[ Pobierz całość w formacie PDF ]
.2.Pożądane jest ograniczone zaufanie do deklaracji badanego i weryfikowa-nie dostarczonych informacji wszelkimi dostępnymi sposobami. T.Hejnicka-Bezwińska, Pedagogika ogólna, Warszawa 2008ISBN 978-83-60501-19-1, by WAiP 2008Podsumowanie3473.Zalecane jest stosowanie więcej technik i narzędzi badań niż jedno (nie-które gremia uczonych wymagają, aby w pracach doktorskich były stoso-wane co najmniej 3 narzędzia z różnych technik).4.Badacze zachęcani są do uchwycenia genezy i kontekstu badanego zjawi-ska, stanu, faktu.Podstawowe teorie psychologiczne, które mogą być wykorzystywane do ba-dania procesów edukacyjnych, to: teorie uczenia się, koncepcje człowieka, teo-rie rozwoju (poznawczego, moralnego, tożsamościowego), teorie potrzeb, teoriezachowań, teorie społecznego funkcjonowania człowieka, teorie wpływu, teoriekomunikacji itp.Podstawowe teorie socjologiczne, które mogą być wykorzystywane w badaniuprocesów edukacyjnych, to: teorie socjalizacji, teorie systemów, teorie działania,teorie organizacji, teorie struktury społecznej, teorie społeczeństwa otwartego(vs.zamkniętego), teorie alienacji, teorie anomii itp.Wniosek:Tak długo, jak długo pedagogika nie odzyska swojej teoretyczności (po-wiązanej z ufilozoficznieniem i uhistorycznieniem), tak długo będziemy miećdo czynienia z opozycyjnością zwolenników badań ilościowych w stosunku dozwolenników badań jakościowych.Szczególnie dotkliwie ta sprzeczność będzie ujawniana w obszarze dystry-bucji kapitału nauki w procedurze nadawania stopni naukowych i tytułów na-ukowych oraz krytyki naukowej.Czasem sprzeczność ta przybiera formę  mimi-kry.Wskaznikiem standardu gier mimetycznych (zamiast dyskursu naukowego)jest ukrywanie przez badaczy własnej stronniczości, skłonności do preferowaniapewnych wartości, przyjmowania określonych niejawnych założeń, respektowa-nia określonych  choć skrywanych  zasad i reguł wartościowania, przynależ-ności do określonej orientacji ideologiczno-teoretyczno-metodologicznej (okre-ślonego paradygmatu).Uczeni mogą bardzo łatwo tę stronniczość odczytać zestosowanego systemu kategorialnego, przyjmowanej koncepcji człowieka i in-nych założeń o charakterze światopoglądowym oraz stosowanych teorii i prefe-rowanych metodologii.Podsumowując, możemy powiedzieć, że:1.Złudzeniem okazało się przekonanie o szczególnym statusie i wyższościwiedzy naukowej, sankcjonowanej jej obiektywnością.2.Złudzeniem okazało się przekonanie o uniwersalizmie wiedzy wytwarza-nej przez naukę, które zdominowało model naukowości stworzony przezBacona, Kartezjusza i Newtona.3.Nauki humanistyczne  ze względu na osobliwy przedmiot badań  ina-czej są budowane i rozwijane niż nauki przyrodnicze. T.Hejnicka-Bezwińska, Pedagogika ogólna, Warszawa 2008ISBN 978-83-60501-19-1, by WAiP 2008Rozdział 7.Naukoznawcze i metodologiczne przesłanki konstytuujące współczesne myślenie o wytwarzaniu wiedzy pedagogicznej3484.To samo dotyczy także osobliwości nauk społecznych, w których uprawia-niu mamy do czynienia z opozycją orientacji humanistycznej i orientacjiinstrumentalnej.5.Kontekstualny charakter nauki sprawia, że jest ona inaczej definiowana (rozu-miana i uprawiana) w Europie  Ameryce  krajach postkomunistycznych.6.W drugiej połowie XX wieku (w krajach demokratycznych sankcjonującychpluralizm edukacyjny i oświatowy) nie ma już uzasadnionego zapotrzebo-wania na pedagogikę zredukowaną do jednej  jedynie słusznej pedagogii.7.Rozpoznana została pokusa przechodzenia od opisu ( jak jest ) do zale-ceń ( jak być powinno ), która została nazwana złudzeniem naturali-stycznym.Kiedykolwiek zdarza się nam, że przechodzimy od stwierdzeń opisują-cych świat (zdań empirycznych) do zaleceń, jak ten świat należy urządzić(zdania normatywne), to w takiej sytuacji mamy do czynienia z próbą narzu-cenia innym naszego systemu wartości.Nauka nie mówi nam, co i jak mamy zrobić, nie dostarcza odpowiedzi napytanie o sens życia i cel życia, nie tworzy reguł moralnych, ale pozwala lepiejrozumieć siebie, innych ludzi i świat, dzięki czemu nasze wybory mogą być bar-dziej racjonalne (nie muszą jednak być ani racjonalne, ani promować dobra, aniopierać się na prawdzie, ani sprzyjać blizniemu itd).Z faktu, że większość cośrobi (lub nie) nie wynika wartość tego czynu.Na zakończenie warto przypomnieć przesłanie sformułowane przez Zbi-gniewa Kwiecińskiego na I Zjezdzie Pedagogicznym (luty 1993) w referacie pro-gramowym:1.Trzeba doprowadzić do odrodzenia i pełnej dostępności wszystkich para-dygmatów i teorii edukacyjnych.2.Naszej wielkiej pracy wymaga połączenie powrotu do podstaw teoretycz-nych pedagogiki i zarazem do pedagogiki ogólnej jako krytycznej metate-orii edukacji.Stwierdza też, że zadania te nie wydają się łatwe, ponieważ muszą być reali-zowane w warunkach: 1) przedłużonej w formie groteskowej ortodoksji nauko-wej pedagogiki socjalistycznej, 2) instrumentalnej wobec niej  pedagogii pozoru ,3) powszechnie stosowanych gier mimetycznych.Postuluje więc rozpoczęcie odprzypomnienia nurtów myślenia o edukacji, które ukształtowały się na gruncieamerykańskim: perenializmu, esencjalizmu, progresywizmu, rekonstrukcjoni-zmu.Nurty te były odpowiedzią na wielki kryzys polityczny, ekonomiczny i kul-turowy, jaki miał miejsce w Stanach Zjednoczonych w latach 1929 1932. T.Hejnicka-Bezwińska, Pedagogika ogólna, Warszawa 2008ISBN 978-83-60501-19-1, by WAiP 2008Problemy i zadania349Problemy i zadania1.Jakiej tezy jesteś skłonn(y)(a) bronić: a) Zwiat współczesny jest świadkiemkryzysu nauki; b) Mamy do czynienia ze zmianą oczekiwań i roszczeń wobecnauki?2.Jakiej tezy jesteś skłonn(y)(a) bronić: a) Zwiat współczesny jest świadkiemtotalnej krytyki orientacji pozytywistycznej; b) Mamy do czynienia z osłabie-niem radykalizmu orientacji pozytywistycznej w sprawie wytwarzania wiedzy,której przyznaje się status wiedzy naukowej.3.Współczesne myślenie o edukacji i oświacie odrzuca tezy orientacji pozy-tywistycznej czy też akceptuje je wybiórczo lub modyfikuje? Podaj przykłady.4.W jakiej sytuacji światopoglądowej, kulturowej i politycznej znajduje uza-sadnienie redukcja pedagogiki do pedagogii?5.W jakiej sytuacji światopoglądowej, kulturowej i politycznej konieczne jestprzezwyciężenie redukcji pedagogiki do jednej ortodoksyjnej pedagogii?6.Jakie twierdzenia orientacji pozytywistycznej znajdują aprobatę przecięt-nego Polaka? Dlaczego?7.Jakie niepokoje ludzi są dzisiaj związane z nauką i zastosowaniami wyni-ków jej badań?8.Jakie zródła i konsekwencje ma dzisiaj stereotyp w myśleniu ludzi o bezpo-średnim związku teorii pedagogicznej z praktyką edukacyjną?9 [ Pobierz całość w formacie PDF ]

  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • blondiii.htw.pl