X


[ Pobierz całość w formacie PDF ]
.19.d4-d5! e6:d520.Gg2:d5 Hd6:d521.Wc1-d1Wszystko w porządku!Zatem w danym przypadku sposób powstania kombinacji Alechina był następujący:najpierw określił motyw, potem odszukał w pamięci lub wymyślił pozycję tematyczną,a następnie sprawdził czy w danej sytuacji możliwe jest jej osiągnięcie.� Copyright by ARDEN S.C.172Wszelkie prawa zastrzeżone.%7ładen fragment niniejszej publikacji nie może być kopiowany lubrozpowszechniany w jakiejkolwiek formie bez otrzymania osobnej, pisemnej zgody wydawcy. Powtarzam.Jeżeli w danej pozycji motywy są trwałe (niezmienne), to istnienie ideikombinacyjnych w dużym stopniu zależy od nagromadzenia okoliczności.Na przykładwystarczy w naszej pozycji ustawić białego piona na b3 i szacha na przekątnej a2-g8 już niebędzie, a w związku z tym i całej kombinacji.Szachista zobowiązany jest zwracać uwagę nie tylko na główne cechy pozycji, ale także naszczegóły, bo właśnie one czasami decydują o wyniku partii.Myślenie Alechina było następujące: motyw - temat - idea.Wykorzystanie 8-ej (1-ej) i 7-ej (2-ej) liniiSteinitz - Bardeleben Hastings 1895UYUY!Y!YDCYESLDC!Y!YtD!YY!YCY!Y!!Y!Y!Y!YY!Y!Y!Y!cd!YedcdY!v!v!k!D167.Oddajmy głos Steinitzowi. Popatrzmy, co za pozycja powstała i jaką przewagę mają białe?W obozie czarnych są słabe punkty e6 i g7.Białe opanowały otwarte linie  c i  e , aleczarne przeciwstawiły się po linii  c.Czarne mają piona więcej i w centrum stoją nie tak zle,z wyjątkiem króla który narażony jest na atak.Można powiedzieć, że ogólna ocena pozycji jest korzystna dla białych.Zatem białe, abynie stracić przewagi, powinny atakować.W czasach Steinitza (II-a połowa 19-go wieku), teoria gry środkowej praktycznie nieistniała i nie były znane pojęcia: motyw, idea, temat kombinacji.Oto dlaczego pierwszymistrz świata nie używał takich terminów.Dopiero teraz możemy powiedzieć - zła pozycja czarnego króla jest ważnym motywemprzyszłej kombinacji. Zagram 20.Hg4 g6 21.Sg5, wtedy czarny król będzie zmuszony do pójścia na e8,21& Ke8.Interesująca pozycja! Coś mi podpowiadało, że teraz powinna być forsowna droga dowygranej.Czy nie wygrywa proste 22.We7? Czarny hetman bić nie może, bo białe wieża bijena c8 i czarne tracą figurę.A król? Przecież po biciu królem jest bardzo niebezpieczny szachdrugą wieżą na e1! Zatem 22.We7 Ke7 23.We1.Dokąd odejść? Na d8 nie można - szachskoczkiem na e6 i szach z odsłony skoczkiem na c5.Zostaje jedynie 23& Kd6.Wtedy codalej? 24.Hb4.Wspaniale.Czarne nie mogą zasłonić się wieżą, bo daję szacha wieżą na e6i zostaję z hetmanem za wieżę.Czarne odchodzą królem na c7, 24& Kc7.Dalej prosto!25.Se6 Kb8 26.Hf4 Wc7 27.Sc7 Hc728.We8#.A jeżeli czarne nie biorą wieży i odchodzą królem na f8 - 22& Kf8? Wtedy białe mogąprzegrać natychmiast, bo mają pod biciem hetmana, skoczka i obie wieże.Trzeba ratowaćhetmana i bronić mata na 1-ej linii.Ale jak?� Copyright by ARDEN S.C.173Wszelkie prawa zastrzeżone.%7ładen fragment niniejszej publikacji nie może być kopiowany lubrozpowszechniany w jakiejkolwiek formie bez otrzymania osobnej, pisemnej zgody wydawcy. Spróbujmy dawać szacha białą wieżą po 7-ej linii.Na przykład 23.Wf7.Czarne mająjedyne odejście 23& Kg8.Co dalej?Oczywiście, można się uratować - 24.Hf4, broni wieżę c1, ale wtedy 24& fg, dlategolepsze jest odejście hetmana na d1.Po tym jednak możliwe jest kombinacyjne uderzenieczarnych 24& Hg4.Mój król też nie ma furtki, mnie też grozi mat na 1-ej linii.A jeżeli jeszcze raz dam szacha wieżą 24.Wg7? Jeśli zbije czarny hetman, to biję wieżą nac8, a jeżeli czarny król, to biję hetmanem na d7 z szachem.Znów czarny król musi odejść.Dokąd?Są dwa pola - f8 i h8.Odpocznę chwilkę, a potem sprawdzę te odejścia.Czy jeszcze mamczas? Całą godzinę - wystarczy.Więc liczę, 24& Kf8, wtedy szach skoczkiem na h7 i czarne mogą się poddać.W następnym ruchu biorę z szachem hetmana na d7 lub robię widły skoczkiem na f6.Dobrze.A 24& Kh8? Wtedy można tak zagrać.25.Wh7 Kg8 26.Wg7 Kh8 27.Hh4 Kg7 28.Hh7 Kf8.Nie mogą bić czarnego hetmana, bo sam dostaję mata.Ale czy nie można dać czarnymforsownego mata?Jest mat w 7-u ruchach.29.Hh8 Ke7 30.Hg7 Ke8 31.Hg8 Ke7 32.Hf7 Kd8 (po 32& Kd633.Hf6 z matem) 33.Hf8 He8 34.Sf7 Kd7 35.Hd6#.Piękny mat!UYUYEY!YDCYLYtY!!Y!f!DCYY!YCY!Y!!Y!Y!Y!YY!Y!Y!Y!cd!Y!dcdY!v!Y!k!D168.Wygrywa także prozaiczne 22.Sh7.Jeżeli 22& Hg4, to 23.Sf6 i 24.Sg4 z wygraną.Okazujesię, że można brać na e7 - 22.We7.Sprawdzmy jeszcze raz.Wszystko w porządku!Cóż możemy powiedzieć o sposobie znalezienia kombinacji przez Steinitza?Znał on pozycyjne przyczyny kombinacji: słabość 7-ej i 8-ej linii, a także zła pozycjaczarnego króla.Zaczął rozpatrywać różne idee kombinacyjne zaczynające się od ruchu22.We7! i znalazł wspaniałą tematyczną pozycję z matem na d6.W swoich rozważaniach przeszedł znaną nam drogę: motyw - idea - temat.Alechin - Molina symultana na 8-u szachownicach!Y!V!YLYD!YUNCDC!YCY!YEYY!D!Y!Y!eYcY!Y!Yd!YTntY!!d!v!dcdY!YuY!k!D169.� Copyright by ARDEN S.C.174Wszelkie prawa zastrzeżone.%7ładen fragment niniejszej publikacji nie może być kopiowany lubrozpowszechniany w jakiejkolwiek formie bez otrzymania osobnej, pisemnej zgody wydawcy. Oczywiście nie można z całym przekonaniem twierdzić, że grając na ośmiuszachownicach, Alechin w tej pozycji widział wszystkie warianty o których będziemy mówili.Alechin rozmyślał tak. Przyszła pora aby zrobić furtkę swojemu królowi.Zagram 24.h3.Jeżeli czarneodpowiedzą analogicznie - 24& h6, wykonam 25.Hc2.Po przykładowym 25& Gf6 26.Se1Se5 27.Hg6, uzyskam niezłą końcówkę z szansami na zwycięstwo.A czy mogę w odpowiedzi na 25& Gf6, kontynuować walkę w grze środkowej? Wyglądato ciekawie, ale czarne mogą natychmiast zagrać 24& Sb2 - widły.Jeszcze wcześniemyślałem o tej możliwości.Tak biały jak i czarny król nie ma furtki - rozważałem wtedy.Poruchu czarnego skoczka zamierzałem grać 25.Ha7!! Nie musiałem sprawdzać wariantów.Znalazłem ten ruch przez porównanie z partią Adams - Torre.(Patrz wyżej)Ciekawe jest sprawdzenie tych wariantów.Po 25& Wa7, białe grają 26.Wd8.Bić wieży nie można.Zostaje 26& Gf8.Wtedy 27.Gc5.Białe grożą matem, a i na wieżę a7 też napadły.Czarne mają jedyny ruch 27& h6.Wtedy białemogą zagrać 28.Wf8 Kh7 29.Wdd8 Hb1 30.Kh2.Teraz czarna wieża musi odejść z a7, naprzykład 30& Wb7.Po tym białe grają 31.Sh4 i odcinają drogę ucieczki czarnemu królowi.Czarne mają dwie odpowiedzi:1) 31& g5 32.Wh8 Kg7 33.Wdg8 Kf6 34.Wh6 Ke5 35.We8, z nieuniknionym matemw dwóch ruchach 35& We7 36.We7 Kf4 37.g3#.2) 31& g6 32.Gd4 f6 33.Gf6, z szybkim matem.Ciekawa kombinacja!A jeżeli czarne nie biorą hetmana na a7?W przypadku 25& Sd1 26.Wd7 Se3 27.fe Wd7 28.Hd7 Gf8 29.Se5 białe uzyskująprzewagę pozycyjną.Czarnym nic nie dają szachy hetmanem [ Pobierz całość w formacie PDF ]

  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • blondiii.htw.pl


  • Drogi użytkowniku!

    W trosce o komfort korzystania z naszego serwisu chcemy dostarczać Ci coraz lepsze usługi. By móc to robić prosimy, abyś wyraził zgodę na dopasowanie treści marketingowych do Twoich zachowań w serwisie. Zgoda ta pozwoli nam częściowo finansować rozwój świadczonych usług.

    Pamiętaj, że dbamy o Twoją prywatność. Nie zwiększamy zakresu naszych uprawnień bez Twojej zgody. Zadbamy również o bezpieczeństwo Twoich danych. Wyrażoną zgodę możesz cofnąć w każdej chwili.

     Tak, zgadzam siÄ™ na nadanie mi "cookie" i korzystanie z danych przez Administratora Serwisu i jego partnerów w celu dopasowania treÅ›ci do moich potrzeb. PrzeczytaÅ‚em(am) PolitykÄ™ prywatnoÅ›ci. Rozumiem jÄ… i akceptujÄ™.

     Tak, zgadzam siÄ™ na przetwarzanie moich danych osobowych przez Administratora Serwisu i jego partnerów w celu personalizowania wyÅ›wietlanych mi reklam i dostosowania do mnie prezentowanych treÅ›ci marketingowych. PrzeczytaÅ‚em(am) PolitykÄ™ prywatnoÅ›ci. Rozumiem jÄ… i akceptujÄ™.

    Wyrażenie powyższych zgód jest dobrowolne i możesz je w dowolnym momencie wycofać poprzez opcję: "Twoje zgody", dostępnej w prawym, dolnym rogu strony lub poprzez usunięcie "cookies" w swojej przeglądarce dla powyżej strony, z tym, że wycofanie zgody nie będzie miało wpływu na zgodność z prawem przetwarzania na podstawie zgody, przed jej wycofaniem.