[ Pobierz całość w formacie PDF ]
.- Nie wiem, o co chodzi.Nie wiem, w czym rzecz.- Widzisz tylko siebie w tym sensie, \e nie chcesz zobaczyć, \e tym kimś, kto mo\ezanegować cię, jesteś ty sam.- Ja sam?- Ty sam.- Ja sam miałbym zanegować się? Nawet je\eli to mo\liwe, to dlaczego miałbym to zrobić?- Bo nie ma dla ciebie absolutnie nic lepszego do roboty.Jest to jedyna prawdziwie pięknarzecz, jaką mo\e zrobić człowiek-Ja.Jest to pierwsza i ostatnia praca tego Herkulesa, którymjesteś.Przed tą rzeczą wszystko jest mniej lub bardziej piekłem.Po tej rzeczy wszystko jestcudownym tchnieniem i wytchnieniem.- Ale ja nie chcę zanegować się.- Oczywiście.Tyś jest swoim Ja.Tyś jest Ja, którym jesteś.Ty zawsze chcesz.- Mówię, \e nie chcę, a nie, \e chcę.- Chcieć, a nie chcieć to jest to samo.Nie chcieć, znaczy chcieć nie chcieć.Chcieć czy niechcieć, znaczy zawsze chcieć.Ty zawsze chcesz.Zawsze.- Co znaczy chcieć?- Chcieć, \e się tak wyrazi się, to najgorsza rzecz, jaką mo\na chcieć.Chcieć, znaczy zawszecoś chcieć.Niekiedy prawie nic, ale to jest zawsze coś.Chcieć, znaczy zawsze coś chciećmieć.Aaknąć.Po\ądać.śeby posiadać.śeby być posiadaczem: ludzi, przedmiotów,ruchomości, nieruchomości, pieniędzy, talentu, sławy, podziwu od ludzi, podziwu do ludzi,21pamięci, zapomnienia, wiedzy, myśli, uczuć, pragnień, nadziei, wierzeń, wra\eń, wyobra\eń ico tam jeszcze zostało w spisie inwentarza, który jest listą bez końca.Posiadając nakładaszsobie pęta, zakuwasz się w dyby, niewolisz się, stajesz się niewolnikiem tego, co posiadasz.Zposiadania nieuchronnie wynika lęk przed utratą tego, co posiada się.Wynika z tego, \e to coposiadasz, to przede wszystkim lęk.Lęk to chaos, to ślepota, to ból, to nieszczęście.Chciećzatem, znaczy zawsze w efekcie chcieć nieszczęścia.- A chcieć \yć?- Chcieć \yć te\ znaczy w efekcie chcieć nieszczęścia.- Jak\e to?- Chcieć \yć, znaczy w efekcie chcieć umrzeć.- Więc nie chcieć \yć?- To jest przecie\ to samo.Chcieć \yć, czy nie chcieć \yć, znaczy w efekcie chcieć umrzeć.- To co pozostaje? To straszne.To przera\ające.- Straszne jest chcieć, chcieć mieć, chcieć posiadać.Ktokolwiek posiada, cokolwiek posiada posiada nieszczęście.Dlaczego? Bo nie tylkomo\e utracić, ale musi utracić to, co posiada.Dlaczego musi? Bo dane mu zostało całecielesne \ycie na to, \eby zrozumieć, \e nie musiał sobie niczego przywłaszczać.Dochodzącdo końca nieskończonego spisu inwentarza, kto posiada siebie - utraci siebie {kto siebie nieposiada, kto umarł przed śmiercią - nie mo\e siebie utracić).Oto co znaczy posiadać.Oto coznaczy mieć.Oto co znaczy chcieć.Co zaś tyczy się tego, co pozostaje, to nie jest to w \adnym razie straszne, w \adnym razieprzera\ające.- Co pozostaje?- Pozostaje wszystko.Całe bezgraniczne szczęście.Pozostaje \yć.Po prostu i cudownie: \yć.Nie: chcieć \yć, lecz: \yć.Je\eli ktoś chce \yć, toznaczy, \e chce \yć, a to znaczy, \e nie \yje.On nie \yje.On chce \yć.Kto chce \yć, boi się własnego cienia.Boi się wszystkiego.śycie w lęku nie jest \yciem.Prawdziwe \ycie i lęk nie chodzą pod rękę jedną drogą pod tymsamym niebem, gwi\d\ąc tę samą piosenkę, śyć to po prostu \yć, ani chcąc, ani nie chcąc.Prawdziwie \yć to \yć i nawet nie nazywać tego \yciem.Bo po co? Czy \ycie potrzebujesiebie nazywać \yciem? I czy \ycie chce \yć? śycie ani chce \yć, ani nie chce.śycie \yje.Chcieć to najgorsza rzecz, jaką mo\na chcieć.Chcieć, znaczy wymyślać odległość.- Powiedziałbym: pokonywać odległość.- Nie wymyśla się odległości bez powodu, bez celu.Wymyśla się odległość, \eby ją pokonać.Pokonywanie odległości jest tylko skutkiemwymyślenia odległości.Przyczyna to sfabrykowanie dystansu, sfabrykowanie odległości.Odległość sfabrykowana,trzeba ją pokonać, wszak po to ją sfabrykowało się.Pokonać dystans to najpierw sfabrykowaćdystans.22- Upierałbym się, \e jednak pokonywać dystans.Bo dystansów nie wymyśla się, dystanse są,niezale\nie od tego, czy chce się je pokonać, czy nie chce się, to znaczy czy chce się niechcieć ich pokonać.- Dystansów nie ma.Dystans fabrykujesz, kiedy chcesz.I tym większy, im więcej chcesz.- Czy\by nie było dystansu pomiędzy na przykład Ziemią a Księ\ycem? Przykład jest mo\etrochę śmieszny.- Nie ma śmiesznych przykładów.Ka\dy przykład jest dobry, je\eli tylko jest to przykład.Posłuchaj.Nie ma dystansu pomiędzy Ziemią a najdalszym", najodleglejszym" zakątkiemwszechświata.Dystans fabrykujesz, chcąc.Chcąc tam dostać się.Statkiem kosmicznym,myślą, wyobraznią nadzieją lub wiarą, \e jest tam raj, który dla ciebie nie oznacza nic innego,jak niezmienne, wieczne" trwanie w rajskim komforcie
[ Pobierz całość w formacie PDF ]
Tematy
IndexJason A. Edwards Navigating the Post Cold War World, President Clinton's Foreign Policy Rhetoric (2008)
Kroniki rodu Lacey 03 Gra o miłoœć Edwards Eve
Kroniki rodu Lacey 02 Demony miłoœci Edwards Eve
Edwardson ake Erik Winter 02 Wolanie z oddali
Lasker Edward Szachy i warcaby.Droga do mistrzostwa
Edwardson Ake Erik Winter 6 Kamienny żagiel
Edward Docx Mistrz kaligrafii
Eve Edwards Demony miłoœci
Lee Edward Golem
Woodiwiss Kathleen E. Popioły na wietrze