] Autorzy projektu nazwali ją: beacon of optimism and s.18 21.progress, [za:] P.Jodidio, Architecture Now!, t.5, Taschen, [11] M.Gołaszewska, Estetyka pięciu zmysłów, PWN, Kra-Kolonia 2007, s.372 375.ków 1997, s.47.[5] P.Jodidio, op.cit., s.264 265.[12] W.Welsch, Przestrzenie dla ludzi?, [w:] Co to jest ar-[6] B.Haduch, Kwartał muzeów, Architektura & Biznes chitektura?, red.A.Budak, Kraków, Bunkier Sztuki, 2002.1/2004, s.24 31.[13] P.Buchanan, Milenium po modernizmie, Architektura[7] P.Jodidio, op.cit., s.134-139.12/1997 [ Pobierz całość w formacie PDF ]

  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • blondiii.htw.pl
  •