X


[ Pobierz całość w formacie PDF ]
.1978, s.17. H.Kwiatkowska, Pedeutologia, Warszawa 2008ISBN 978-83-60501-27-6, � by WAiP 2008Humanistyczna koncepcja kształcenia nauczycieli87Dobry nauczyciel to osoba dobrze znająca treści przedmiotu, którego naucza,a przede wszystkim sposoby nauczania tych treści.Zdaniem Combsa do rzadkościnależą porażki nauczyciela spowodowane brakami w wiadomościach nauczanegoprzedmiotu, natomiast bardzo często są one wynikiem nieumiejętności organizo-wania procesu nauczania i uczenia się uczniów27.Dobry nauczyciel nie jest matrycą, odbitką założonej koncepcji kształcenia.Przeciwnie  jest indywidualnością, której rozwój jest nadrzędną troską twórcówkoncepcji.Stawanie się nauczycielem jest procesem głęboko indywidualnym, którypolega w zasadzie na poznaniu i odkryciu siebie i sposobów osiągania indywi-dualnej satysfakcji. Możemy formalnie zdefiniować efektywnego nauczycielajako unikatową istotę ludzką, która nauczyła się używać siebie jako efektywnegoi skutecznego narzędzia w celu osiągnięcia własnych i społecznych zamierzeńw procesie nauczania innych 28.Dobry nauczyciel jest twórcą rozwojowego dla dziecka skutku własnego dzia-łania.Nawet najlepsze pod względem metodycznym działania, które do takiegorezultatu nie prowadzą, nie zasługują na miano działań dobrych.Wynika z tego, żenie ma dobrych w sensie uniwersalnym  instrumentów nauczycielskiego działania;są natomiast działania efektywne, powodujące pozytywne skutki.Dobry nauczyciel powinien rozumieć psychologiczne mechanizmy zachowaniaczłowieka i na tej podstawie właściwie odbierać siebie.Przede wszystkim ważnejest, jak odbiera zachowania uczniów.To, jak je odbiera i czy jest tego świadom,ma zasadniczy wpływ na jego zachowanie wobec uczniów.Można więc powie-dzieć, że to, co dzieje się w klasie szkolnej, zależy nie tyle od tego, jak zachowująsię uczniowie i nauczyciele, ale od tego, jakie znaczenia przypisze nauczyciel za-chowaniom uczniów i jakie znaczenia przypiszą uczniowie zachowaniom nauczy-ciela.Właściwości nauczycieli i uczniów wyznaczają treść zdarzeń poznawczychi uczuciowych podczas każdej lekcji szkolnej.Wynikają z tego konkretne wnioskidla praktyki kształcenia nauczycieli: świat percepcji nauczyciela i świat percepcjiucznia powinny być przedmiotem poważnego zainteresowania programów kształ-cenia nauczycieli29.Dobry nauczyciel musi posiadać satysfakcjonujące poczucie własnej wartości.Jest to  zdaniem Combsa  podstawowy warunek odwagi bycia sobą i byciaautentycznym.27Tamże, s.22.28Tamże, s.8.29Tamże, s.21. H.Kwiatkowska, Pedeutologia, Warszawa 2008ISBN 978-83-60501-27-6, � by WAiP 2008Rozdział 4.Koncepcje kształcenia nauczycieli884.3.3.Dobór kandydatów na studia i do zawodu nauczycielskiegoUważna obserwacja osób zgłaszających się na studia nauczycielskie w Uniwer-sytecie Florydzkim  gdzie pracował Combs  dała twórcom koncepcji podstawędo wyróżnienia trzech grup kandydatów:n Ci, którzy już wykształcili w sobie znaczną cześć istotnych cech niezbędnych dladobrego nauczyciela.n Ci, którzy posiadają taki zespół predyspozycji, że można przypuszczać, iż w znacz-nym stopniu skorzystają z zawodowej edukacji.n Ci, którzy posiadają znikomą cześć wymaganych właściwości i nie są skłonni doszybkich ich zmian i modyfikacji.Istotnym problemem studiów nauczycielskich jest więc kwestia selekcji dozawodu.Kandydaci z grupy trzeciej nie powinni się znalezć w zbiorowości stu-dentów sposobiących się do zawodu nauczycielskiego.Combs podważa proceduręobiektywnych wskazników pomiaru, gdyż nie zapewniają one rozpoznania tychwłaściwości osobowych, które w zawodzie nauczycielskim są kluczowe.Okazujesię, że żadna ze znanych i stosowanych technik badania przydatności kandydatówdo zawodu nie dostarcza informacji o ludzkiej percepcji, która w procesie stawaniasię nauczycielem odgrywa według Combsa zasadniczą rolę.W koncepcji Combsa przyjmuje się, że nauczanie zależy od wartości, a te niepoddają się zasadom precyzji pomiaru.Combs poczytuje za własny sukces to, żeoparł się pokusie uznania statystyki za jedynie słuszny sposób pomiaru.Wyrazniebroni ocen subiektywnych.W kwalifikowaniu kandydatów na studia uznaje zwłasz-cza metody jakościowe, badające takie cechy, jak: orientacja percepcyjna, uznawanewartości, umiejętność komunikowania się, otwartość na drugiego człowieka.4.3.4.Cele kształcenia nauczycieliStanowisko Combsa w sprawie celów kształcenia nauczycieli jest wyrazne.Każde zachowanie człowieka jest jakoś ukierunkowane [ Pobierz całość w formacie PDF ]

  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • blondiii.htw.pl


  • Drogi uĹźytkowniku!

    W trosce o komfort korzystania z naszego serwisu chcemy dostarczać Ci coraz lepsze usługi. By móc to robić prosimy, abyś wyraził zgodę na dopasowanie treści marketingowych do Twoich zachowań w serwisie. Zgoda ta pozwoli nam częściowo finansować rozwój świadczonych usług.

    Pamiętaj, że dbamy o Twoją prywatność. Nie zwiększamy zakresu naszych uprawnień bez Twojej zgody. Zadbamy również o bezpieczeństwo Twoich danych. Wyrażoną zgodę możesz cofnąć w każdej chwili.

     Tak, zgadzam się na nadanie mi "cookie" i korzystanie z danych przez Administratora Serwisu i jego partnerĂłw w celu dopasowania treści do moich potrzeb. Przeczytałem(am) Politykę prywatności. Rozumiem ją i akceptuję.

     Tak, zgadzam się na przetwarzanie moich danych osobowych przez Administratora Serwisu i jego partnerĂłw w celu personalizowania wyświetlanych mi reklam i dostosowania do mnie prezentowanych treści marketingowych. Przeczytałem(am) Politykę prywatności. Rozumiem ją i akceptuję.

    Wyrażenie powyższych zgód jest dobrowolne i możesz je w dowolnym momencie wycofać poprzez opcję: "Twoje zgody", dostępnej w prawym, dolnym rogu strony lub poprzez usunięcie "cookies" w swojej przeglądarce dla powyżej strony, z tym, że wycofanie zgody nie będzie miało wpływu na zgodność z prawem przetwarzania na podstawie zgody, przed jej wycofaniem.