[ Pobierz całość w formacie PDF ]
.Odpowiedzi respondentów wskazuj , e rady pedagogiczne objte byy rónymi formami doskonalenia, ale nie bya to oferta zaspakajajca pene potrzeby.Najwicej szkole rad pedagogicznych przeprowadzono w zakresie nowelizacji ustawy Karta Nauczyciela ( 23 szkolenia tj.82% rad pedagogicznych).Wewntrzszkolny system oceniania przeanalizowano w 57% badanych gimnazjów.Szkolenie w zakresie diagnozowania wybranych obszarów pracy szkó odbyo si w 46% gimnazjów kierowanych przez dyrektorów ze staem na stanowisku kierowniczym mniejszym ni 2 lata.Interesujc dla nas informacj by fakt, i wikszo szkole przeprowadzili edukatorzy ( okoo 2 szkole w jednym gimnazjum ).W drugiej kolejnoci prowadzcymi szkolenia rad pedagogicznych byli wizytatorzy oraz pracownicy placówek doskonalenia zawodowego nauczycieli.W bardzo nielicznych przypadkach szkolcymi byli przedstawiciele organów prowadzcych.Jako najbardziej przydatne dla dyrektorów gimnazjów okazay si studia podyplomowe z organizacji i zarzdzania.W dalszej kolejnoci istotne byy szkolenia w zakresie: mierzenia jakoci pracy, organizacji nadzoru pedagogicznego, opracowywania planów rozwoju szkoy, organizacji pracy, wewntrzszkolnego doskonalenia nauczycieli.Przeprowadziymy analiz porównawcz - na ile róne zrealizowane w cigu roku szkolenia, wpyny na lepsz znajomo przepisów prawnych przez dyrektorów gimnazjów.Analiza odpowiedzi w tym zakresie na pytania ankiety przeprowadzonej wród dyrektorów w roku 1999/2000 wskazaa, e najwiksze problemy maj dyrektorzy w interpretacji przepisów prawa owiatowego.W kontekcie odpowiedzi udzielonych w ankiecie przeprowadzonej w grudniu 2000 r.( 14,2 % - bardzo wysoko ocenia znajomo przepisów prawa owiatowego, 78,5% ocenia dobrze, a tylko 7,1% jako wiedz niedostateczn ), mona zauway znaczn popraw pracy nowych dyrektorów oraz przyrost umiejtnoci.Mona stwierdzi, w oparciu o wypowiedzi dyrektorów, e w wyniku sprawowanego nadzoru pedagogicznego oraz koncentracji na realizacji celów reformy, wzrosa skuteczno w podnoszeniu jakoci pracy szkó.Dyrektorzy gimnazjów stwierdzili, e poprawa jakoci pracy widoczna jest w zakresiellepszej pracy nauczycieli w obszarach organizacji i wychowania , stosowaniu aktywizujcych metod nauczania, indywidualizacji nauczania, pracy z uczniem zdolnym i sabym,llllpoprawy stosunków w relacjach ucze- nauczyciel ( wiksze zaufanie ), nauczyciel - rodzic ( dobra wspópraca ),llllintegracji spoecznoci szkolnej- praca zespoowa rad pedagogicznych, lepszy klimat pracy i nauki,llllzmniejszenia problemów wychowawczych, w tym agresji uczniów i dobrej pracy wychowawców klasowych,llllpodniesienia dyscypliny pracy,llllpozytywnych zmian kadrowych,llllumiejtnoci dostrzegania i okrelania mocnych i sabych stron pracy szkoy,llzmotywowania do doskonalenia zawodowego,llllpoprawy systemu oceniania,llllwzbogacenia bazy szkó ( pomoce dydaktyczne, pracownie ),lPodniesienie wasnych kompetencji zawodowych, poprawa jakoci pracy rad pedagogicznych, wspierajce dziaania nadzoru pedagogicznego i inne, indywidualne czynniki sprawiy, e w porównaniu z wynikami ankiet sprzed roku, a aktualnymi wypowiedziami, wystpuje u nowych dyrektorów gimnazjów wzrost odczuwanej satysfakcji zawodowej.Stanowi to bardzo dobr prognoz dotyczc pozytywnej motywacji do rozwoju zawodowego dyrektorów i rozwoju kierowanych przez nich placówek.Porównanie wzrostu satysfakcji zawodowej wynikajcej z penionej funkcji dyrektora obrazuj ponisze wykresy:Poziom satysfakcji wynikajcy z penienia funkcji dyrektora gimnazjum2000 /2001 1999/2000Wykres nr 5 Wykres nr 6Dyrektorzy gimnazjów mimo krótkiego okresu penienia funkcji, potrafi dostrzec w swojej pracy wiele pozytywnych, specyficznych dla kierowanej przez siebie placówki osigni i innowacyjnych rozwiza [ Pobierz całość w formacie PDF ]

  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • blondiii.htw.pl