X


[ Pobierz całość w formacie PDF ]
.Ten ostatni jest przedmiotem nauki, światem absolutnym,uniwersalnym, nieruchomym i wiecznym.Eleaci głoszący nieruchomość bytu przeciwstawialisię Heraklitowi i jego uczniom podkreślającym bezustanne stawanie się wszystkich rzeczy.Szkoła eleacka wywarła wpływ na platońską metafizykę.Zob.ACHILLES l %7ł�AW.ZENONZ ELEI.Elektry kompleks.Zob.EDYPA KOMPLEKS.Elzenberg (Henryk), filozof polski (Warszawa, 1887 1967).Młodość spędził zagranicą, głównie we Francji.Wykładał w Wilnie, a po drugiej wojnie światowej w Toruniu.Zajmował się etyką, aksjologia.i filozofią religii.W aksjologii dzielił wartości na użytkowe i perfekcjo n istyczn e (doskonałościowe).Tylko z wartości perfekcjo nistycznych płynie bezwarunkowa powinność ich realizacji.Elzenberg zalicza do nich dobro i piękno.Dobro i piękno nie różnią się obiektywnie, ale tylkoze względu na sposób ujęcia wartości.Jeśli podkreślamy moment kontemplacji wartości, tomówimy o pięknie, jeśli moment woli, żeby wartość istniała  o dobru.Wartości poznajemyprzez intuicję, a istnieją niezależnie od nas.Stąd sądy o wartościach nie są dowolne poddają się sprawdzeniu.Możemy coraz lepiej uzasadniać nasze sądy etyczne, choć nigdy nieosiągniemy absolutnego uzasadnienia.W filozofii religii Elzenberg odrzucał współczesne wąskie rozumienie racjonalizmu.Bardziej opowiadał się za racjonalizmem antycznym, który postulował szukanie właściwejmiary rzeczy i poddanie się harmonii logosu.Antyczny racjonalizm zalicza do sferyracjonalnego poznania także intuicję mistyczną, pozwalającą dotrzeć do Absolutu.Elzenberginaczej rozumie doświadczenie mistyczne niż mistycy chrześcijańscy.Absolut nie jestBogiem osobowym, doświadczenie mistycznejest raczej aksjologiczne, a nie religijne.Elzenberg opisuje Absolut w kategoriach metafizyki buddyzmu.Główntrdzieła: Kłopoty zistnieniem (1963), Etyka wyrzeczenia (1925).[AW]Emerson (Ralph Waldo), filozof amerykański (Boston, 1803  Concord,Massachusetts, 1882), Był twórcą tego, co sam nazwał -� transcendentalizmem, a co możnazdefiniować jako poetycki mistycyzm.Głosił wyższość świadomości indywidualnej nadtradycyjnymi wierzeniami i dogmatami, tekstami świętymi i kościołami.Dla Emersona duszajest najwyższym sędzią w sprawach ducha.W latach 1840 1844 wydał swe odczyty oCzasie terazniejszym, o Metodzie przyrody i zreformowanym człowieku.Napisał równieżEnglish traits (1856, Cechy angielskiego charakteru).Emocja, wzruszenie, przejaw życia uczuciowego, któremu na ogół towarzyszyświadomość odczuwania przyjemności lub nieprzyjemności.Emocja jest zakłóceniemrównowagi organizmu o zmiennej długości, czasami gwałtownym, powodującym wzmożonąruchliwość (np.gniew, entuzjazm) lub, przeciwnie, ograniczenie ruchliwości (np.strach czy zakochanie się od pierwszego wejrzenia").Zatem emocja działa w niektórych przypadkachjak środek pobudzający, w innych natomiast jak uspokajający.Jej oddziaływanie na organizmmoże doprowadzić nawet do omdlenia, ale najczęściej ogranicza się do uczucia suchości wustach, zaczerwienienia lub bladości twarzy, pojawienia się  gęsiej skórki".Niektórzy sądzą,że emocja jest oznaką nieprzystosowania się do rzeczywistości.W istocie nieprzystosowaniewystępuje tu tylko w przypadku, gdy na skutek niedostatecznej kontroli centrów mózgowychbardzo słaba  przyczyna" wywołuje niewspółmiernie wielką  reakcję emotywną".Na ogół emocja jest przejściowym zakłóceniem równowagi, w którym wyraża się wysiłek organizmu celem przystosowania się do okoliczności.W zależności od naturypowstałego w ten sposób zaburzenia rozróżnia się szok emocjonalny i emocję-uczucie; tadruga jest trwalsza od pierwszej, ale bardziej rozproszona, mniej intensywna (np.emocjamoralna, emocja estetyczna, euforia).Natura emocji.Długo uważano emocję za reakcje: np.widzę niedzwiedzia, boję się (emocja), uciekam.W Esquisse d'une theorie des emotions(Szkic do teorii emocji) Sartre wykazał, że emocja nie jest reakcją, lecz zachowaniemludzkim; tylko człowiek wytwarza ją i podtrzymuje: np.ten, kto jest zmuszony wyznać swąwinę albo przejawić inicjatywę obarczającą go brzemieniem odpowiedzialności, może  wpaśćw gniew", co oznacza, że nie chce pogodzić się z sytuacją, w jakiej się znalazł.Emocja topostępowanie magiczne, wysiłek, by zmienić świat jedynie za pomocą naszej siłypsychicznej.Wszelka emocja ma jakieś znaczenie, tj [ Pobierz całość w formacie PDF ]

  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • blondiii.htw.pl


  • Drogi użytkowniku!

    W trosce o komfort korzystania z naszego serwisu chcemy dostarczać Ci coraz lepsze usługi. By móc to robić prosimy, abyś wyraził zgodę na dopasowanie treści marketingowych do Twoich zachowań w serwisie. Zgoda ta pozwoli nam częściowo finansować rozwój świadczonych usług.

    Pamiętaj, że dbamy o Twoją prywatność. Nie zwiększamy zakresu naszych uprawnień bez Twojej zgody. Zadbamy również o bezpieczeństwo Twoich danych. Wyrażoną zgodę możesz cofnąć w każdej chwili.

     Tak, zgadzam siÄ™ na nadanie mi "cookie" i korzystanie z danych przez Administratora Serwisu i jego partnerów w celu dopasowania treÅ›ci do moich potrzeb. PrzeczytaÅ‚em(am) PolitykÄ™ prywatnoÅ›ci. Rozumiem jÄ… i akceptujÄ™.

     Tak, zgadzam siÄ™ na przetwarzanie moich danych osobowych przez Administratora Serwisu i jego partnerów w celu personalizowania wyÅ›wietlanych mi reklam i dostosowania do mnie prezentowanych treÅ›ci marketingowych. PrzeczytaÅ‚em(am) PolitykÄ™ prywatnoÅ›ci. Rozumiem jÄ… i akceptujÄ™.

    Wyrażenie powyższych zgód jest dobrowolne i możesz je w dowolnym momencie wycofać poprzez opcję: "Twoje zgody", dostępnej w prawym, dolnym rogu strony lub poprzez usunięcie "cookies" w swojej przeglądarce dla powyżej strony, z tym, że wycofanie zgody nie będzie miało wpływu na zgodność z prawem przetwarzania na podstawie zgody, przed jej wycofaniem.