[ Pobierz całość w formacie PDF ]
.Powstający nowy rynek oprogramowań do obsługi systemów workflow stał sięcoraz bardziej znaczący.Oferowana duża liczba aplikacji sprawia, że potencjalny nabywca ma często problemw ustaleniu, który produkt będzie pasował w sposób najbardziej odpowiedni do charakteruorganizacji.Pomocna w dokonaniu wyboru jest właśnie klasyfikacja systemów workflow,pozwalająca na identyfikację poszczególnych typów workflow według obszarów zastosowań.Jednakże w publikacjach na temat workflow można się spotkać z wieloma klasyfikacjamizarówno systemów workflow jak i oprogramowań dla tychże systemów.Autorzy publikacjiczęsto posługują się różnymi kryteriami, wyróżniając rozmaitą liczbę systemów workflow.2.4.2 WORKFLOW - nowa klasa systemów informatycznychNowoczesne technologie informatyczne spowodowały ukształtowanie się nowychobszarów działalności gospodarczej lub w istotny sposób wpłynęły na funkcjonowanie firmy.Pierwsze próby komunikowania się z wykorzystaniem sieci komputerowej nie zwiastowałyprzełomu, jaki spowodował dynamiczny rozwój sieci internet.Obecnie nie mówi się już ohandlu elektronicznym (e commerce), ale o gospodarce elektronicznej (e  business).Powadzenie działalności gospodarczej w warunkach nowej technologiiinformatycznej, wykorzystującej sieci komputerowe, to wyzwanie dla firm funkcjonującychna rynku.Dynamiczna zmiana otoczenia, w jakim funkcjonuje firma w gospodarce rynkowej,jest faktem, z którego wynika konieczność stałego dostosowywania się do zmieniającego sięśrodowiska i warunków działania.Istnieją różne strategie dopasowywania się do zmiennychwarunków otoczenia, tak aby sprostać wysokim wymaganiom rynku.Jednym ze sposobównadążania za zmianami jest stosowanie technologii informatycznej wspomagającej działanieorganizacji.Dotychczasowe systemy informatyczne nie są jednak wystarczającokonkurencyjne, co zmusza informatyków do dostosowania się do nowych wymagań.Rozwójtechnologii i możliwości sprzętowych pozwala na budowę systemów informatycznych, którebędą aktywnie wspomagać nowocześnie funkcjonującą organizację.Praktyką staje się procesowe postrzeganie działalności organizacji.Business PreocesReengineering (BPR), wykonywany przez firmy w celu podniesienia konkurencyjnościrynkowej, polega na takim dostosowaniu struktur organizacyjnych i procesów zarządzania,aby aktywność ukierunkowana była na maksymalną wydajność.Dostosowywanie firmy doprocesowego postrzegania może być efektywnie wspomagane przez systemy informatyczne.Takie spojrzenie na firmę pozostaje w sprzeczności z hierarchicznymi strukturamizarządzania i wymaga znacznie głębszego rozpoznania procesów realizowanych w firmie.Działania procesowe ukierunkowane są na stabilizację.Powtarzalne wykonywanieczynności, które mają określoną technologię wykonania i jasno zdefiniowany, powtarzalnyprodukt to klasyczne działania procesowe.Produkcja kolejnego samochodu, krzesła, szklankiczy obsługa kolejnego klienta przy kasie banku, obsługa operacji bankomatowej i inne tego typu operacje to powtarzalne procesy.Procesowo obsługujemy sytuacje rutynowe,realizowane wielokrotnie, powtarzalne.Realizacja rutynowego procesu ma ściślezdefiniowaną technologię wykonania ciągu czynności, wielokrotnie sprawdzoną w praktycecodziennego działania.Komputerowe wspomaganie przepływu pracy organizacja działalności procesowej jestzdefiniowana i sprawdzona w wielu konkretnych realizacjach.Znane i zdefiniowane sąproblemy zarządzania zespołami wykonawców i dobrze opisany jest ciap działańskładających się na proces.Wydzielenie dwóch nurtów działalności procesowej pozwala inaczej spojrzeć naorganizację i czynności wykonywane w ramach realizowanego procesu.Jeden nurt to procesrealny, czyli ciąg konkretnych czynności wykonywanych zgodnie z technologią opisywanegoprocesu.Może to być taśma produkcyjna samochodu, technologia wykonania jakiegośproduktu lub procedura obsługi klienta.Wynikiem tego nurtu jest fizyczny produkt będącyrezultatem procesu realnego.Jest to ciąg konkretnych prac dających fizyczny produkt.Drugi nurt działalności procesowej to proces informacyjny wspomagający realizacjęprocesu realnego.Na potrzeby procesu realnego powstają i są przetwarzane różnorodnedokumenty wspomagające realizację procesu realnego.W zależności od struktury procesurealnego, ilość i jakość dokumentów powstających w tym nurcie może być różna w sensieilości, jakości i wagi dla sprawności całego procesu.Inne będą dokumenty i procedury ichprzetwarzania w procesie produkcyjnym, inne w procesie transportowym, a zupełnie inne wprocesach administracyjnych.Informatyczne wspomaganie działalności procesowej jest uzależnione od strukturyprocesu i może być bardziej znaczące w przypadku procesów biurowych i administracyjnych.Sama struktura procesu, w przypadku procesów produkcyjnych, będzie zapisana worganizacji prac, a stosowane wspomaganie komputerowe stanowi uzupełnienie tego procesu.W przypadku procesu biurowego, jego struktura może być zapisana w systemiekomputerowym i kolejne działania procesowe mogą być sterowane przez systeminformatyczny.System informatyczny określa i wymusza konkretne działania na dokumen-tach, powodując postęp prac w wykonywanym procesie.Informatyczna obsługa procesu sprowadza się do automatyzacji procesuinformacyjnego i przetwarzania dokumentów powstających na potrzeby realizacji kolejnychczynności procesowych.Graf opisujący proces informacyjny określa, jakie dokumentypowstają i jak będą przetwarzane na konkretnych stanowiskach.W systemie informatycznym,wspomagającym ten proces, można zapisać, jakie działania należy wykonać na każdymstanowisku, przez które przepływa dokument.W ciągu działań mogą powstawać nowedokumenty, a istniejące mogą być rozmnażane lub archiwizowane [ Pobierz całość w formacie PDF ]

  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • blondiii.htw.pl
  •