[ Pobierz całość w formacie PDF ]
.Następujące warianty ukazujątypowe przykłady dróg jakimi może potoczyć się rozgrywka:A.(5) e2-e3 Sb8-c6(6) a2-a3Jeżeli białe zagrałyby (6) b2-b3 przed wykonaniem roszady, mogłybypopaść w tarapaty ponieważ czarne mogłyby związać hetmańskiegoskoczka pionem c5:d4, a następnie Gf8-b4.Z tego względu dla celówrozwoju hetmańskiego gońca opracowano manewr: a2-a3, d4:c5, b2-b4i Gc1-b2.Prawdą jest, że manewr ten zawiera aż dwa ruchy pionami,co oznacza stratę tempa, zamiast jednego ruchu, np.(6) Gf1-d3,(7) o-o, (8) b2-b3, (9) Gc1-b2.Ale czarne również nie mogąuniknąć podobnej straty temp.Jeżeli zagrają (6)., Gf8-d6,tracą dwa tempa gońcem poprzez odbicie na c5 (po (7) d4:c5) iwracając na d6; a jeżeli najpierw wymienią na d4 i następnierozwiną gońca na d6, białe mają otwartą diagonalę dla hetmańskiegogońca i nie muszą już wykonywać żadnych ruchów pionami dla jegorozwinięcia, podczas gdy czarne w dalszym ciągu muszą wykonaćruch hetmańskim skoczkiem, aby wprowadzić swojego hetmańskiegogońca do gry.(6).a7-a6(7) d4:c5 Gf8:c5(8) b2-b4 Gc5-d6(9) Gc1-b2 d5:c4(10) Gf1:c4 b7-b5(11) Gc4-d3 Gc8-b7 70B.(5) c4:d5 e6:d5Ideą tej wymiany jest stworzenie słabego piona na d5, któregobędzie można pózniej zaatakować.Jednak jest sprawą wysocedyskusyjną, czy pion na d5 jest rzeczywiście słaby.Historiapokazuje, że czarne wygrywają w tym wariancie tyle samo partii cobiałe; przyczyna jest prawdopodobnie taka, że białe otwierająclinię hetmańską w celu przypuszczenia ataku na d5, muszą oddaćswojego piona centralnego, a wtedy czarne mają więcej swobody dlaswoich bierek w centrum.(6) g2-g3 Sb8-c6(7) Gf1-g2 Gc8-e6(8) Gc1-g5 Gf8-e7(9) o-o o-o(10) d4:c5 Ge7:c5(11) Wa1-c1 Gc5-e7(12) Sf3-d4 lub Hd1-a4 z następującym Wf1-d1.Zamiast rozwijać królewskiego gońca na g2, białe mogą równieżzagrać (6) Gc1-g5 lub f4, (7) e2-e3 i (8) Gf1-d3.W każdym z tychprzypadków sukces zależny jest raczej od błyskotliwych manewrów wgrze środkowej, nie jest zaś rezultatem otwarcia.Wszystko to, co zostało powiedziane odnośnie nieregularnychodpowiedzi czarnych w otwarciach pionem królewskim, utrzymujeswoją ważność również w otwarciach pionem hetmańskim.Nie istniejąsekwencje posunięć w otwarciach, które należy opanować pamięciowo.Zasady szybkiego rozwoju i utrzymywania pionów w centrum prowadząwe właściwy sposób we wszystkich nowoczesnych otwarciach, którepowinno się grywać, aby unikać popadania w rutynę utartychścieżek, wypracowanych przez kolejne generacje mistrzów.Oto kilka kolejnych przykładów ukazujących zastosowanie omówionychzasad:I.(1) d2-d4 c7-c5(2) e2-e3Posunięciem d4xc5 białe oddałyby piona centralnego, a czarnemogłyby łatwo odbić gambitowego piona po (2)., e7-e6.Białemogłyby zagrać (2) d4-d5, nie pozwalając na zajęcie przezhetmańskiego skoczka czarnych najlepszego dla jego rozwoju pola.Ale czyniąc w ten sposób stracą tempo posunięciem piona, które niezwiększa mobilności ich własnych bierek i w konsekwencji (2) e2-e3jest posunięciem preferowanym.II.(1) d2-d4 Sg8-f6(2) Sg1-f3Marsz pionem c2-c4, będący, jak to zostało wyjaśnione, czymśnormalnym w otwarciach pionem hetmańskim, spełnia swoją pierwotnąfunkcję, tylko jeżeli czarne posiadają piona na d5, a wtedy białemogą otworzyć linię  c.A więc korzystniej jest dla białych,jeżeli poczekają aż czarne pokażą swoje intencje wobec pionahetmańskiego.(2).d7-d6(3) Sb1-c3Ostatnie posunięcie czarnych jasno pokazuje, że zamierzają onegrać e7-e5, a nie d7-d5, a w takim razie białe nie powinny 71oczekiwać, że będą w stanie otworzyć linię  c dla swojej wieży.Wkonsekwencji nie ma żadnych przeciwwskazań dla rozwijaniahetmańskiego skoczka na c3 i blokowania piona  c.(3).Sb8-d7(4) Gc1-f4Zapobiega to e7-e5 i czarne zmuszone są do raczej skomplikowanychprzygotowań, takich jak c7-c6 i Hd8-c7, zanim mogą przesunąćkrólewskiego piona o dwa pola do przodu.Innymi słowy, białekończą rozwinięcie swoich figur szybciej niż czarne i mają wkonsekwencji większe szanse na wygraną, jeżeli oczywiście będąumiały utrzymać swoją przewagę w grze środkowej i w końcówce. 72GRA ZRODKOWANie jest możliwe ustanowienie definitywnej granicy między dwiemaczęściami partii szachowej, z których jedną nazywamy OTWARCIEM, adrugą GR ZRODKOW.Zciśle rzecz ujmując, otwarcie składa siętylko z ruchów, które są KONIECZNE dla rozwoju figur i każdy ruch,wykonany przez gracza  bez przymusu  figurą, która została jużrozwinięta, powinien być zaliczany do gry środkowej.Na przykład:jeżeli po (1) e2-e4, e7-e5; (2) Sg1-f3, Sb8-c6; (3) Sb1-c3, Sg8-f6; (4) Gf1-b5 czarne zagrają Sc6-d4, zbaczają z linii otwarcia iwykonują manewr z zakresu gry środkowej; skoczek hetmański zostałjuż przecież rozwinięty.Nie oznacza to, że niezależnie od warunków panujących naszachownicy, wykonanie w trakcie otwarcia posunięcia typowego dlagry środkowej, jest złe.Ale takie posunięcia powinny być branepod uwagę tylko i wyłącznie wtedy, gdy mamy pewność, że ichwykonanie będzie korzystne z punktu widzenia przyszłej mobilnościdanej figury.Jest to najistotniejszy czynnik.Drugie posunięcie wykonane figurąmusi poprawiać jej pozycję, inaczej zdrowy rozsądek podpowiadanam, że jest to złe posunięcie.Na przykład: Po (1) e2-e4, e7-e5;(2) Sg1-f3, Sb8-c6; (3)Gf1-b5, Sg8-f6; (4) o-o, Gf8-e7 nie możnamieć zastrzeżeń do posunięcia białych (5) Wf1-e1 ponieważ wieża zpewnością włączy się do gry w linii  e , kiedy tylko nastąpidalszy rozwój po d2-d4, Sb1-c3, Gc1-g5, etc.Ale jeżeli w otwarciu w rodzaju (1) e2-e4, e7-e5; (2) Sg1-f3, Sb8-c6; (3) Gf1-c4, Sg8-f6 białe zagrają np.(4) Sf3-g5 lub (4) Gc4-d5 widać wyraznie, że tracą po prostu czas  w pierwszym przypadkustawiając skoczka na polu, z którego niebawem będą musiały gowycofać, kiedy tylko stworzona tym posunięciem grozbabezpośredniego ataku zostanie odparta, a w drugim przypadkuprzesuwając gońca na pole, które nie zapewni mu większejmobilności niż to, na którym stał uprzednio.Z reguły tylko wieże i skoczki mogą ewentualnie wykonać w otwarciudrugie posunięcie, zwiększające ich mobilność; wieże zajmująclinię, która może zostać otwarta poprzez wymianę pionów, a skoczkipoprzez zajęcie pola w centrum szachownicy.Rzeczywiście skoczki częściej niż inne figury muszą z koniecznościwykonać kilka posunięć z rzędu, z tego względu, że za jednym razemnie mogą przekroczyć więcej niż jednej linii, a tak samo jak wprzypadku innych figur, może zaistnieć potrzeba przerzucenia ich zjednego skrzydła na drugie.Dlatego preferowanym miejscem dlaskoczka są pola w centrum szachownicy; jest on wtedy zawsze gotowydo przerzucenia na dowolne skrzydło.Ustawienia skoczka w centrum łatwiej jest dokonać w otwarciachpionem hetmańskim niż w otwarciach pionem królewskim.Stanie sięto jasne po następujących rozważaniach:W otwarciach pionem hetmańskim pola e5 i e4 są polami atakowanymiprzez odpowiednie skoczki.Jeżeli przeciwnik wymienia naszegoskoczka za swojego skoczka hetmańskiego lub swojego królewskiegogońca, pion który zajmuje miejsce skoczka po odbiciu, uzyskujekontrolę nad dwoma polami w sercu wrogiego obozu [ Pobierz całość w formacie PDF ]

  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • blondiii.htw.pl
  •