[ Pobierz całość w formacie PDF ]
.Dlaczego nie przyjąć, że rodzą się agresywne dzieci, które uwielbiająprzemoc, co znajduje swój wyraz zarówno w ich agresywnym zachowaniu, jak izainteresowaniu brutalnymi filmami? Po raz kolejny w rozstrzygnięciu wątpliwościpomaga kontrolowany eksperyment laboratoryjny.Stwierdzenie poprzez eksperymentzwiązku między oglądaniem brutalnych filmów a skłonnością do zachowańagresywnych dowodzi, że związek taki rzeczywiście istnieje.Znaczenie tegozagadnienia sprawiło, że przeprowadzono wiele rzetelnych badań.Chociaż niewszystkie one dostarczają wyników całkowicie zgodnych, to jednak ponad wszelkąwątpliwość stwierdzono, że oglądanie przemocy rzeczywiście wywołuje agresywnezachowania (Hearold, 1986).Na przykład w jednym z wcześniejszycheksperymentów prowadzący badanie Robert Liebert i Robert Baron (1972)pokazywali dzieciom  Niedotykalnych", popularny w latach sześćdziesiątych isiedemdziesiątych serial kryminalny.Była to typowa dla tamtych lat produkcjatelewizyjna, wyróżniająca się jednak szczególnym spiętrzeniem aktów przemocy.Grupa kontrolna oglądała przez taki sam czas pasjonującą, lecz pozbawionąelementów agresji relację z wydarzeń sportowych.Każdemu dziecku pozwolononastępnie w oddzielnym pomieszczeniu bawić się z inną grupą rówieśników.Dzieci,które oglądały  Niedotykalnych", wykazywały względem swych kolegów więcejagresji niż dzieci, które widziały program sportowy. RYCINA 12.3.Przemoc w telewizji a agresja.Oglądanie przemocy na ekranachtelewizorów nasila u dzieci zachowania agresywne (zaczerpnięto z: Liebert, Baron,1972).Wyniki eksperymentu przedstawia rycina 12.3.W jednym z podobnycheksperymentów (Josephson, 1987) stwierdzono zgodnie z oczekiwaniami, żeoglądanie brutalnych scen wywiera największy wpływ na dzieci mające skłonności dookazywania agresji.W toku tego eksperymentu dzieci znowu podzielono na dwiegrupy  jednej wyświetlono film o akcji policjantów (ze sporą dozą przemocy)/ adrugiej film o rajdzie rowerowym (bez aktów przemocy).Pózniej pozwolono im graćw hokej pokojowy.Okazało się, że więcej agresywnych napaści podejmowałypodczas gry dzieci, które oglądały film o policjantach  zwłaszcza te spośród nich,które poprzednio zostały przez swoich nauczycieli ocenione jako wykazujące znacznenasilenie postaw agresywnych.Wspomniane dzieci znacznie częściej niż ichrówieśnicy, którzy oglądali film policyjny, lecz zostali scharakteryzowani przeznauczycieli jako nieagresywni, lub którzy zostali scharakteryzowani przez nauczycielijako agresywni, lecz oglądali zawody sportowe, dopuszczały się aktów agresji,częściej uderzały przeciwników kijami, popychały i były krzykliwe.Nasuwa sięprzypuszczenie, iż oglądanie scen przemocy jest odbierane jako przyzwolenie nawyrażenie własnej agresji.Eksperyment przeprowadzony przez Josephsona wskazujejednocześnie, że dzieci, które nie okazywały przedtem postaw agresywnych, nie ucząsię przemocy po obejrzeniu jednego brutalnego filmu.Ostatnie stwierdzenie jestbardzo istotne i może sugerować, że nieagresywne dzieci poddane przez dłuższy czasspecjalnej  kuracji" oglądania aktów przemocy zmienią się i zaczną prezentowaćzachowania agresywne.Badania terenowe wykazały istnienie takiej zależności(Leyens i in., 1975; Parkę i in., 1977).Oddzielnym grupom dzieci pokazywanobrutalne filmy przez różne okresy.W każdym razie nie był to jednokrotny seans jak weksperymencie opisanym powyżej.Większość dzieci, nawet nie przejawiającychpoprzednio tendencji agresywnych, pod wpływem długotrwałego kontaktu z aktamiprzemocy poprzez ekran telewizyjny, zaczęła wykazywać nasilone tendencjeagresywne.Grupa tych dzieci została porównana z analogiczną grupą kontrolną,której w czasie zarezerwowanym na oglądanie filmów nie wyświetlano scenprzemocy.Może na koniec warto dodać, iż obliczono, że przeciętny dwunastolatekzdążył obejrzeć w ciągu swego życia na ekranie telewizyjnym ponad 100000 aktówagresji.Wpływ agresji oglądanej w środkach masowego przekazu na dorosłych [ Pobierz całość w formacie PDF ]

  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • blondiii.htw.pl
  •