[ Pobierz całość w formacie PDF ]
.Boi tu to słowo I znaczyć może: To jest; jako w bardzo podobnej mowie masz, że Chrystus miałponurzać duchem i ogniem; i dlatego też Pan Chrystus dalej w tej rozmowie postępując,więcej nie wspomina wody, ale tylko samego ducha.Rozdział VO Obietnicach %7ływota Wiecznego.Iżem już wyrozumiał, które są Przykazania doskonałe Pana Jezusowe; powiedz mi też któresą obietnice.Największa, i taka która w sobie zamyka wszystko, obietnica jest %7ływot wieczny, ale też jest idruga obietnica, która do otrzymania tej pierwszej wielce należy.Któraż to?Dar ducha świętego.Ale izali te obietnice nie zamykały się też w Mojżeszowym zakonie?I owszem żadna z nich nie zamykała się w nim.Albowiem w Mojżeszowym Zakonie nigdzieindziej nie najdziesz, żeby był obiecany żywot wieczny, albo dar Ducha świętego, tym którzyby rozkazaniom w nim danym posłuszni byli, jako się to stało w Zakonie przez Chrystusapodanym.Przedsię się tak zda, iż przed przed przyjściem Pana Chrystusowy była w ludu Bożymnadzieja żywota wiecznego.Nie przeszkadza nic, żeby się kto tego nadziewał, co mu od Boga nie było obiecano, by tylkota rzecz, której się nadziewa, była bardzo pożądana, a przy tym taka, o której by było wielkiepodobieństwo, że ją Bóg da chwalcom swoim.A zaś niemasz nic, czego by więcej pożądanojako żywot wieczny, i niemasz nic podobniejszego jako to, iż Bóg chwalcom swoim danagrodę prawdziwie jego osobie należącą, jaką jest żywot wieczny, bez którego wszystkieinsze dobra, choćby od Boga pochodziły, Boskiej nagrody imię ledwie otrzymać mogą.66 A to czemu?Dla dwu przyczyn.Naprzód dlatego, iż nie tak samo dobro, jako wieczna trwałość samegodobra Boskiego coś ma być poczytano; Potym, iż jawno jest, że inszych dóbr oprócz żywotawiecznego są uczestnikami i ci, którzy Bogu nie służą, owszem i ci, którzy go bluznią.A będąż mieć żywot wieczny ci, którzy się go nadziewali, choć im obiecany nie był?Będą mieć, ale nie wszyscy; lecz ci, którzy Bogu z serca służyli i jego rozkazaniom posłusznibyli.Bo nic nie przeszkadza, żeby Bóg więcej dać nie miał nizli obiecał; i Pan Chrystus dosyćjaśnie nas uczy tego, gdy z samego Boga słów prawdziwie i subtelnie koliguje41, że Abraham,Izaak, Jakub z martwych wstaną i żyć będą (Auk.20,37), którego naśladuje autor listudo %7łydów, mówi, iż się Bóg nie wstyda ich Bogiem nazywać, iż im zgotował miasto, i abywiecznie żyli postanowił (Hebr.11,16).Jeśli Pan Bóg miał dać tym ludziom żywot wieczny, czemu go im też nie obiecał?Odłożył był Bóg te obietnice żywota wiecznego chwalcom swoim do czasu niektórego, abysię tym jaśniej pokazało, że to dobro tak znamienite, jest własny jego dar i z jego szczerej,i samej dobrej woli płynący.Izali też w tym Nowym Przymierzu oprócz żywota wiecznego, nie są obiecane dobra żywotatego doczesnego?Pismoć iście świadczy, iż pobożność i pod samym Nowym Przymierzem, ma obietnice nietylko przyszłego, ale też terazniejszego żywota (1 Tym.4,8), i to, iż jeśli by kto dla PanaChrystusa i jego Ewangelii swoje wszystkie rzeczy opuścił, ma wziąć tylo stokroć terazw tym wieku z prześladowaniem, a w przyszłym wieku żywot wieczny (Mar.10,30).To tedy co się tyczy obietnic temu doczesnemu żywotowi należących, Nowe Przymierze w tejrzeczy będzie równe Staremu?Ponieważ z innych miejsc Pisma świętego jawno jest, iż człowiek chrystiański ma przestawaćna tym, co do zachowania tego żywota jest dosyć, pokazuje się to stąd, iż obietniceterazniejszego żywota, pod Nowym Przymierzem uczynione, choć najobfitszei najzupełniejsze, mają być tak rozumiane, żeby chrystiańskiemu człowiekowi ni na czym niezachodziło, czego by do zachowania żywota była potrzeba.Lecz pod Starym Przymierzemnie tylko się godziło więcej szukać i trzymać nizli do zachowania tego żywota potrzeba było,ale też z tego co zbywało, sobie rozkoszy, i innych bez których się w tym żywocie obyćmożemy, rzeczy nabywać było wolno, byle to bez krzywdy drugiego było.A dlatego,obietnice tam uczynione obfite i szerokie dóbr żywota tego, tak jako brzmią, mają być brane,i raczej rozszerzać je potrzeba, nizli umniejszać.A z tej samej rzeczy może być wyrozumiano,iż w Starym Przymierzu żywot wieczny nie był obiecany.Bo inaczej przeciwko temu cośmywyżej pokazali, Nowe Przymierze nie miałoby lepszych obietnic nizli stare, ale raczejmniejsze.41 koligować - być z kimś spowinowaconym, łac.colligatio 'związek, styczność'67 Rozdział VIO Obietnicy Ducha świętego.Wyłóż że mi też już drugą obietnicę, a naucz mię co to jest dar Ducha świętego?Dar ducha świętego, w Nowym Przymierzu obiecany, dwojaki jest: Jeden zawsze trwający;a drugi, który tylko do niektórego czasu trwał; a ten iście był widzialny, a ów zaś jestniewidzialny [ Pobierz całość w formacie PDF ]

  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • blondiii.htw.pl
  •