[ Pobierz całość w formacie PDF ]
.19.d4-d5! e6:d520.Gg2:d5 Hd6:d521.Wc1-d1Wszystko w porządku!Zatem w danym przypadku sposób powstania kombinacji Alechina był następujący:najpierw określił motyw, potem odszukał w pamięci lub wymyślił pozycję tematyczną,a następnie sprawdził czy w danej sytuacji możliwe jest jej osiągnięcie.� Copyright by ARDEN S.C.172Wszelkie prawa zastrzeżone.%7ładen fragment niniejszej publikacji nie może być kopiowany lubrozpowszechniany w jakiejkolwiek formie bez otrzymania osobnej, pisemnej zgody wydawcy.Powtarzam.Jeżeli w danej pozycji motywy są trwałe (niezmienne), to istnienie ideikombinacyjnych w dużym stopniu zależy od nagromadzenia okoliczności.Na przykładwystarczy w naszej pozycji ustawić białego piona na b3 i szacha na przekątnej a2-g8 już niebędzie, a w związku z tym i całej kombinacji.Szachista zobowiązany jest zwracać uwagę nie tylko na główne cechy pozycji, ale także naszczegóły, bo właśnie one czasami decydują o wyniku partii.Myślenie Alechina było następujące: motyw - temat - idea.Wykorzystanie 8-ej (1-ej) i 7-ej (2-ej) liniiSteinitz - Bardeleben Hastings 1895UYUY!Y!YDCYESLDC!Y!YtD!YY!YCY!Y!!Y!Y!Y!YY!Y!Y!Y!cd!YedcdY!v!v!k!D167.Oddajmy głos Steinitzowi. Popatrzmy, co za pozycja powstała i jaką przewagę mają białe?W obozie czarnych są słabe punkty e6 i g7.Białe opanowały otwarte linie c i e , aleczarne przeciwstawiły się po linii c.Czarne mają piona więcej i w centrum stoją nie tak zle,z wyjątkiem króla który narażony jest na atak.Można powiedzieć, że ogólna ocena pozycji jest korzystna dla białych.Zatem białe, abynie stracić przewagi, powinny atakować.W czasach Steinitza (II-a połowa 19-go wieku), teoria gry środkowej praktycznie nieistniała i nie były znane pojęcia: motyw, idea, temat kombinacji.Oto dlaczego pierwszymistrz świata nie używał takich terminów.Dopiero teraz możemy powiedzieć - zła pozycja czarnego króla jest ważnym motywemprzyszłej kombinacji. Zagram 20.Hg4 g6 21.Sg5, wtedy czarny król będzie zmuszony do pójścia na e8,21& Ke8.Interesująca pozycja! Coś mi podpowiadało, że teraz powinna być forsowna droga dowygranej.Czy nie wygrywa proste 22.We7? Czarny hetman bić nie może, bo białe wieża bijena c8 i czarne tracą figurę.A król? Przecież po biciu królem jest bardzo niebezpieczny szachdrugą wieżą na e1! Zatem 22.We7 Ke7 23.We1.Dokąd odejść? Na d8 nie można - szachskoczkiem na e6 i szach z odsłony skoczkiem na c5.Zostaje jedynie 23& Kd6.Wtedy codalej? 24.Hb4.Wspaniale.Czarne nie mogą zasłonić się wieżą, bo daję szacha wieżą na e6i zostaję z hetmanem za wieżę.Czarne odchodzą królem na c7, 24& Kc7.Dalej prosto!25.Se6 Kb8 26.Hf4 Wc7 27.Sc7 Hc728.We8#.A jeżeli czarne nie biorą wieży i odchodzą królem na f8 - 22& Kf8? Wtedy białe mogąprzegrać natychmiast, bo mają pod biciem hetmana, skoczka i obie wieże.Trzeba ratowaćhetmana i bronić mata na 1-ej linii.Ale jak?� Copyright by ARDEN S.C.173Wszelkie prawa zastrzeżone.%7ładen fragment niniejszej publikacji nie może być kopiowany lubrozpowszechniany w jakiejkolwiek formie bez otrzymania osobnej, pisemnej zgody wydawcy.Spróbujmy dawać szacha białą wieżą po 7-ej linii.Na przykład 23.Wf7.Czarne mająjedyne odejście 23& Kg8.Co dalej?Oczywiście, można się uratować - 24.Hf4, broni wieżę c1, ale wtedy 24& fg, dlategolepsze jest odejście hetmana na d1.Po tym jednak możliwe jest kombinacyjne uderzenieczarnych 24& Hg4.Mój król też nie ma furtki, mnie też grozi mat na 1-ej linii.A jeżeli jeszcze raz dam szacha wieżą 24.Wg7? Jeśli zbije czarny hetman, to biję wieżą nac8, a jeżeli czarny król, to biję hetmanem na d7 z szachem.Znów czarny król musi odejść.Dokąd?Są dwa pola - f8 i h8.Odpocznę chwilkę, a potem sprawdzę te odejścia.Czy jeszcze mamczas? Całą godzinę - wystarczy.Więc liczę, 24& Kf8, wtedy szach skoczkiem na h7 i czarne mogą się poddać.W następnym ruchu biorę z szachem hetmana na d7 lub robię widły skoczkiem na f6.Dobrze.A 24& Kh8? Wtedy można tak zagrać.25.Wh7 Kg8 26.Wg7 Kh8 27.Hh4 Kg7 28.Hh7 Kf8.Nie mogą bić czarnego hetmana, bo sam dostaję mata.Ale czy nie można dać czarnymforsownego mata?Jest mat w 7-u ruchach.29.Hh8 Ke7 30.Hg7 Ke8 31.Hg8 Ke7 32.Hf7 Kd8 (po 32& Kd633.Hf6 z matem) 33.Hf8 He8 34.Sf7 Kd7 35.Hd6#.Piękny mat!UYUYEY!YDCYLYtY!!Y!f!DCYY!YCY!Y!!Y!Y!Y!YY!Y!Y!Y!cd!Y!dcdY!v!Y!k!D168.Wygrywa także prozaiczne 22.Sh7.Jeżeli 22& Hg4, to 23.Sf6 i 24.Sg4 z wygraną.Okazujesię, że można brać na e7 - 22.We7.Sprawdzmy jeszcze raz.Wszystko w porządku!Cóż możemy powiedzieć o sposobie znalezienia kombinacji przez Steinitza?Znał on pozycyjne przyczyny kombinacji: słabość 7-ej i 8-ej linii, a także zła pozycjaczarnego króla.Zaczął rozpatrywać różne idee kombinacyjne zaczynające się od ruchu22.We7! i znalazł wspaniałą tematyczną pozycję z matem na d6.W swoich rozważaniach przeszedł znaną nam drogę: motyw - idea - temat.Alechin - Molina symultana na 8-u szachownicach!Y!V!YLYD!YUNCDC!YCY!YEYY!D!Y!Y!eYcY!Y!Yd!YTntY!!d!v!dcdY!YuY!k!D169.� Copyright by ARDEN S.C.174Wszelkie prawa zastrzeżone.%7ładen fragment niniejszej publikacji nie może być kopiowany lubrozpowszechniany w jakiejkolwiek formie bez otrzymania osobnej, pisemnej zgody wydawcy.Oczywiście nie można z całym przekonaniem twierdzić, że grając na ośmiuszachownicach, Alechin w tej pozycji widział wszystkie warianty o których będziemy mówili.Alechin rozmyślał tak. Przyszła pora aby zrobić furtkę swojemu królowi.Zagram 24.h3.Jeżeli czarneodpowiedzą analogicznie - 24& h6, wykonam 25.Hc2.Po przykładowym 25& Gf6 26.Se1Se5 27.Hg6, uzyskam niezłą końcówkę z szansami na zwycięstwo.A czy mogę w odpowiedzi na 25& Gf6, kontynuować walkę w grze środkowej? Wyglądato ciekawie, ale czarne mogą natychmiast zagrać 24& Sb2 - widły.Jeszcze wcześniemyślałem o tej możliwości.Tak biały jak i czarny król nie ma furtki - rozważałem wtedy.Poruchu czarnego skoczka zamierzałem grać 25.Ha7!! Nie musiałem sprawdzać wariantów.Znalazłem ten ruch przez porównanie z partią Adams - Torre.(Patrz wyżej)Ciekawe jest sprawdzenie tych wariantów.Po 25& Wa7, białe grają 26.Wd8.Bić wieży nie można.Zostaje 26& Gf8.Wtedy 27.Gc5.Białe grożą matem, a i na wieżę a7 też napadły.Czarne mają jedyny ruch 27& h6.Wtedy białemogą zagrać 28.Wf8 Kh7 29.Wdd8 Hb1 30.Kh2.Teraz czarna wieża musi odejść z a7, naprzykład 30& Wb7.Po tym białe grają 31.Sh4 i odcinają drogę ucieczki czarnemu królowi.Czarne mają dwie odpowiedzi:1) 31& g5 32.Wh8 Kg7 33.Wdg8 Kf6 34.Wh6 Ke5 35.We8, z nieuniknionym matemw dwóch ruchach 35& We7 36.We7 Kf4 37.g3#.2) 31& g6 32.Gd4 f6 33.Gf6, z szybkim matem.Ciekawa kombinacja!A jeżeli czarne nie biorą hetmana na a7?W przypadku 25& Sd1 26.Wd7 Se3 27.fe Wd7 28.Hd7 Gf8 29.Se5 białe uzyskująprzewagę pozycyjną.Czarnym nic nie dają szachy hetmanem
[ Pobierz całość w formacie PDF ]
Tematy
IndexJanusz Aleksandra Miasto magów 01 Dom Wschodzacego Słonca
Ruda Aleksandra Ola Lacha 01 Odnaleć swš drogę
Aleksandrowicz Marianna Chytry dwa razy traci
Chytry dwa razy traci Marianna Aleksandrowicz
Marinina Aleksandra Za wszystko trzeba płacić
Weissberg Cybulski Aleksander Wielka czystka
Christopher Buecheler The Blood That Bonds (epub)
Kraszewski Józef Ignacy Zygzaki czyli stara miłoÂść nie rdzewieje
Paxton Robert O. Anatomia Faszyzmu
Fryderyk Nietzsche Wola mocy