[ Pobierz całość w formacie PDF ]
.Nazwa Pelazgów pochodziła od Pelasgosa, Pierwszego Człowieka , jaki postawił stopę na greckiejziemi, syna Gai - bogini ziemi - i księcia, który przybył do Egei z grupą uciekinierów.W malowidłach nawazach był przedstawiany jako brodaty mężczyzna wysuwający się głową do przodu z paszczy mon-strualnego węża morskiego przed boginią Ateną.W tej jednoznacznej symbolice Pelasgos oznacza przybyciedo Grecji Pelazgów i cywilizacji.Taki sam obraz pojawia się po przeciwległej stronie świata, wmezoamerykańskich przedstawieniach przynoszącego cywilizację Pierzastego Węża, którego równieżwyobrażano jako brodatego mężczyznę o jasnej skórze wyłaniającego się z paszczy wielkiego węża.PrzezTolteków nazywany Tollanem, miał przybyć ze wschodu, zza Oceanu Atlantyckiego, uciekając przed klęskążywiołową, która zniszczyła jego ojczyznę.Podobnie Pelasgos dotarł na Peloponez z zachodu, po straszliwejpowodzi.Porównując te dwa mity pochodzące z tak odległych od siebie części świata, można dojść douzasadnionego wniosku, że oba mówią o katastrofie na Atlantydzie.Forkis, który miał zjednoczyć rozproszonych po potopie mieszkańców Grecji, był synem Inachosa(Bystrego Nurtu) i Melii (co oznacza Jesion -z tego drewna wykonana była jego arka).Również Inachos miałAtlantydz-kie koneksje przez swego ojca Okeanosa i matkę Tetydę, Piękną Królową Morza.Ich synsprowadził ocalonych ze szczytów gór, które stały się wyspami, przez wody do Argos, gdzie zostałpierwszym królem.Jego prawnuk Ojnotros był założycielem Etrurii, jak Atlantydzki krzewiciel kulturyprzybywający do obcych krajów, by tworzyć cywilizacje.Etruria, według Platona, była jednym z pierwszychkrajów podbitych przez Atlantydę.63Na północnym krańcu świątyni Zeusa w Olimpii stoi para wysokich na 110 metrów obeliskówupamiętniających wielki potop Forkisa.Dwa razy do roku uroczyście wspinano się na nie dlaprzypomnienia, jak ludzie uciekli przed potopem, chroniąc się w górach.Następnie do rozpadlin w pobliżuświątyni wrzucano ciastka, aby uczcić tych, którzy zginęli w czasie kataklizmu.Oba obeliski stały jeszcze w180 roku n.e.Nawet na początku epoki klasycznej, kiedy Pelazgowie byli narodem wymierającym, Grecy wciąż umieliodróżnić ich od innych ludów Troady (trojańskiej strefy wpływów w północno-zachodniej Azji Mniejszej) inazywali ich Pełargoi, czyli Bocianami, gdyż jak bociany przybywali i odchodzili.Terminu pelazgijskizaczęto używać w szerszym znaczeniu na określenie rzeczy związanych z morzem lub oceanem.ZatokaMorza Egejskiego między Salonikami a granicą grecko-turecką była nazywana Pelagos.Pelagijskimnazywano też cyklopi mur, tak charakterystyczny dla miast epoki brązu -Troi, Knossos, Myken, a takżeEtrurii i Atlantydy.Nazwa ta łączy nawiązania do etnicznego pochodzenia cywilizacji egejskiej, jej styluarchitektonicznego, żeglarskich talentów i Atlantydzkiej skali.Kiedy Atlantyda jest opisywana jako miastopelazgijskie, możemy sobie wyobrazić jej wygląd, a nawet wygląd jej mieszkańców.Jeden z wybitnychhistoryków przedklasycznej Europy wyjaśnia: Pelazgijskie plemiona w Italii, Grecji i Azji byłyzjednoczone w zamierzchłych czasach przedhistorycznych wspólnotą idei i rytuałów religijnych, a takżepisma, sztuki i literatury (Graves 1961).Innymi słowy, Atlantyda podobnie jak Ilion, Knossos czy Mykenybyła kulturową wariacją na temat wątku pelazgijskiego przewijającego się przez całą epokę brązu.Na przykład Eneasz, trojański wódz, który doprowadził swoich ludzi do Italii, mówi arkadyjskiemu(greckiemu) królowi:Dardanos, który pożeglował do teukryjskiego ludu [minojskiej Krety] i który był pierwszym ojcem naszego miasta,Ilionu, i uczynił je silnym, pochodził, jak mówią Grecy, od Elektry, córki Atlasa.Atlas bowiem potężny, który dzwigana ramionach sferę niebios, zrodził Elektrę.Ojcem twojej rodziny jest Merkury.Został on poczęty i urodzony przezpiękną Maję na chłodnym szczycie Kyllene.Jeśli zaś wierzyć temu, co mówią, Maja była córką Atlasa, tego samego,który podtrzymuje konstelacje nieba.Tak więc nasze rodziny są] gałęziami wyrastającymi z tego samego pnia.Tutaj Eneida wyraznie podkreśla wspólne dziedzictwo Trojan i Greków, wynikające z Atlantydzkiegopochodzenia obu ludów
[ Pobierz całość w formacie PDF ]
Tematy
IndexWÅ‚adcy CiemnoÂœci 01 WÅ‚adcy CiemnoÂœci Frank E. Peretti
L Frank Baum Oz 29 The Wishinghorse of Oz
L Frank Baum Oz 15 The Royal Book of Oz
L Frank Baum Oz 19 The Lost King of Oz
Baum Frank L Czary w Krainie Oz [13]
Lowcountry Powrót na wyspę Benton Frank Dorothea
Poker; A Guaranteed Income for Life (Frank R. Wallace)
Baum Frank L Dorota i Oz znowu razem [4]
Kraszewski Józef Ignacy Męczennicy cz 2 Marynka Intrygi artystów
63 8957